عربستان سعودی و روسیه بیست تفاهم‌نامه و قرارداد امضاء کردند

عربستان سعودی و روسیه بیست تفاهم‌نامه و قرارداد امضاء کردند
Copyright 
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

متحدان سنتی ایالات متحده در حاشیه جنوبی خلیج فارس نسبت به تغییر رویکرد دولت دونالد ترامپ نسبت به خاورمیانه نگران هستند. سفر ولادیمیر پوتین به عربستان سعودی و امارات عربی متحده، گمانه‌زنی‌ها درباره نقش‌آفرینی روسیه در منطقه را دوچندان کرده است.

آگهی

ولادیمر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در جریان سفر رسمی به ریاض با ملک سلمان پادشاه و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی دیدار کرد.

در جریان این دیدارها، بیست تفاهم‌نامه و قرارداد در زمینه‌های فضا، فرهنگ، بهداشت، فنآوری‌های نوین و کشاورزی میان دو طرف امضاء شد و رهبران روسیه و عربستان سعودی برای سرمایه‌گذاری‌های به ارزش چندین میلیارد دلار توافق کردند.

مهم‌ترین حوزه مذاکرات دو طرف، تفاهم در بازار نفت بود. به گزارش خبرگزاری فرانسه امضای توافق موسوم به «اوپک پلاس»، مرحله نهایی همکاری میان ۱۴ عضو اوپک و ۱۰ کشور صادرکننده نفت غیر اوپک بود. شاهزاده عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر نفت عربستان سعودی گفت این تفاهم‌نامه همکاری میان دو طرف برای ثبات در بازار نفت را تقویت می‌کند. اوپک و کشورهای صادر کننده نفت خارج از اوپک در ماه‌های گذشته برای کاهش حجم تولید تا مارس سال ۲۰۲۰ به منظور جلوگیری از سقوط بیشتر قیمت نفت به توافق رسیده بودند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد که همکاری‌های نظامی و فنی هم بخشی از مذاکرات میان رئیس جمهوری روسیه و عربستان سعودی بوده است و گفت‌وگوها در این زمینه ادامه خواهد یافت.

ریاض و مسکو در سال ۲۰۱۷ پیش‌قراردادی برای انتقال سامانه دفاع موشکی اس‌۴۰۰ امضاء کردند. با این حال عربستان سعودی مدتی بعد تصمیم گرفت تا نیاز بخش پدافند موشکی خود را با خرید سیستم‌های آمریکایی و به‌ویژه سامانه پاتریوت تامین کند.

متحدان سنتی ایالات متحده در حاشیه جنوبی خلیج فارس نسبت به تغییر رویکرد دولت دونالد ترامپ نسبت به خاورمیانه نگران هستند. سفر ولادیمیر پوتین به عربستان سعودی و امارات متحده عربی، گمانه‌زنی‌ها درباره نقش‌آفرینی روسیه در منطقه را دوچندان کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تصادف جاده‌ای در عربستان جان ۳۵ زائر خارجی را گرفت

توافق اعضای اوپک برای کاهش ۸۰۰ هزار بشکه ای تولید؛ بهای نفت افزایش یافت

آیا نزدیکی روسیه و عربستان ادامه دار است؟