«ساردین‌‌ها» علیه فاشیسم و راست افراطی در ایتالیا شعار دادند

تظاهرات ساردین ها در ایتالیا
تظاهرات ساردین ها در ایتالیا Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جنبش ساردین کمتر از یک ماه پیش به دعوت چهار فرد ناشناس برای تجمع بر ضد آنچه «نفرت پراکنی و رویکردهای تفرقه افکنانه» ماتئو سالوینی، وزیر کشور سابق و رهبر حزب راست افراطی لیگ خوانده می شد در شهر بولونیا پا گرفت.

آگهی

ده‌ها هزار نفر روز شنبه به دعوت جنبش ضد فاشیسم ایتالیا موسوم به «ساردین ها» در خیابان های پایتخت دست به تظاهرات زدند.

هسته اصلی این جنبش نوظهور که تنها چند هفته از تاسیس آن می گذرد در شهر بلونیا شکل گرفته است که از آن به عنوان پایگاه سنتی چپگرایان نام برده می شود.

«ساردین ها» بر اساس مانیفست اعلام شده قصد دارند با اعتراض به رویکرد جریان‌های راست افراطی که از سوی ماتئو سالوینی، رهبر حزب دست راستی لیگ ترویج می شود نوعی «بیداری» را عرصه سیاسی این کشور رقم بزنند.

روبرتو پیپرنو، یک بازنشسته ایتالیایی که در تظاهرات روز شنبه در رم شرکت کرده بود به خبرگزاری فرانسه گفت: «خاستگاه ساردین‌های بی شک اردوگاه چپ است. همه انسان ها از توهین و نفرت پراکنی بیزارند. من هم در این حرکت شرکت کردم تا همانند دیگران در اعلام موضع بر ضد آنچه در کشورمی گذرد سهیم باشم؛ در غیر این صورت باید از اینکه یک ایتالیایی هستم شرم کنم.»

به گفته این فرد شرکت کننده در تظاهرات «جنبش ساردین گفتمان سیاسی مشخص و تدوین شده‌ای ندارد و به صورت خودجوش پا گرفته است.» وی معتقد است که گفتمان‌های سیاسی معمولا باعث دسته بندی میان افراد می شود حال آنکه کلیه حامیان جنبش همگی یک رویکرد را دنبال می کنند که چیزی جز نفی فاشیسم و افراطگرایی نیست.

ساردین ها که اغلب آنها را جوانان و افرادی از نسل سوم تشکیل می دهند برای رساندن صدای خود پای پیاده، با دوچرخه و حتی با صندلی چرخ دار خود را به این تجمع اعتراضی رسانده بودند.

برخی از شرکت کنندگان نیز با ابتکارهایی جالب از جمله به دست داشتن ماکت های رنگی ماهی ساردین و یا سیخ های کباب ساردین خود را از دیگران متمایز کرده بودند.

AP
تظاهرات حامیان جنبش ضد فاشیستی «ساردین ها» در رمAPGregorio Borgia

جنبش ساردین کمتر از یک ماه پیش به دعوت چهار فرد ناشناس برای تجمع بر ضد آنچه «نفرت پراکنی و رویکردهای تفرقه افکنانه» ماتئو سالوینی، وزیر کشور سابق و رهبر حزب راست افراطی لیگ خوانده می شد در شهر بولونیا فعال شد. 

این فراخوان به شکلی غیرمنتظره مورد استقبال قرار گرفت و پانزده هزار نفر را برای ابراز مخالفت با رویکردهای فاشیستی جریان راست افراطی به خیابان کشاند.

از نخستین حرکت اعتراضی تا کنون دهها تظاهرات به دعوت جنبش «ساردین ها» در شهرهای مختلف ایتالیا برپا شده و بیش از سیصد هزار نفر در قالب تجمعات مختلف در شهرهایی چون میلان، فلورانس، ناپل یا پالرمو برپا بر ضد فاشیسم و راست افراطی تظاهرات کرده بودند.

بیشتر بخوانید:

شرکت کنندگان در تظاهرات معمولا ضمن سر دادن شعارهایی برضد ماتئو سالوینی و محکوم کردن رویکردهای افراطی که توسط تشکیلات تحت رهبری او تبلیغ می شود در اقدامی نمادین ترانه «بلا چاو» را به صورت جمعی می خوانند. این ترانه که به نماد مبارزات آزادیخواهان تبدیل شده در زمان جنگ دوم جهانی ورد زبان پارتیزان ها و مخالفان فاشیسم در ایتالیا بود.

افراد شرکت کننده در تجمع بزرگ جنبش «ساردین ها» روز شنبه بار دیگر این ترانه و دیگر ترانه هایی که در آن بخش هایی از قانون اساسی این کشور را یادآوری می کرد، همخوانی کردند.

عمده درخواست شرکت کنندگان در این اجتماع بزرگ احترام به حقوق بشر، احترام به قانون اساسی، نفر خشونت و برخورد انسانی با مهاجران بود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتخابات محلی ایتالیا و ترس از بازگشت ماتئوسالوینی به قدرت

جنجال در ایتالیا بر سر تعطیلی یک مدرسه برای عید فطر

تقسیم ثروت ۶ میلیارد یورویی‌ برلوسکونی؛ دوست دختر ۳۳ ساله ۱۰۰ میلیون یورو به ارث برد