دولت سوریه از کردها خواست به صفوف ارتش بپیوندند

نیروهای دمکراتیک سوریه
نیروهای دمکراتیک سوریه Copyright رویترز
Copyright رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ترکیه مدعی است که کردها هنور به طور کامل به بخش مهمی از توافق آتش بس مبنی بر عقب نشینی شبه نظامیان کرد تا عمق سی کیلومتری مرز عمل نکرده اند.

آگهی

دولت سوریه که نظامیانش همچنان پس از برقراری آتش بس در مناطق شمالی به صورت پراکنده با ارتش ترکیه درگیر هستند روز چهارشنبه از نیروهای کرد خواست که برای مقابله با این تهاجم به صفوف ارتش بپیوندند.

درخواست دمشق برای جلب همکاری شبه نظامیان کرد بیست و یک روز پس از تهاجم نظامی ترکیه به شمال سوریه مطرح می شود و هدف آن بیرون راندن نیروهای نظامی آنکارا و به دست گرفتن کنترل این منطقه پس از نزدیک به نه سال جنگ داخلی در این کشور است.

لشگرکشی ارتش سوریه به سمت مناطق شمالی پس از حمله نظامی نهم اکتبر ترکیه و در پی توافق کردها با دمشق صورت گرفت که روسیه نیز نقش مهمی در آن ایفا کرد. تحلیل گران این فعل و انفعال نظامی را بزرگترین و مهم ترین جابجایی ارتش سوریه به سمت مناطق شمالی پس از سال ۲۰۱۲، زمان عقب نشینی نظامیان سوری از این مناطق در ابتدای جنگ داخلی این کشور توصیف کرده اند.

نیروهای کرد که پس از خروج نظامیان آمریکایی، مهمترین حامی و پشتیبان خود در جنگ بر ضد داعش را از دست داده بودند با آغاز تهاجم نظامی ترکیه دست یاری به سوی دولت اسد دراز کردند. این همکاری که گفته می شود طی روزهای گذشته نیز تقویت شده و با تشکیل جبهه ای واحد در پی بیرون راندن نظامیان ترکیه از مناطق شمال شرق سوریه است با درخواست رسمی دمشق وارد مرحله تازه ای شده است.

بیشتر بخوانید:

وزارت دفاع سوریه در بیانیه ای که خبرگزاری رسمی این کشور آنرا منتشر کرد از آمادگی نیروهای دمکراتیک سوریه برای پیوستن به صفوف ارتش خبر داده و تاکید کرده است که فرماندهی کل نیروهای مسلح آماده پذیرفتن اعضای این نیروی شبه نظامی است که رزمندگان کرد هدایت آنرا بر عهده دارند.

در بیانیه وزارت دفاع سوریه ضمن کنایه ای آشکار به ترکیه آمده است: «همه سوری ها از جمله اقلیت کرد با یک دشمن واحد روبرو شده اند.»

از سوی دیگر وزارت کشور سوریه نیز در بیانیه ای از نیروهای کرد عضو پلیس امنیتی روژاوا موسوم به آسایش خواسته است که در مبارزه با دشمنی مشترک به صفوف نیروهای پلیس سوریه بپیوندند.

گفتنی است که نیروهای دمکراتیک سوریه موسوم به اس دی اف پیش از این موافقت خود را با عقب نشینی از مناطق شمالی هم مرز سوریه با ترکیه تا عمق بیش از ۳۰ کیلومتری اعلام و از روسیه درخواست کرده بودند تا به برقراری گفتگوهایی سازنده میان کردهای شمال سوریه و دولت بشاراسد کمک کند.

توافق هفته گذشته ترکیه و روسیه بر سر آتش بس در مناطق شمالی سوریه به تهاجم نظامی آنکارا بر ضد مواضع شبه نظامیان کرد پایان داد و زمینه را برای تقویت حضور ارتش سوریه در این منطقه فراهم کرد.

ترکیه مدعی است که کردها هنور به طور کامل به بخش مهمی از توافق آتش بس مبنی بر عقب نشینی شبه نظامیان کرد تا عمق سی کیلومتری مرز عمل نکرده اند.

آنکارا که نیروهای نظامی خود را همچنان در خاک سوریه نگاه داشته تهدید کرده است که در صورت عقب ننشستن نیروهای کرد تا حد تعیین شده عملیات نظامی را باردیگر از سر خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اردوغان: گشت مشترک نظامی ترکیه و روسیه در شمال سوریه جمعه آغاز می‌شود

نماینده سازمان ملل خواستار تمدید دورۀ آتش‌بس در شمال شرق سوریه شد

آخرین تحولات سوریه؛ «اردوغان به اتهام ارتکاب جنایت جنگی تحت پیگرد قرار بگیرد»