آخرین تحولات سوریه؛ «اردوغان به اتهام ارتکاب جنایت جنگی تحت پیگرد قرار بگیرد»

 آخرین تحولات سوریه؛ «اردوغان به اتهام ارتکاب جنایت جنگی تحت پیگرد قرار بگیرد»
Copyright REUTERS/Ari Jalal
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دادستان کل پیشین سوئیس و عضو کمیسیون تحقیق سازمان ملل در امور سوریه: باید تحقیقات دربارۀ اردوغان آغاز شود و به اتهام جنایت جنگی تحت پیگرد قانونی قرار بگیرد. نباید به او اجازه داد تا بدون هیچ مجازاتی آزاد باشد.»

آگهی

کارلا دل پونته، قاضی سوئیسی و دادستان کل پیشین این کشور همچنین عضو کمیسیون تحقیق سازمان ملل در امور سوریه اعلام کرد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه باید به دلیل حملۀ نظامی به سوریه و ارتکاب جنایت جنگی، مورد تحقیق قرار بگیرد و علیه او کیفرخواستی تهیه شود.

خانم دل پونته در مصاحبه با روزنامه سوئیسی «Schweiz am Wochenende» گفت که حملۀ ترکیه به سوریه نقض قوانین بین‌المللی بوده است و باعث شده تا بار دیگر درگیری‌ها در این کشور جنگ‌زده از سر گرفته شود.

REUTERS/Denis Balibouse
کارلا دل پونتهREUTERS/Denis Balibouse

او که پیش‌تر پیگیری حقوقیِ پرونده جنایات جنگی در رواندا و یوگوسلاوی سابق را برعهده داشت، افزود: «حملۀ اردوغان به سرزمین سوریه برای نابود کردن کردها باورنکردنی است... باید تحقیقات دربارۀ او آغاز شود و به اتهام جنایت جنگی تحت پیگرد قانونی قرار بگیرد. نباید به او اجازه داد تا بدون هیچ مجازاتی آزاد باشد.»

خانم دل پونته تاکید کرد عدم تمایل اتحادیه اروپا برای مقابله با آنکارا از آن روست که اردوغان بروکسل را تهدید کرده که دروازه‌ها را برای ورود پناهجویان به اروپا باز خواهد کرد. دادستان کل پیشین سوئیس افزود: «اردوغان از پناهجویان به عنوان ابزاری برای معامله استفاده می‌کند.»

خانم دل پونته در سپتامبر ۲۰۱۲ میلادی به هیأت سه نفره‌ای پیوست که از سوی سازمان ملل برای تحقیق دربارۀ جنایات جنگی در عراق و سوریه از جمله استفاده از سلاح‌های شیمیایی، نسل‌کشی ایزدی‌های عراق، تاکتیک‌های غیرانسانی محاصره و بمباران کاروان‌های امدادی تشکیل شده بود.

او در سال ۲۰۱۷ میلادی این هیأت تحقیق را ترک و اعلام کرد که نبود حمایت‌های سیاسی از سوی شورای امنیت، ادامۀ کار را غیرممکن می‌سازد.

چاووش اوغلو: ایجاد منطقۀ امن بین‌المللی «واقع بینانه» نیست

REUTERS/ Alp Eren Kaya
هایکو ماس و چاووش اوغلو، وزرای خارجه آلمان و ترکیهREUTERS/ Alp Eren Kaya

همزمان با ادامۀ تلاش‌های بین‌المللی برای مهار رویکرد تهاجمی آنکارا نسبت به کردهای سوریه، مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه روز شنبه در نشست خبری که با حضور هایکو ماس، همتای آلمانی او در آنکارا برگزار شد، اعلام کرد که ترکیه پیشنهاد آلمان برای ایجاد منطقۀ امن بین‌المللی در شمال سوریه را نمی‌پذیرد زیرا این طرح «واقع بینانه» نیست.

آنگرت کرامپ کارنبائور، وزیر دفاع آلمان دوشنبۀ گذشته پیشنهاد کرده بود در مرز ترکیه و سوریه منطقه‌ای امن تحت نظارت بین‌المللی ایجاد شود.

او روز پنج‌شنبه طرح ایجاد چنین منطقه‌ای را در نشست وزرای دفاع کشورهای عضو پیمان ناتو ارائه داد و اگرچه در ابتدا ترکیه و آمریکا موافقت اولیه خود را با این طرح اعلام کرده بودند اما درنهایت روز شنبه نخست‌وزیر ترکیه از مخالفت کشورش با این طرح سخن گفت.

این طرح برای اجرایی شدن نیازمند پشتیبانی روسیه، قدرتمندترین بازیگر کنونی در درگیری‌های سوریه و متحد نزدیک بشار اسد نیز بود. کرملین پیش‌تر در روز سه‌شنبه اعلام کرده بود که این پیشنهاد را بررسی خواهد کرد.

تهدید دوبارۀ اردوغان: مرزها را از «ی‌پ‌گ» پاک و دروازه‌های اروپا را برای مهاجران باز می‌کنیم

رجب طیب اردوغان نیز روز شنبه اعلام کرد که اگر روسیه به تعهدات خود طبق معاهدۀ دو جانبۀ آنها که سه‌شنبه گذشته منعقد شد عمل نکند، ترکیه مناطق شمالی سوریه و هم‌مرز با ترکیه را از شبه‌نظامیان عضو یگان‌های مدافع خلق موسوم به «ی‌پ‌گ» پاک خواهد کرد.

در چهارچوب توافق اردوغان و پوتین، پلیس نظامی روسیه و مرزبانان سوریه باید شبه نظامیان کرد عضو «ی‌پ‌گ» را از ۳۰ کیلومتری مرز ترکیه دور کنند. کردها پیش‌تر به واسطۀ آمریکا به آنکارا اعلام کرده بودند که این منطقه را تخلیه کرده‌اند.

رجب طیب اردوغان همچنین بار دیگر در سخنان روز شنبه خود، تهدید اتحادیه اروپا مبنی بر «باز کردن دروازه‌ها برای پناهندگان» را تکرار کرد و گفت چنانچه کشورهای این اتحادیه از طرح آنکارا در ایجاد منطقه امن در شمال سوریه و اسکان پناهجویان در این مناطق حمایت نکنند، این تهدید را عملی خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دولت سوریه از کردها خواست به صفوف ارتش بپیوندند

آلمان: منطقه امن بین‌المللی در شمال سوریه ایجاد شود

حمله هوایی ترکیه به شمال سوریه؛ هفتاد نفر کشته و مجروح شدند