مهاجرت از شاخ آفریقا به عربستان از طریق خاک یمن

picture from AP video
picture from AP video
Copyright 
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

مسیر مهاجرتی از شاخ آفریقا به یمن برای رسیدن به عربستان و دست و پا کردن کاری ساده این روزها یکی از مسیرهای رو به گسترش مهاجرت در جهان به شمار می‌آید. آن هم در حالیکه این مهاجران در این مسیر با خطر شکنجه و حبس و تجاوز دست به گریبان اند.

آگهی

هر ساله ده‌ها هزار مهاجر از شرق آفریقا و به امید رسیدن به عربستان سعودی و یافتن شغلی در این کشور، عازم یمن می‌شوند.

آنهایی که خانه شان را به امید فردایی بهتر ترک می‌کنند امیدوارند تا بلکه بتوانند درعربستان به عنوان كارگر یا خدمتکار کاری برای خودشان دست و پا کنند، به خانواده خود که در آفریقا مانده‌اند کمک مالی کنند و برای خودشان هم پولی پس‌انداز كنند. این مهاجران با رویای فقرزدایی از زندگی خود، خانه را به مقصدی نامعلوم ترک می‌کنند.

آنها کوه‌ها و بیابان‌ها، طوفان‌های شنی و هوای بسیار گرم ۴۵ درجه سانتیگراد را پشت سر می‌گذارند و با خرده نان و اندکی آب خود را زنده نگه می‌دارند تا به مقصد برسند.

در جیبوتی، صف‌های طولانی از مهاجران دامنه کوهستان و دشت‌های ساحلی را پشت سر می‌گذارند و خیلی از آنها برای نخستین بار دریا را می‌بینند و سرانجام سوار قایق‌ها می‌شوند.

افراد خوش‌شانس برای زندگی بهتر به عنوان یک خدمتکار و کارگر وارد عربستان می‌شوند اما برخی دیگر در یمنی که درگیر جنگ داخلی است گرفتار می‌مانند.

برون سپاری پدیده مهاجرت توسط اروپایی‌ها به برخی کشورها

برای نمونه اتیوپی با حمایت مالی اتحادیه اروپا قاچاقچیان انسان را سرکوب و کنترل مرزها را تشدید کرده است. دستگیری قاچاقچیان شناخته شده باعث شده است که مهاجران به سمت قاچاقچیان غیرقابل اعتماد و البته با طی مسیرهای خطرناک‌تر روی آورند. همین انتخاب خطر سوء استفاده را نیز افزایش می‌دهد.

بسیاری از این مهاجران در نهایت خودشان را به راس‌العاره می‌رسانند. تقریبا هر مهاجری که به اینجا برسد زندانی می‌شود و خانواده‌ او از سوی قاچاقچیان برای پرداخت پول بیشتر تحت فشار قرار می‌گیرند.

گفت‌وگو با مهاجرانی که شکنجه را تاب آوردند

خبرگزاری اسوشیتدپرس با ده‌ها اتیوپیایی که توانسته‌اند از زیر شکنجه در راس‌العاره جان سالم به در برند، گفت‌وگو کرده است. تقریبا همه آنها می‌گویند که شاهد مرگ پناهجویان دیگر بوده‌اند و حتی یکی از همین افراد ساعاتی پس از حضور خبرنگاران اسوشیتدپرس در آنجا در گذشت.

یک مرد اتیوپی جوان که برای آزادی‌‌اش ۲۶۰۰ دلار به قاچاقچیان باج داده بود به خبرنگار اسوشیتدپرس از روزهایی گفت که به مدت ۱۱ روز در بند بوده و چطور در این مدت بارها مورد ضرب و شتم قرار گرفته است، آثار زخم‌های ناشی از طنابی که او را با آن بسته بودند هنوز روی بازو و آرنجش دیده می‌شود.

داستان دختر اتیوپیایی که مورد تجاوز قاچاقچیان قرار گرفت

دختری از اتیوپی نیز از داستان تلخ زندگی‌اش می‌گوید، اینکه بارها مورد تجاوز قاچاقچیان قرار گرفته است، آنهایی که هنگام ترک قایق او را اسیر کرده بودند.

