سری‌لانکا برای ده‌ها هزار مفقودالاثر جنگ گواهی فوت صادر می‌کند

سری‌لانکا برای ده‌ها هزار مفقودالاثر جنگ گواهی فوت صادر می‌کند
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بیشتر این افراد از قوم تامیل بودند که برای به دست آوردن استقلال این گروه اقلیت از دولت مرکزی، به مدت ۲۶ سال در قالب گروهی به نام ببرهای تامیل جنگیدند.

آگهی

رئیس جمهوری سری‌لانکا تصمیم گرفته است ده‌ها هزار شهروند این کشور را که در جنگ داخلی مفقود شده‌اند، رسما فوت شده محسوب شوند.

دفتر گوتابایا راجاپاکسا، رئیس جمهوری سری‌لانکا روز دوشنبه ۲۰ ژانویه (۳۰ دی) با اعلام این خبر گفته برای افرادی که در جریان نیم قرن جنگ داخلی این کشور ناپدید شده و هنوز اثری از آنها در دست نیست، گواهی فوت صادر می‌شود.

رئیس جمهوری سری‌لانکا نخستین بار هفته پیش در نشست نماینده سازمان ملل متحد در کلمبو از این تصمیم خود خبر داده بود. در بیانیه دفتر راجاپاکسا آمده است: «بنا بر تأیید خانواده افراد ناپدید شده، بیشتر این افراد به دست ببرهای تامیل اسیر یا به زور به خدمت نظامی گرفته شده بودند. با این حال خود این خانواده‌ها چون هیچ خبری از فرزندان و بستگان ناپدید شده خود ندارند، خواسته‌اند تا دولت آنها را مرده اعلام کند.»

خانواده‌های مفقودالاثرها سال‌ها بود که از دولت می‌خواستند آنها را پیدا کند. بیشتر این افراد از قوم تامیل بودند که برای به دست آوردن استقلال این گروه اقلیت از دولت مرکزی، به مدت ۲۶ سال در قالب گروهی به نام ببرهای تامیل جنگیدند، تا این که در سال ۲۰۰۹ به طور کامل از نیروهای دولتی شکست خوردند.

بخشی از شهروندان مفقودالاثر نیز کسانی هستند که به دست ببرهای تامیل یا به دست خود سربازان دولتی و شبه‌نظامیان طرفدار دولت ربوده شده و از زمان ربوده شدن دیگر هرگز خبری از آنها به دست نیامده است.

به گفته برخی از خانواده‌های مفقودان، نیروهای دولتی در سال ۲۰۰۹ پس از شکست ببرهای تامیل، به خانه‌های آنها مراجعه کرده و بستگان‌شان و حتی برخی بستگان دور آنها را سوار اتوبوس کرده و با خود برده‌اند. آنها می‌گویند از آن زمان دیگر هیچ خبری از افراد بازداشت شده ندارند.

در سال ۲۰۱۵ دفتری برای پیگیری افراد گمشده در جنگ باز شد که نام دست کم ۲۳ هزار و ۵۸۶ نفر، از جمله ۵ هزار نفر از نیروهای امنیتی در آن ثبت شده است.

در سال ۲۰۱۶ قانونی در سری‌لانکا به تصویب رسید که برابر آن اگر شواهدی بر فوت فرد مفقودالاثر پیدا شود، دولت گواهی فوت او را صادر کرده و در اختیار خانواده‌اش قرار می‌دهد.

گوتابایا راجاپاکسا خود در زمان جنگ داخلی سری‌لانکا از فرماندهان ارشد ارتش بود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پلیس سریلانکا در عملیاتی اجساد ۱۵ نفر از جمله ۶ کودک را پیدا کرد

از پاپ فرانسیس تا ترامپ؛ واکنش‌های جهانی به بمب‌گذاری‌ها در سریلانکا

سری لانکا پس از دو دهه جنگ داخلی