اسماعیل قاآنی جانشین قاسم سلیمانی در سپاه قدس کیست؟

اسماعیل قاآنی جانشین قاسم سلیمانی در سپاه قدس کیست؟
Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

علی خامنه‌ای در حکم انتصاب اسماعیل قاآنی وی را از «برجسته‌ترین فرماندهان سپاه در دفاع مقدس» توصیف کرده و درباره ماموریت او در نیروی قدس سپاه گفته است که «برنامه‌ی آن نیرو عیناً همان برنامه‌» دوران فرماندهی سلیمانی است.

آگهی

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی روز جمعه پس از کشته شدن سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه در عراق، سردار سرتیپ اسماعیل قاآنی را به فرماندهی نیروی قدس سپاه انتخاب کرد.

اسماعیل قاآنی پیش از این جانشین قاسم سلیمانی در نیروی قدس سپاه بود.

علی خامنه‌ای در حکم انتصاب اسماعیل قاآنی وی را از «برجسته‌ترین فرماندهان سپاه در دفاع مقدس» توصیف کرده و درباره ماموریت او در نیروی قدس سپاه گفته است که «برنامه‌ی آن نیرو عیناً همان برنامه‌» دوران فرماندهی سلیمانی است.

اسماعیل قاآنی پس از سردار احمد وحیدی (۱۳۷۶- ۱۳۶۷) و سپهبد قاسم سلیمانی (۱۳۹۸- ۱۳۷۶) بعنوان سومین فرمانده نیروی قدس سپاه انتخاب شده است.

قاآنی پس از انقلاب ۱۳۵۷ و هنگامی که حدود ۲۰ سال سن داشت در اواخر سال ۵۸ به عضویت سپاه پاسداران درآمد. در جریان تنش‌های میان احزاب کرد در کردستان با دولت مرکزی، قاآنی همراه با نیروهای سپاه برای سرکوب نیروهای کرد به کردستان رفت و در سال ۵۹ با نیروهای سپاه پاسداران در این منطقه همکاری داشت.

خبرگزاری دفاع مقدس
از راست: سردار ابراهیم زاده، سردار قآنی و دکتر سید رضا خاتمیخبرگزاری دفاع مقدس

وی در جریان جنگ هشت ساله بین ایران و عراق و تا سال ۶۶ فرماندهی لشکر ۲۱ تیپ امام رضا را برعهده داشت و پس از آن فرماندهی لشکر فرماندهی لشکر ۵ نصر را عهده‌دار شد.

پس از پایان جنگ به معاونت اطلاعات ستاد مشترک سپاه رسید و پس از آنکه قاسم سلیمانی به ریاست نیروی قدس سپاه منصوب شد، او نیز بعنوان جانشینش انتخاب گردید.

قاآنی در جریان جنگ داخلی سوریه و همچنین عملیات نیروهای عراقی بر علیه داعش در عراق در این دو کشور حضور داشته است. او در مصاحبه‌ای درباره جنگ سوریه با توصیف سوریه بعنوان «جغرافیای مقاومت» و «جنگ فرامنطقه‌ای» از «حضور موثر نیروی قدس در سوریه» خبر داده بود.

وی سال گذشته در جریان مراسم گرامیداشت شهدای والفجر ۸ و ۴۰ سالگی انقلاب ۵۷ درباره مواجهه با نیروهای داعش گفته بود: «با فرهنگ شهدا بود که توانستیم داعش را زمین‌گیر کنیم و شکست بدهیم، داعشی که حتی بزرگترین ارتش‌های جهان توان شکستش را نداشتند و اگر مدافعان حرم نبودند داعشی که ساخته و پرداخته استکبار بود گسترش بسیار زیادی می‌یافت.»

قاآنی پیش از این در جریان عدم دعوت محمد جواد ظریف، وزیر خارجه برای شرکت در جلسه سران کشور با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در تهران گفته بود: «آقای بشار اسد را نیروی قدس سپاه به تهران آورد و آنهایی که باید بدانند، می‌دانستند و آنهایی که نباید، نمی‌دانستند؛ بالاخره یک کار حساسی بود. آقای رئیس جمهوری (از این سفر) مطلع بود و ظاهراً غفلتی انجام می‌شود و به آقای ظریف گفته نمی‌شود که اینها همه به خودشان (دولت) بر می‌گردد.»

انتخاب سریع جانشین قاسم سلیمانی از سوی علی خامنه‌‌ای نشان از آن دارد که رهبر جمهوری اسلامی خواهان تداوم روش‌های قاسم سلیمانی در ماموریت‌های سپاه قدس بویژ‌ه در عراق و سوریه است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اسماعیل قاآنی: شاید کسانی در خانه خودتان انتقام خون حاج قاسم را از شما بگیرند

چرا روحانی از حمله به عین‌الاسد بی‌خبر بود؟ پاسخ کیهان: محرمانه بود، فقط ۱۰ نفر خبر داشتند

کنعانی: ایران نیروی نیابتی ندارد اما اسرائيل نیابتی آمریکا است