سخنگوی شورای نگهبان: پیشگامی رئیس جمهور در پروژه ضدملی تاسف بار است

سخنگوی شورای نگهبان: پیشگامی رئیس جمهور در پروژه ضدملی تاسف بار است
Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در واکنش به رد صلاحیت‌های انتخابات مجلس گفته بود که نمی‌توان با یک جناح کشور را اداره کرد، سخنگوی شورای نگهبان در توئیتی نوشت: «نمی‌دانستیم عدم تایید بستگان به معنی حذف جناح‌های دیگر است.»

آگهی

در حالی که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در واکنش به رد صلاحیت‌های انتخابات مجلس گفته بود که نمی‌توان با یک جناح کشور را اداره کرد، سخنگوی شورای نگهبان در توئیتی نوشت: « پیشگامی رئیس جمهور در این پروژه ضدملی تأسف بار است.»

این سخنان عباسعلی کدخدایی نیز چند ساعت بعد، واکنش دفتر رئیس جمهوری ایران را به‌دنبال داشت که در پاسخی نوشت: «متأسفانه سخنگوی شورای نگهبان در واکنشی کاملا شتاب زده... با بکار بردن ادبیات و کلماتی سخیف، نسبت به سخنان رئیس جمهور اعلام موضع کرده است.»

اما ماجرا از آنجا آغاز شد که حسن روحانی، صبح امروز چهارشنبه ۲۵ دی در جلسه هیات دولت خطاب به دست اندرکاران انتخابات گفت: «همه آنهایی که در این انتخابات نقش دارید از شما خواهش می‌کنم، آن جایی که روشن است تا صلاحیت فردی رد شود، آن‌را رد کنید اما آن جاهایی که نامشخص است یا احتمالات ضعیف است، مردم را ناراحت نکنید، به مردم نگوییم که در برابر یک صندلی مجلس ۱۷ نفر، ۱۷۰ و یا۱۷۰۰ نفر کاندیدا هستند، ببینیم از چند جناح ۱۷۰۰ نفرکاندیدا هستند؟ ۱۷ نفر از چند جناح، از یک جناح؟ اینکه انتخابات نمی‌شود. مثل اینکه در مغازه‌ای از یک جنس، ۲ هزار عدد وجود داشته باشد.»

رییس جمهوری ایران تصریح کرد: «مردم تنوع می‌خواهند. بگذارید در میدان انتخابات همه احزاب و گروه‌ها شرکت کنند، قطعا ضرر نمی‌کنید. با یک جناح نمی‌شود، کشور را اداره کرد. کشور متعلق به همه است. اگر تمام ۸۳ میلیون متحد باشیم و یک نفر مخالف، باید تلاش کنیم آن یک نفر را هم جذب کنیم. یک نفر مخالف هم برای ما زیاد است در حالی که شما یک جناح و جمعیت بزرگ را مخالف می‌کنید. باید حواسمان را جمع کنیم.»

چند ساعت پس از این سخنان، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در توئیتی نوشت: «جنجال برای تأیید افراد فاقدصلاحیت تازگی ندارد، اما پیشگامی رئیس جمهور در این پروژه ضدملی تأسف بار است.»

وی همچنین افزود: «البته نمی‌دانستیم عدم تایید بستگان به معنی حذف جناحهای دیگر است.»

به‌نظر می‌رسد که اشاره عباسعلی کدخدایی به رد صلاحیت کامبیز مهدی‌زاده، داماد حسن روحانی باشد. وی برای حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو ثبت نام کرده بود.

دفتر ریاست جمهوری ایران: سخنگوی شورای نگهبان با ادبیات و کلمات سخت اعلام موضع کرده است

در این واکنش‌های دوطرفه، اینبار نوبت دولت بود که به سخنگوی شورای نگهبان پاسخ دهد. روابط عمومی دفتر رئیس جمهوری ایران در پاسخی کتبی گفت: «متأسفانه سخنگوی شورای نگهبان در واکنشی کاملا شتاب زده و نسنجیده که حکایت از سیاست و رویکرد وی نسبت به انتخابات دارد و با شخصی کردن یک موضوع ملی، این دعوت رئیس جمهور را که زمینه سازی در راستای وحدت و انسجام ملی برای برگزاری انتخاباتی با شکوه بوده، ضد ملی خوانده و با بکار بردن ادبیات و کلماتی سخیف، نسبت به سخنان رئیس جمهور اعلام موضع کرده است.»

در انتهای این پاسخ نیز آمده است: «امیدواریم اظهارات این سخنگو صرفا بازگو کننده نظرات شخصی وی و نه نظر و دیدگاه رسمی نهاد مقدس شورای نگهبان باشد.»

شورای نگهبان روز دوشنبه ۲۳ دی ماه نتایج رسمی بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم شورای اسلامی را اعلام کرد. طبق نتایج اعلام شده، صلاحیت حدود ۳۰ درصد از نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از سوی این نهاد ناظر احراز نشده است. همچنین صلاحیت حدود ۹۰ نفر از نمایندگان مجلس کنونی برای نامزدی در انتخابات بعدی هم به تایید شورای نگهبان نرسیده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سخنگوی شورای نگهبان: صلاحیت نامزدی را به دلیل زن بودن رد نکرده‌ایم

گفت‌وگو با علیرضا علوی‌تبار: قرار است قدرت را در ایران یکدست کنند

رد صلاحیت اعضای شورای شهر تهران و اصلاح‌طلبان در شهرستان‌ها