تجمع هواداران شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در میدان تحریر بغداد

تجمع هواداران شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در میدان تحریر بغداد
Copyright AHMAD AL-RUBAYE / AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روز پنج‌شنبه ۱۴ آذر در رویدادی غیرمنتظره هزاران تن از هواداران گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به ایران موسوم به حشد شعبی، وارد میدان تحریر شهر بغداد شدند.

آگهی

هزاران تن از هواداران گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به ایران موسوم به حشد شعبی روز پنج‌شنبه ۱۴ آذر در رویدادی غیرمنتظره وارد میدان تحریر شهر بغداد پایتخت عراق شدند.

میدان تحریر بغداد از دو ماه گذشته شاهد تجمع تظاهرکنندگانی بود که به فساد دولتی، وضعیت ناگوار اقتصادی و مداخلات منطقه‌ای ایران در این کشور اعتراض داشتند.

بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه، هواداران حشد شعبی در ساعات آرام ابتدایی عصر پنج‌شنبه وارد میدان شدند و در حالی که پرچم‌های عراق را تکان می‌دادند، با ماشین‌های خود که بلندگوهای بزرگی روی آن نصب بود به چرخ‌زنی در میان چادر معترضان پرداختند.

بنابر گزارش‌ها تنش و درگیری میان دو اردوگاه تظاهرکنندگان مشاهده نشده است.

هواداران حشد شعبی ظاهرا سلاح گرم به همراه نداشتند اما شمار زیادی از آنان به باتوم مجهز بودند.

معترضان که نیروهای شبه‌نظامی تحت حمایت ایران را به شلیک به سوی تظاهرکنندگان متهم می‌کنند، در واکنش به این تجمع اعلام کردند که از امشب ایست‌های بازرسی در اطراف میدان تحریر را تشدید می‌کنند تا از ورود افراد مسلح به داخل میدان جلوگیری کنند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

AFP
گروهی از معترضان عراقی در شامگاه چهارشنبه شش آذر به کنسولگری ایران در شهر نجف یورش برده و این مکان را آتش زدندAFP

در هفته گذشته ده‌ها معترض عراقی به کنسولگری ایران در شهر کربلا یورش بردند و به گفته شاهدان با بالا رفتن از دیوارهای کنسولگری، یک پرچم ایران را پایین کشیدند و به جای آن پرچم عراق را برافراشتند.

معترضان عراقی همچنین برای سومین بار کنسولگری ایران در شهر نجف را آتش زدند.

ناآرامی‌های عراق از ابتدای ماه گذشته میلادی در اعتراض به فساد دولتی، وضعیت وخیم اقتصادی، بیکاری، ناکارآمدی خدمات عمومی و مداخله ایران در امور داخلی این کشور آغاز شد و به سرعت پایتخت و برخی از شهرهای مذهبی شیعه‌نشین را در بر گرفت.

این اعتراضات بزرگترین تظاهرات از زمان سقوط صدام حسین در سال ۲۰۰۳ میلادی محسوب می‌شود.

از زمان آغاز اعتراضات عراق یعنی اول اکتبر (۹ مهر) بیش از۴۳۰ نفر در جریان درگیری تظاهرکنندگان با نیروهای امنیتی کشته شده‌اند. حدود ۲۰ هزار نفر نیز در این رویارویی‌ها مجروح شده‌اند.

این اعتراض‌ها با وجود استعفای عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق هنوز فروکش نکرده است و معترضان خواستار تغییرات گسترده‌تر در ساختار قدرت هستند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روز خونین در عراق؛ شمار کشته‌شدگان در سه شهر به ۴۵ تن رسید

ناآرامی‌های عراق؛ گروهی به کنسولگری ایران در کربلا یورش بردند

درگیری‌ها بین کردها، عرب‌ها و ترکمن‌ها در کرکوک عراق ۳ کشته و ۱۴ زخمی بر جا گذاشت