افشای سندی جدید: دستور تعلیق کمک به اوکراین ۹۱ دقیقه پس از تماس ترامپ اتخاذ شد

افشای سندی جدید: دستور تعلیق کمک به اوکراین ۹۱ دقیقه پس از تماس ترامپ اتخاذ شد
Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک سند جدید نشان می‌دهد که ۹۱ دقیقه پس از مکالمه جنجالی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با ولودیمیر زلنسکی همتای اوکراینی‌اش، یک مقام آمریکایی از پنتاگون می‌خواهد که کمک‌های نظامی به کی‌یف را به تعویق بیاندازد.

آگهی

یک سند جدید نشان می‌دهد که ۹۱ دقیقه پس از مکالمه جنجالی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با ولودیمیر زلنسکی همتای اوکراینی‌اش، یک مقام آمریکایی از پنتاگون می‌خواهد که کمک‌های نظامی به کی‌یف را به تعویق بیاندازد.

این سند در واقع یک ایمیل داخلی است که از سوی یک مرکز تحقیقاتی غیر دولتی که در راستای صداقت عمومی تلاش می‌کند افشا شده است.

ترامپ متهم است که از کمک ۴۰۰ میلیون دلاری به اوکراین جلوگیری کرده تا کی‌یف را به تحقیق از جو بایدن، رقیب سیاسی خود در انتخابات آینده ترغیب کند.

اعضای دموکرات مجلس نمایندگان بر این باور هستند که دونالد ترامپ در جریان مکالمه تلفنی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین با ارائه درخواست تحقیق درباره جو بایدن از قدرت خود «سوءاستفاده» کرده است. جو بایدن یکی از نامزدهای پیشتاز حزب دموکرات برای کسب نامزدی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ و رقابت با دونالد ترامپ است. او در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما به مدت هشت سال عهده دار سمت معاون رئیس جمهوری بود.

طبق سند جدید افشا شده، مایکل دافی، یکی از مقامات دفتر عالی مدیریت بودجه کاخ سفید در ایمیلی به مقام‌های وزارت دفاع آمریکا نوشت: «طبق دستوری که دریافت کرده‌ام و با توجه به برنامه دولت برای بررسی کمک به اوکراین... لطفا هرگونه تعهد اضافی وزارت دفاع درباره این کمک مالی را تعلیق کنید.»

با توجه به ماهیت حساس درخواست، متشکر خواهم بود تنها کسانی از آن مطلع شوند که نیازمند آگاهی از آن هستند
مایکل دافی
یکی از مقامات دفتر عالی مدیریت بودجه کاخ سفید

این ایمیل در ساعت ۱۱:۰۴ دقیقه صبح ۲۵ ژوئیه یعنی یک ساعت و ۳۱ دقیقه پس از پایان مکالمه جنجالی ترامپ با زلنسکی ارسال شده است.

دافی در این ایمیل همچنین تاکید کرده است: « با توجه به ماهیت حساس درخواست، متشکر خواهم بود تنها کسانی از آن مطلع شوند که نیازمند آگاهی از آن هستند.»

رئیس جمهور نگران این بود که آیا دلارهای مالیات دهندگان آمریکایی باید در کشوری هزینه شود که در آن موارد فساد اثبات شده، وجود دارد.
رون جانسون
سناتور جمهوریخواه

رون جانسون، سناتور جمهوریخواه، روز یکشنبه به ای بی سی گفت که ایمیل‌های جدید هیچ موضوع جدیدی را در مورد دلیل ترامپ مبنی بر تعلیق کمک به اوکراین مطرح نمی‌کند.

وی گفت: «رئیس جمهور نگران این بود که آیا دلارهای مالیات دهندگان آمریکایی باید در کشوری هزینه شود که در آن موارد فساد اثبات شده، وجود دارد.»

اگر مشکلی در تعلیق این کمک‌ها وجود ندارد پس چرا مایکل دافی نمی‌خواست کسی از انجام آن مطلع شود
چاک شومر
رهبر دموکرات‌ها در سنای آمریکا

چاک شومر، رهبر دموکرات‌ها در سنای آمریکا در توئیتی این ایمیل‌ها را «انفجاری» توصیف و خودداری ترامپ از شهادت برخی از مقام‌های کاخ سفید را محکوم کرد.

شومر نوشت: «اگر مشکلی در تعلیق این کمک‌ها وجود ندارد پس چرا مایکل دافی نمی‌خواست کسی از انجام آن مطلع شود.»

وی تاکید کرد که این ایمیل دلیل دیگری است که نشان می‌دهد چرا ما به دافی و دیگران نیاز داریم تا در سنا شهادت دهند.

مجلس نمایندگان آمریکا در تاریخ ۱۸ دسامبر (۲۷ آذر) به دو ماده طرح استیضاح دونالد ترامپ رای مثبت داد. «سوءاستفاده از قدرت» و «کارشکنی در کار کنگره» دو ماده طرح استیضاح دونالد ترامپ است. این طرح اکنون برای رسیدگی نهایی به مجلس سنا ارجاع می شود.

دونالد ترامپ اکنون به سومین رئیس جمهوری تاریخ آمریکا تبدیل شده که طرح استیضاحش در مجلس نمایندگان به تصویب رسیده است.

احتمالا در ژانویه آینده استیضاح او در سنا بررسی می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترامپ: متن مکالمه دوم با رئیس جمهوری اوکراین را منتشر می‌کنم

دادستانی اوکراین در پرونده‌های مرتبط با پسر بایدن بازنگری می‌کند

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ آنچه باید پیش از شروع محاکمه کیفری ترامپ بدانیم