«منابع اطلاعاتی غربی: موشک عامل سقوط بوئینگ اوکراینی نبوده است»

 «منابع اطلاعاتی غربی: موشک عامل سقوط بوئینگ اوکراینی نبوده است»
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع کانادایی نوشته است که شواهدی وجود دارد که یکی از موتورهای جت این هواپیما بیش از حد گرم شده بود. منابع ایرانی هم میگویند هواپیما قبل از سقوط دچار آتش سوزی شده است.

آگهی

آژانس‌های اطلاعاتی غربی بر اساس بررسی های اولیه خود به این نتیجه رسیده‌اند که هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ اوکراین به علت نقص فنی در ایران سقوط کرده و اصابت موشک عامل سقوط آن نبوده است.

خبرگزاری رویترز با نقل قول بالا از منابع امنیتی آمریکایی، اروپایی و کانادایی که نخواسته‌اند نامشان فاش شود، نوشته است که اطلاعات آژانس‌های اطلاعاتی نشان می دهد که این هواپیما دچار نقص فنی شده است.

منبع کانادایی نیز به رویترز گفته است شواهدی وجود دارد که یکی از موتورهای جت این هواپیما بیش از حد گرم شده بوده است.

از سوی دیگر گزارش اولیه دفتر بررسی سانحه سازمان هواپیمایی ایران از سقوط بوئینگ ۷۳۷ اوکراین هم گفته‌های منابع رویترز را تایید می کند. گزارش اولیه دفتر بررسی سانحه سازمان هواپیمایی ایران می گوید این هواپیمای مسافربری بر اثر نقص فنی و پیش از سقوط دچار آتش سوزی شده است.

بر اساس گزارش این دفتر، این آتش سوزی موجب قطع ارتباطات مخابراتی و نهایتا سقوط این هواپیما شده است.

وزیر راه و شهرسازی نیز در گفتگو با ایسنا «شایعات مطرح شده درباره نحوه سقوطه هواپیمای ۷۳۷ اوکراینی» را رد کرده و گفته است که «نقص فنی هواپیما موجب آتش سوزی و سقوط آن شده است.»

از سوی دیگر، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازیمی گوید جعبه سیاه این هواپیما به شرکت سازنده (بوئینگ) یا کشور دیگری داده نمی شود. وی افزوده است: «این اتفاق نخواهد افتاد و جعبه سیاه این هواپیما در ایران و توسط گروه بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری به اضافه اعضای صلاحیت دار شرکت سازنده این هواپیما مورد بررسی قرار گرفته و خوانده می‌شود. بنابراین باید منتظر انتشار گزارش نهایی پس از خوانده شدن جعبه سیاه این هواپیما ماند».

بر اساس مقررات جهانی هوانوردی ایران حق هدایت تحقیقات را دارا می باشد اما معمولا شرکت سازنده هواپیما در تحقیقات شرکت می کند. با این حال به نظر می رسد تنش روزهای اخیر در روابط میان تهران و واشنگتن باعث شده است که ایران اعلام کند جعبه سیاه را به شرکت سازنده یا آمریکا نمی دهد. از سوی دیگر وزیر خارجه آمریکا گفته است که حاضر به ارائه هرگونه کمک به اوکراین در پی سقوط این هواپیما است.

بر اساس تازه‌ترین خبرها، صبح روز پنجشنبه یک تیم اوکراینی برای بررسی سانحه پرواز شماره ۷۵۲ وارد تهران شد. وزارت راه و شهرسازی گفته است که این تیم متشکل از «کارگروه‌های بررسی سوانح، مدیریت بحران، تشخیص هویت، روابط بین‌الملل و نمایندگان شرکت بهره بردار هواپیما» است.

حسن رضایی‌فر، مدیر کل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هوایی کشوری درباره حضور کشورهای ذی‌ربط دیگر در بررسی این سانحه گفته است: «از سایر کشورها نیز براساس استانداردهای بین المللی «انکس ١٣ ایکائو» دعوت به‌عمل آمده است و منتظر پاسخگویی آنان هستیم».

خلبان تلاش کرده به فرودگاه بازگردد

علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره فرایند سقوط این هواپیما گفته است: «هواپیما ابتدا تا ارتفاع ۸۰۰۰ پا صعود می‌کند و پس از آن همزمان اطلاعات هواپیما از صفحه رادار حذف و هواپیما با از دست دادن ارتفاع با زمین برخورد کرده و متلاشی می‌شود.»

وی همچنین افزوده است: «هیچ پیام رادیویی توسط خلبان در خصوص شرایط غیر معمول دریافت نشده است. مطابق گزارش‌های شاهدان عینی ( افرادی روی زمین و خدمه پرواز عبوری در ارتفاع بالا که رویداد را مشاهده و گزارش کرده اند) آتش سوزی در هواپیما مشاهده شده و بر دامنه آن افزوده می‌شود و پس از برخورد هواپیما با زمین، انفجار ناشی از برخورد به وقوع می‌پیوندد و مسیر برخورد هواپیما نشان دهنده این است که هواپیما که ابتدا به سمت غرب در حال خروج از محدوده فرودگاه بوده، پس از بروز مشکل به سمت راست گردش کرده و در زمان سقوط دارای خط سیری در مسیر بازگشت به فرودگاه بوده است.»

AP
امدادگران در محل سقوط بوئینگ اوکراینیAPابراهیم نوروزی

هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال که با ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه پرواز، در ساعت ۶ و ۱۲ دقیقه روز چهارشنبه فرودگاه امام خمینی را به مقصد کی‌یف ترک کرده بود پس از ۶ دقیقه پرواز در حوالی صبا شهر از توابع استان تهران سقوط کرد و تمام سرنشینان آن که بیشتر ایرانی و کانادایی بودند، جانشان را از دست دادند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ایران سقوط هواپیمای اوکراینی بر اثر برخورد موشک را به کلی مردود دانست

اسکای نیوز: ایران برای جنگ روسیه در اوکراین پهپاد انتحاری جدید «شاهد ۱۰۷» ساخته است

رای پرونده سرنگونی هواپیمای اوکراینی در ایران اعلام شد؛ ۱۳ سال حبس برای متهم ردیف اول