نیروهای ویژه ضد تروریسم عراق در خیابان‌های بغداد مستقر شدند

نیروهای ویژه ضد تروریسم عراق در خیابان‌های بغداد مستقر شدند
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نیروهای‌ ویژه ضد تروریسم عراق روز یکشنبه ۲۷ اکتبر (۵ آبان) اعلام کردند که به دستور عادل عبدالمهدی، نخست وزیر برای حفاظت از ساختمان‌های مهم دولتی در خیابان‌های بغداد مستقر شده‌اند.

آگهی

نیروهای‌ ویژه ضد تروریسم عراق روز یکشنبه ۲۷ اکتبر (۵ آبان) به دستور عادل عبدالمهدی، نخست وزیر، برای حفاظت از ساختمان‌های مهم دولتی در خیابان‌های بغداد مستقر شدند.

مسئولان این نهاد در بیانیه‌ای گفتند: «نیروهای ضد تروریسم برای محافظت از ساختمان‌های دولتی در مقابل عناصر آشوبگر در برخی نقاط بغداد مستقر شده‌اند.»

دو منبع امنیتی به رویترز گفتند که به این نیروها دستور داده شده است تا «تمام اقدام‌های لازم» را برای پایان دادن به اعتراضات علیه دولت عبدالمهدی انجام دهند.

طبق آخرین آمارها، دست‌کم ۶۷ عراقی در دور تازه اعتراض‌ها در دو روز اخیر در شهرهای مختلف عراق کشته شده‌اند.

نیروهای ویژه ضد تروریسم از نیمه شب گذشته با استقرار در خیابان‌های بغداد اقدام به مقابله با معترضان کرده‌اند. پیش از این، نیروهای امنیتی عراق برغم استفاده از گاز اشک آور نتوانستند معترضان را پراکنده کنند.

نیروهای ویژه ضد تروریسم در شهر ناصریه در جنوب عراق نیز مستقر شده‌اند. طبق گزارش‌ها این نیروها شب گذشته در این شهر با معترضان درگیر شده و ده‌ها نفر را بازداشت کرده‌اند.

رویترز
آشوب و اعتراض در عراقرویترز

شمار زیادی از شهروندان عراقی در دور نخست اعتراض‌ها که از اول اکتبر شروع شد در اعتراض به وضعیت نا‌بسامان اقتصادی، فساد گسترده و ناتوانی دولت در تامین امنیت شهروندان در بغداد و دیگر شهرهای دیگر این کشور تظاهرات کردند.

هفته گذشته یک کمیته دولتی حقیقت‌یاب در عراق اعلام کرد در دور نخست اعتراض‌ها که یک هفته به طول کشید، ۱۴۹ غیرنظامی کشته شدند که دلیل آن استفاده نیروهای امنیتی از زور و شلیک گلوله برای خاموش کردن اعتراض‌ها بوده است. در این گزارش آمده است که به سر یا سینه ۷۰ درصد کشته شده‌ها به طور مستقیم شلیک شده است.

بیشتر بخوانید:

کمیته حقیقت‌یاب: نیروهای امنیتی عراق ۱۴۹ معترض را کشتند، اغلب با شلیک مستقیم به سر

پیش از این دو مقام امنیتی عراق به خبرگزاری رویترز گفته بودند که در جریان اعتراضات اخیر این کشور گروهی از شبه نظامیان مورد حمایت ایران از پشت بام ساختمان ها به سوی تظاهرکنندگان تیراندازی کرده‌اند. این در حالی است که گروه حشد الشعبی نقش آفرینی خود در سرکوب تظاهرکنندگان را رد کرده است. احمد اسدی، یکی از سخنگویان گروه حشد الشعبی گفته است که شبه نظامیان این گروه در مناطقی که تظاهرات شد حضور نداشته اند.

عراق از سال ۱۹۹۱ و پس از نخستین جنگ خلیج فارس در برابر تحریم‌های بی‌سابقه سازمان ملل متحد (موسوم به نفت در برابر غذا) توان اقتصادی و بنیه اجتماعی خود را به میزان بسیار زیادی از دست داد. به نظر می‌رسد عراق پس از سقوط رژیم صدام به دست ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۰۳ میلادی، وارد یک چرخه از نابسامانی و از هم پاشیدگی اجتماعی شده است. به باور برخی صاحب‌نظران، قانون اساسی جدید جمهوری عراق (مصوب ۲۰۰۶) شکاف‌های دینی و قومی در این کشور را عمیق‌تر و نهادینه کرده است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تجمع مخالفان عراقی در مقابل ساختمان کمیسیون اروپا

اعتراضات جدید در مجارستان؛ مقام سابق با انتشار صدای ضبط شده دولت اوربان را به فساد متهم کرد

معترضان اسرائیلی با بستن بزرگراهی در تل‌آویو خواستار آزادی گروگان‌های باقی مانده در غزه شدند