این دختر جوان به خبرنگار اسوشیتدپرس گفت که پس از آنکه او را به مدت دو هفته نگه داشتند و از دریافت پول از خانواده او قطع امید کردند، رهایش کردند. او اکنون بی پول درشهر عدن گرفتار شده و نمی‌داند چه کار کند. این دختر جوان به شرط ناشناخته ماندن هویت‌اش با اسوشیتدپرس گفت‌وگو کرد.

نادیده گرفتن شکنجه مهاجران توسط مقام‌های یمنی

حبس و شکنجه مهاجران تا حد زیادی توسط مقام‌های یمنی نادیده گرفته می‌شود. اسوشیتدپرس کامیون‌هایی پر از مهاجران را مشاهده کرده که بدون هیچ مانعی از پاسگاه‌های نظامی در یمن عبور می‌کردند تا محموله انسانی خود را در جای مورد نظر تحویل دهند.

در بیمارستان راس‌العاره چهار مرد شبیه اسکلت‌های زنده روی زمین نشسته‌اند و با انگشتان بی‌جان خود مشغول خوردن اندکی برنج هستند. آنها می‌گویند به مدت ۵ ماه توسط قاچاقچیان زندانی شده‌ بودند، در این مدت روزی یک بار به آنها غذا می‌دادند آن هم ته مانده غذا و بی‌رحمانه مورد ضرب و شتم قرار می‌گرفتند.

مردی که ساعتی پس از حضور خبرنگاران درگذشت

عبدو یاسین ۲۳ ساله ۶۰۰ دلار آمریكا به قاچاقچیان پرداخته تا از اتیوپی به مرزعربستان سعودی برسد. او حالا بدنی پر از زخم و انگشتان آسیب دیده‌اش را نشان می‌دهد. قاچاقچیان هنگام ورود به یمن او را محبوس کردند و ۱۶۰۰ دلار آمریکا از او طلب کردند.

در نزدیکی این چهار نفر، مرد لاغر دیگری روی برانکار خوابیده، با شکمی گود رفته و چشمانی باز و بی‌جان. پرستاران به او مایعات می‌دادند اما با وجود همه این تلاش‌ها این مرد چند ساعت بعد درگذشت.

مهاجران از جیبوتی در قایق‌هایی کنار هم می‌نشینند که گاه صدها نفر در آن برای سفرهای دریایی شبانه به مدت شش ساعت در دریا هستند. آنها برای رسیدن به راس‌العاره در سواحل جنوب یمن باید ۷۰ کیلومتر را طی می‌کنند. با وجود سختی‌ها و وحشت ناشی از چنین سفرهایی مهاجران همچنان دل به دریا می زنند.

بیش از ۱۵۰ هزار مهاجر سال ۲۰۱۸ وارد یمن شدند

آنچه آنها را مجبور به مهاجرت و جلای وطن می کند در کنار درگیری و جنگ، تنگدستی و فقر است. مسیر یمن یکی از گزینه هاست و سفر از شاخ آفریقا به یمن برای ورود به عربستان سعودی یکی از کوتاهترین مسیرهای مهاجرت به شمار می‌آید.

براساس اعلام سازمان بین‌المللی مهاجرت بیش از ۱۵۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۸ وارد یمن شدند. این آمار نسبت به سال پیش از آن ۵۰ درصد افزایش داشته است. این آمار بسیار بیشتر از تعداد مهاجرانی است که در همان سال خود را از دریای مدیترانه به اروپا رساندند.

آگهی

تا پایان سپتامبر سال جاری بیش از ۱۰۷ هزار نفر وارد یمن شده‌اند، حتی شاید ده‌ها هزار نفر دیگر نیز وارد یمن شده باشند و سازمان بین‌المللی مهاجرت نتوانسته آمار دقیق را بدست آورد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتقاد مدافعان حقوق پناهجویان از رفتار دولت مصر با آوارگان سوری و فلسطینی

عیدروس الزبیدی مستقر در عدنِ یمن: عملیات زمینی علیه حوثی‌ها لازم است

حوثی‌ها برای «دومین بار» نفتکش حامل نفت روسیه را «به اشتباه» هدف قرار دادند