رئیس دولت کاتالونیا خواستار برگزاری دومین همه‌پرسی استقلال شد

رئیس دولت کاتالونیا خواستار برگزاری دومین همه‌پرسی استقلال شد
Copyright 
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس دولت منطقه ای کاتالونیا اعلام کرده که خواستار برگزاری همه‌پرسی مجدد است. این خواسته او در شرایطی مطرح شده که تنش‌ها میان دولت مرکزی اسپانیا و کاتالونیا در چند روز گذشته افزایش یافته است.

آگهی

در پی محکومیت جدایی‌طلبان برگزارکننده همه‌پرسی ۲۰۱۷ کاتالونیا، کیم تورا، رئیس دولت محلی این منطقه خودمختار اسپانیا خواستار تکرار همه‌پرسی استقلال کاتالونیا شد.

این مقام سیاسی روز پنجشنبه ۱۷ اکتبر گفت: «اگر به‌خاطر بیرون گذاشتن صندوق‌های رای، به ۱۰۰ سال زندان محکوم شدیم، پاسخ‌مان مشخص است. ما مجبوریم باز هم برای تعیین سرنوشت خود صندوق‌ها را بیرون بیاوریم.»

نمی‌توانیم در قفسی که هر روز میله‌هایش بیشتر می‌شود، بمانیم
کیم تورا
رئیس دولت منطقه ای کاتالونیا

رای دیوان عالی اسپانیا روز دوشنبه مبنی بر محکومیت حبس برای ۹ نفر از رهبران جدایی‌طلب منطقه کاتالونیا موجب بروز ناآرامی‌هایی در اسپانیا شده است. هواداران استقلال کاتالونیا پس از اعلام این خبر موجی از اعتراضات خیابانی را در این منطقه آغاز کردند.

آقای تورا امروز طی جلسه‌ای ویژه در پارلمان محلی گفت: «ما نمی‌توانیم در این قفسی که میله‌هایش بیشتر می‌شود، باقی بمانیم.»

او رای اخیر دادگاه عالی اسپانیا را یک حکم «شرم‌آور» خواند که «بزرگترین ضربه را به دموکراسی این کشور وارد کرده‌» است.

هواداران استقلال کاتالونیا از اسپانیا چهار روز است که موجی از تجمع‌های خیابانی را در اعتراض به محکومیت رهبران جدایی طلب این منطقه آغاز کرده‌اند. معترضان در تظاهرات چهارشنبه شب در بارسلون به سوی ماموران پلیس کوکتل مولوتف پرتاب کردند.

فرناندو گراند مارلاسکا، وزیر کشور اسپانیا از دستگیری ۹۷ نفر از شروع این درگیری‌ها خبر داده است. در روز چهارشنبه، سومین روز شروع ناآرامی‌ها در اسپانیا نیز بیش از ۱۰۰ نفر زخمی شدند.

همچنین گزارش‌ها از آتش گرفتن ۴۰۰ سطل زباله‌ شهری در بارسلون و وارد آمدن خسارت یک میلیون یورویی به زیرساخت این شهر تنها طی دو روز ناآرامی‌ها حکایت دارد.

گزارش‌ها همچنین از آتش گرفتن ۴۰۰ سطل زباله‌ شهری در بارسلون و وارد آمدن خسارت یک میلیون یورویی به زیرساخت این شهر تنها طی دو روز ناآرامی‌ها حکایت دارد. پلیس از همین حالا به فکر اتخاذ تمهیداتی برای اعتراض‌های روز جمعه است.

شهر بارسلون یکی از مهم‌ترین شهرهای توریستی اسپانیا و اروپاست و از این منظر وجود آرامش و جلوگیری از ناآرامی در آن برای دولت مرکزی اسپانیا اهمیت دارد.

ناآرامی‌ها در شرایطی در اسپانیا کماکان ادامه می‌یابد که دومین انتخابات سراسری این کشور قرار است۱۰ نوامبر (۱۹ آبان) سال جاری برگزار شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دست‌کم ۱۸۲ زخمی و ۸۳ بازداشتی در پی درگیری‌های کاتالونیای اسپانیا

رئیس سابق دولت خودمختار کاتالونیای اسپانیا: در آستانه بازپس‌گیری کنترل منطقه هستیم

روبیالس در پرونده بوسه اجباری با خطر محکومیت به دو سال و نیم زندان روبرو است