وزارت اطلاعات ایران: افرادی که قصد کشتن دانشجویان را داشتند بازداشت کردیم

وزارت اطلاعات ایران: افرادی که قصد کشتن دانشجویان را داشتند بازداشت کردیم
Copyright ایسنا
Copyright ایسنا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت اطلاعات ایران در اطلاعیه‌ای از بازداشت افرادی خبر داد که طبق گفته این نهاد، قصد انفجار در خوابگاه دانشگاه علم و صنعت تهران و کشتن دانشجویان را داشتند.

آگهی

وزارت اطلاعات ایران در اطلاعیه‌ای از بازداشت افرادی خبر داد که طبق گفته این نهاد، قصد انفجار در خوابگاه دانشگاه علم و صنعت تهران و کشتن دانشجویان را داشتند.

روابط عمومی این وزارتخانه در اطلاعیه روز پنج‌شنبۀ خود، مدعی شده است که «یک هسته افراطی با بریدن شیلنگ [شلنگ] و باز گذاشتن شیرگاز آشپزخانه خوابگاه دانشجویی دانشگاه علم صنعت بدنبال انفجار، آتش سوزی و کشته سازی بودند.»

این نهاد در ادامه گفته است که با هوشیاری دانشجویان و تلاش ماموران حراست این طرح با شکست روبرو شد.

وزارت اطلاعات همچنین اعلام کرد که عناصر اصلی این پروژه شناسایی و دستگیر شده‌اند. این نهاد ادعا می‌کند که افراد بازداشت شده در ناآرامی‌های اخیر ایران شرکت داشته‌اند و اقدام‌های مشابهی را انجام داده‌اند.

این وزارتخانه می‌گوید که در تحقیقات اولیه، بازداشت شده‌ها گفته‌اند که یکی از اهداف آنها از این کار، ایجاد شوک به افکار عمومی و جامعه دانشجویی در آستانه ۱۶ آذر بوده است. وزارت اطلاعات تصریح کرده است که آنها با این اقدام می‌خواستند نظام را «مقصر فاجعه» قلمداد کنند.

این اطلاعیه در حالی منتشر می‌شود که این وزارتخانه روز سه‌شنبه گذشته (۱۲ آذر) در خبر دیگری اعلام کرده بود که اعضای اصلی یک شبکه را که به دنبال ایجاد «اخلال و درگیری» همزمان با روز دانشجو (۱۶ آذر) بودند شناسایی و دستگیر کرده است.

بیشتر بخوانید:

وزارت اطلاعات ایران: طرح ایجاد درگیری در دانشگاه‌ها خنثی شد

سایت کلمه: بیش از ۱۴۰ نفر در سه استان کشته شدند

از سوی دیگر سایت کلمه نزدیک به میرحسین موسوی که از ۹ سال پیش در حصر خانگی است، در کانال تلگرام خود نوشت که سرکوب تظاهرات در سه استان کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی بیش از ۱۴۰ کشته برجای گذاشته است.

این آمار در حالی منتشر می‌شود که طبق آخرین گزارش سازمان عفو بین‌الملل که دوشنبه ۱۱ آذر منتشر شد، در اعتراض‌های ایران دست‌کم ۲۰۸ نفر کشته شده‌اند. این نهاد حقوق بشری همچنین گفته است که به نظر می‌رسد «آمار واقعی» کشته‌شدگان از این رقم نیز بیشتر باشد.

با این حال سایت کلمه، امروز پنج‌شنبه ۵ دسامبر (۱۴ آذر) نوشت که بر اساس اطلاعاتی که پس از تایید آخرین منابع در اختیار کلمه قرار گرفته، ۷۰ نفر در کرمانشاه، ۴۰ نفر در مریوان، ۲۵ نفر در جوانرود و ۵ نفر در بوکان بر اثر تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی و امنیتی با لباس نظامی و شخصی جان خود را از دست داده‌اند.

در مجموع ۹۰ نفر در شهرستان رباط کریم پس از شناسایی دستگیر شدند که از این تعداد ۸۰ نفر با وثیقه آزاد شدند و مابقی هم در صورت نداشتن جرم سنگین با قرار آزاد خواهند شد
محمدحسین قاسم پور
دادستان رباط کریم

دادستان رباط کریم نیز اعلام کرد که دو نفر در اعتراض‌های این شهرستان کشته شده‌اند.

محمدحسین قاسم پور، روز پنج‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت: «در مجموع ۹۰ نفر در شهرستان رباط کریم پس از شناسایی دستگیر شدند که از این تعداد ۸۰ نفر با وثیقه آزاد شدند و مابقی هم در صورت نداشتن جرم سنگین با قرار آزاد خواهند شد.»

آمار کشته شده‌ها در رباط کریم در استان تهران در حالی منتشر می‌شود که سازمان عفو بین‌الملل در نخستین گزارش خود در تاریخ ۲۱ نوامبر (۳۰ آبان) که در آن آمار کشته شده‌ها را دست‌کم ۱۰۶ نفر عنوان کرده بود از کشته شدن چهار نفر در رباط کریم خبر داده بود. در گزارش‌های بعدی عفو بین‌الملل، آمار جدید شهر به شهر اعلام نشد و تنها آمار کلی شمار کشته شده‌ها در استان‌ها اعلام شد.

هنوز مقام‌های ایران آماری از  تعداد کل کشته شده‌ها و بازداشتی‌های اعتراض‌های ایران منتشر نکرده‌اند. محمد جعفر منتظری، دادستان کل ایران شنبه گذشته آمارهای اعلام شده از سوی نهاد‌های بین‌المللی را غیر معتبر خواند و گفت: «افرادی که خارج از کشور هستند هیچگونه دسترسی به اطلاعات و آمار ندارند.»

بیشتر بخوانید:

ایران: آمارهای بین‌المللی درباره شمار کشته شدگان حوادث اخیر معتبر نیست

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتهام ارتباط نخبه ایرانی با سازمان مجاهدین خلق؛ تکذیب خانواده علی یونسی

برگزاری روز دانشجو با وجود جو امنیتی در برخی دانشگاه‌های ایران

وزارت اطلاعات ایران: ۱۷ جاسوس سیا شناسایی شدند، برخی اعدام می‌شوند