پارلمان محلی کاتالونیا رئیس‌جمهور استقلال‌طلب را از نمایندگی عزل کرد

پارلمان محلی کاتالونیا رئیس‌جمهور استقلال‌طلب را از نمایندگی عزل کرد
Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پارلمان محلی منطقه کاتالونیا در بارسلون روز دوشنبه ۲۷ ژانویه (۷ بهمن) کیم تورا رئیس‌جمهور استقلال‌طلب این ناحیه را از نمایندگی عزل کرد.

آگهی

پارلمان محلی منطقه کاتالونیا در بارسلون روز دوشنبه ۲۷ ژانویه (۷ بهمن) کیم تورا، رئیس‌ استقلال‌طلب دولت محلی را از نمایندگی عزل کرد.

روجر تورنت، رئیس پارلمان کاتالونیا، گفت این پارلمان ملزم به همکاری با رای قبلی دادگاه اسپانیا علیه آقای تورا بوده است تا اطمینان یابد مصوبات آتی این نهاد با مشکل در زمینه اعتبار مواجه نخواهند شد.

پیشتر دادگاهی در اسپانیا رای به برکناری کیم تورا رئیس منطقه کاتالونیا از سمت خود به دلیل سرپیچی از تصمیم کمیسیون انتخابات اسپانیا داده و آقای تورا را به ۱۸ ماه انفصال از خدمات دولتی محکوم کرده بود.

این رای پس از آن صادر شد که کیم تورا در جریان کارزار انتخابات پارلمانی ماه آوریل (فروردین) از درخواست کمیسیون انتخابات اسپانیا مبنی بر حذف نشان جدایی‌طلبان از نمای خارجی ساختمان دولت محلی کاتالونیا سرپیچی کرد.

با تصمیم جدید پارلمان آقای تورا دیگر حق رای نخواهد داشت. هرچند همچنان رئیس دولت محلی باقی خواهد ماند. گروهی از نمایندگان با استناد به قانون خواستار عزل آقای تورا از ریاست دولت محلی شده‌اند چرا که فرد اشغال‌کننده این سمت باید از میان نمایندگان پارلمان انتخاب شود.

عزل آقای تورا در پی اختلاف نظر میان دو ائتلاف سیاسی حاکم جدایی‌طلب در منطقه، شامل ائتلاف جمهوری‌‌خواهان چپ کاتالونیا و ائتلاف اتحاد برای کاتالونیا، رخ می‌دهد.

در پی تصمیم تازه پارلمان صدها نفر در محوطه بیرون پارلمان در حمایت از کیم تورا دست به تظاهرات زدند و با پلیس درگیر شدند.

همه‌پرسی استقلال کاتالونیا در سال ۲۰۱۷ و اعلام یکجانبه جدایی از سوی این ناحیه منجر به یکی از جدی‌ترین بحران‌های سیاسی در دهه‌های اخیر اسپانیا شد و شماری از سیاستمداران این منطقه به دلیل نقشی که در برگزاری آن همه‌پرسی داشتند به اتهام «فتنه انگیزی»، «سرپیچی از قانون» و «سوءاستفاده از اموال عمومی» از سوی دادگاه مادرید به زندان و انفصال از خدمات دولتی محکوم شدند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تولد یک جمهوری تازه در جهان؛ الیزابت دوم شبانه از حاکمیت باربادوس کنار گذاشته شد

تظاهرات سالانه جدایی‌طلبان کاتالونیا؛ آدمک پادشاه اسپانیا به آتش کشیده شد

سومین شب ناآرام بارسلون؛ طرفداران استقلال کاتالونیا با پلیس درگیر شدند