دولت سنگاپور فیسبوک را مجبور به انتشار یک اصلاحیه کرد

دولت سنگاپور فیسبوک را مجبور به انتشار یک اصلاحیه کرد
Copyright REUTERS/Dado Ruvic/Illustration
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شرکت فیسبوک روز شنبه اعلام کرد که به این درخواست پاسخ داده و اصلاحیه‌ای را در پست فیسبوکی «الکس تان» منتشر کرده است؛ با این وجود سخنگوی فیسبوک خواستار یک رویکرد سنجیده از سوی دولت سنگاپور در موضوع اجرای قانون جدید «اخبار جعلی» در سطح این دولت‌-شهر شد.

آگهی

دولت سنگاپور روز شنبه فیسبوک را مجبور کرد که یک قانون داخلی این کشور موسوم به «قانون مقابله با اخبار جعلی» را دربارۀ یک پست متعلق به کاربران این شبکه اعمال کند.

ماجرا از آنجا آغاز شد که یکی از وبلاگ نویسان منتقد دولت سنگاپور به نام «الکس تان» که ساکن استرالیا است، پیش از این در روز ۲۳ نوامبر با انتشار پیامی، ادعاهایی دربارۀ تقلب در انتخابات سنگاپور و دستگیری یک افشاگر در این زمینه منتشر کرده بود و اصرار دولت سنگاپور برای حذف این پیام نیز به جایی نرسیده بود.

به همین دلیل دولت سنگاپور روز جمعه با استناد به یکی از جنجالی‌ترین بخش‌های قانون جدید خود یعنی قانون مقابله با اخبار جعلی، از شبکه فیسبوک خواست تا برای این پست، اصلاحیه‌ای صادر کند. این دستور از سوی وزیر کشور و زیر دادگستری سنگاپور صادر شد.

شرکت فیسبوک روز شنبه اعلام کرد که به این درخواست پاسخ داده و اصلاحیه‌ای را در پست «الکس تان» منتشر کرده است؛ با این وجود سخنگوی فیسبوک خواستار یک رویکرد سنجیده از سوی دولت سنگاپور در موضوع اجرای قانون جدید «اخبار جعلی» در سطح این دولت‌-شهر شد.

در متن اصلاحیۀ فیسبوک که فقط برای کاربران سنگاپور قابل مشاهده است، آمده است: «دولت سنگاپور از فیسبوک بطور قانونی خواسته است تا به شما بگوید که این پست دارای اطلاعات نادرست است.»

این اصلاحیه در انتهای پست اصلی «الکس تان» آمده است و فیسبوک هیچ تغییری در متن پست او نداده است.

سنگاپور که انتظار می‌رود تا چند ماه دیگر انتخابات عمومی برگزار کند، می‌گوید اتهاماتی که «الکس تان» مطرح کرده، نادرست و مبهم است.

قانون جدید مبارزه با اخبار جعلی، پس از دو سال بحث به تصویب رسید و سنگاپور تنها از یکماه پیش اجرایی شدن آن را آغاز کرده است.

سخنگوی فیسبوک اعلام کرد: «مطالبق با قانون سنگاپور، فیسبوک اصلاحیه‌ای را در کنار این پست منتشر کرده است... از آنجا که این اولین روزهای اجرای این قانون است، ما امیدواریم که دولت سنگاپور این تضمین را بدهد که با استناد به این قانون، به دنبال تاثیرگذاری بر اصل آزادی بیان نیست و برای عملی کردن این قانون، رویه‌ای روشن و شفاف اتخاذ خواهد کرد.»

فیسبوک معمولا دسترسی به محتوای پست‌هایی که گفته می‌شود بر اساس ادعاهای دولتها، قوانین محلی را نقض می‌کند، مسدود می‌کند و تنها تا ژوئن سال جاری میلادی ۱۸ هزار پست از این دست را مسدود کرده است.

سنگاپور اولین دولتی است که از فیسبوک خواسته است تا بر اساس یک مصوبه داخلی، اصلاحیه‌ای را برای یک پست مخالف نظر دولت منتشر کند.

بنا بر قوانین جدید این کشور، چنانچه شرکت فیسبوک با این دستور موافقت نمی‌کرد، باید جریمه‌ای به مبلغ ۱ میلیون دلار سنگاپور و علاوه بر آن روزانه ۱۰۰ هزار دلار به ازای هر روز تاخیر در اجرای آن پرداخت می‌کرد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فیسبوک شبکه حساب‌های خبرنگارنمایان وابسته به روسیه را مسدود کرد

توییتر و فیسبوک:‌ صدها حساب‌ کاربری وابسته به پکن برای تضعیف تظاهرات هنگ کنگ شناسایی شد

جریمه بی‌سابقه ۵ میلیارد دلاری؛ مجازات فیسبوک یا سازش با این شرکت؟