توافق اعضای اوپک برای کاهش ۸۰۰ هزار بشکه ای تولید؛ بهای نفت افزایش یافت

توافق اعضای اوپک برای کاهش ۸۰۰ هزار بشکه ای تولید؛ بهای نفت افزایش یافت
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران در پایان جلسه روز جمعه ضمن ابراز رضایت از توافق به دست آمده از «مذاکرات سخت و پیچیده ای» خبر داد که برای حصول توافق انجام شده است.

آگهی

اعضای اوپک روز جمعه توافق کردند که تولید روزانه نفت از ماه ژانویه (دی ماه) ۸۰۰ هزار بشکه کاهش یابد.

در این اجلاس که در وین، پایتخت اتریش برگزار شد قرار شد اعضای غیر اوپک نیز ۴۰۰ هزار بشکه در روز میزان تولید نفت خود را کاهش دهند.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران در پایان جلسه روز جمعه ضمن ابراز رضایت از توافق به دست آمده از «مذاکرات سخت و پیچیده ای» خبر داد که برای حصول توافق انجام شده است.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

کاهش یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه ای تولید نفت (۸۰۰ هزار بشکه برای اعضای اوپک و ۴۰۰ هزار بشکه برای کشورهای غیرعضو) از آنچه فعالان بازار نفت انتظار داشتند بیشتر بود. امری که منجر به افزایش بهای هر بشکه نفت شد. به دنبال اعلام توافق اوپک قیمت هر بشکه نفت با پنج درصد افزایش به بشکه ای ۶۳ دلار رسید.

تصمیم اوپک می تواند به اقتصاد ایران که تحت فشار تحریم های آمریکا قرار گرفته است کمک کند. رسانه های ایران به نقل از بیژن زنگنه اعلام کرده اند که ایران از کاهش تولید نفت معاف شده است. 

نخستین اجلاس اوپک در وین بدون حصول توافق میان کشورهای عضو به پایان رسیده بود.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران پنجشنبه شب، در حاشیه نخستین روز نشست اوپک از آنچه «تک‌روی‌ها» در این سازمان خواند انتقاد کرده بود.

آقای زنگنه به خبرنگاران گفت که ایران اوپک را ترک نمی‌کند و دلیل ترک قطر را هم نمی‌داند. وزیر نفت ایران اما در عین حال تاکید کرد که اتفاقاتی که در حال رخ دادن است، نشانه‌های خوبی برای اوپک نیست.

نشست اوپک در حاشیه اعلام تصمیم قطر در خصوص خروج از این سازمان و همچنین افزایش تولید نفت عربستان، بدون توجه به توافقات قبلی در حال برگزاری است.

در عین حال خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع در اوپک اعلام کرده بود ایران یکی از موانع دستیابی به توافق در میان کشورهای اوپک به شمار می‌رفته است.

وزیر نفت ایران در حاشیه نشست روز پنجشنبه گفته بود تا زمانی که ایران تحریم است، حاضر به مذاکره در خصوص سطح تولید نفت خود نیست.

بیشتر بخوانید:

در ماه‌های اخیر و بعد از اجرای تحریم‌های آمریکا علیه فروش نفت ایران، عربستان سعودی در میان کشورهای عضو اوپک و روسیه به عنوان کشوری غیر عضو تولید نفت خود را برای جبران کسری نفت ایران در بازار بالا برده‌اند. اتفاقی که مورد انتقاد ایران قرار گرفته و در نقطه مقابل اجازه افزایش قیمت نفت را نداده است.

بر اساس آمار سال ۲۰۱۷، ایران بعد از عربستان سعودی و عراق، سومین تولید کننده نفت در میان کشورهای عضو اوپک بوده است. قطر هم اعلام کرده است از ابتدای سال ۲۰۱۹ این سازمان را ترک خواهد کرد.

آقای زنگنه در حاشیه روز نخست اجلاس اوپک قیمت بشکه‌ای ۶۰ تا ۷۰ دلار را قیمتی مناسب برای اعضای اوپک خواند و افزود: «هرچند کار بسیار سخت است، ولی فکر می‌کنم به حصول توافق نزدیک باشیم.»

ایران هرچند خواهان حفظ محدودیت تولید نفت برای کشورهای عضو اوپک است، اما خود را مستثنی از این محدودیت می‌داند و می‌گوید به دلیل تحریم‌های نفتی آمریکا، باید از این محدودیت‌ها معاف باشد. اتفاقی که البته در ادوار پیشین اجلاس اوپک مورد پذیرش سایر اعضا هم قرار گرفته است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عربستان سعودی و روسیه بیست تفاهم‌نامه و قرارداد امضاء کردند

روحانی: توافق اوپک شکستی دیگر برای آمریکا بود

درخواست پوتین و بن سلمان از همه اعضای اوپک پلاس: به دیگر تولیدکنندگان نفت ملحق شوید