سومین سفر امسال وزیر خارجه عمان به تهران پس از بازگشت از آمریکا

سومین سفر امسال وزیر خارجه عمان به تهران پس از بازگشت از آمریکا
Copyright 
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«تنش در منطقه به سود هیچ‌کدام از کشورهای حاشیهٔ خلیج فارس نیست و باید از افزایش آن به هر شکل جلوگیری شود.»

آگهی

یوسف بن علوی، وزیر خارجهٔ عمان روز دوشنبه برای سومین بار در هشت ماه گذشته راهی تهران شد تا با مقامات ایرانی گفتگو کند. وی در این سفر با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه، علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی ایران دیدار کرد.

آقای بن علوی هدف از دیدار خود را کاستن از تنش‌های منطقه‌ای خواند و افزود:‌ «تنش در منطقه به سود هیچ‌کدام از کشورهای حاشیهٔ خلیج فارس نیست و باید از افزایش آن به هر شکل جلوگیری شود.»

این در حالی است که وی دقیقا یک هفته پیش در ۲۵ نوامبر با مایک پمپئو، وزیر خارجهٔ دولت ایالات متحده دیدار کرده بود؛ دیداری که پمپئو آن را سازنده توصیف کرد و گفت:‌ «از عمان به دلیل همکاری در موضوعات ضد تروریسم و مشارکت در اتحاد استراتژیک خاورمیانه قدردان هستیم.»

ابتکار صلح هرمز و بحران یمن

رسانه‌های ایران نوشته‌اند که سفر وزیر خارجه عمان به تهران به منظور تبادل نظر دربارهٔ «ابتکار صلح هرمز» صورت گرفته است.

اما با توجه به اظهارنظرهای مقامات ایالات متحده و ایران به نظر می‌رسد مسألهٔ یمن در کانون این دیدار جا دارد. مایک پمپئو هفتهٔ پیش و پس از دیدار با وزیر خارجهٔ عمان گفته بود: «برای یافتن یک راهکار سیاسی در یمن به همکاری با عمان ادامه می‌دهیم.»

از سوی دیگر علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در دیدار روز دوشنبه‌اش با آقای بن‌ علوی خواستار آن شد که عربستان «با تسلیم در برابر خواست مردم یمن»، ثبات و امنیت منطقه را بیش از این به خطر نیندازد.

عمان که روابط خوبی با ایران دارد پیش از این به عنوان واسطهٔ پیام‌رسانی میان دولت‌های ایران و ایالات متحده فعالیت داشته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وزیر خارجه عمان پس از ۲۳ سال با تصمیم سلطان جدید تغییر کرد

نیم قرن روابط گرم سلطان قابوس و ایران؛ از کمک محمدرضا شاه تا تمجید خامنه‌ای

میانجی همیشگی در تهران؛ وزیر خارجه عمان با مقامات ایران دیدار کرد