توانایی تشخیص چهره فرد در استادیوم ۱۰ هزار نفری با سوپر دوربین چینی

توانایی تشخیص چهره فرد در استادیوم ۱۰ هزار نفری با سوپر دوربین چینی
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

محققان چینی دوربینی با پنج برابر دقت چشم انسان ساخته‌اند که قادر است چهره یک نفر را در میان ده هزار نفر در خیابان یا استادیوم تشخیص دهد.

آگهی

محققان چینی دوربینی با پنج برابر دقت چشم انسان ساختهاند که قادر است چهره فرد را در میان یک جمعیت ده هزار نفری در استادیوم ورزشی یا خیابان تشخیص دهد.

فناوری به کار رفته در دوربین جدید که به نام «سوپر دوربین» خوانده شده است توسط محققان در دانشگاه فودان در شهر شانگهای چین و با همکاری آکادمی علوم این کشور ساخته شده و به تازگی در نمایشگاه محصولات صنعتی بینالمللی چین به نمایش درآمده است.

ساخت این دوربین ۵۰۰ مگاپیکسلی نگرانیها درباره رشد سریع فناوریهای نظارتی مبتنی بر هوش مصنوعی را افزایش داده است چرا که با این وسیله شناسایی، دستگیری یا زیرنظر داشتن مخالفان دولت آسان‌تر شده است.

در حال حاضر ۲۰۰ میلیون دوربین مدار بسته در چین مردم این کشور را تحت نظر دارند و استفاده از این دوریین که هر تصویر آن حاوی ۵۰۰ میلیون نقطه یا پیکسل است میتواند نقشی عمده در این سیستم نظارتی ایفا کند.

در چین سیستم تشخیص چهره و شناسایی افراد تنها به دستگیری مجرمان و مظنونان یا زیرنظر گیری مخالفان اختصاص ندارد، بلکه این فناوری عمدتا در خدمت سیستم جامع نظارتی دولت این کشور عمل می‌کند.

در سال‌های اخیر دولت چین یک سیستم اعتبارسنجی اجتماعی را راه اندازی کرده است که به موجب آن شهروندان این کشور با توجه به اعمالی که انجام داده اند، امتیازبندی می‌شوند. برای مثال اگر فرد در کارهای خیریه فعال باشد، امتیاز بالاتری در این سیستم کسب خواهد کرد و در نتیجه قادر خواهد بود فرزندانش را در مدرسه بهتری ثبت‌نام کند.

مخالفان، دولت چین را به نقض گسترده حریم خصوصی و تبعیض میان شهروندان با استفاده از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی متهم کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پلیس چین؛ شناسایی مظنون در میان ۶۰ هزار نفر با دوربین هوشمند

عینک‌های پلیس چین تامین امنیت یا تهدید مخالفان؟

رسیدن به کلاس یک جهانی تا ۲۰۲۷؛ مقام نظامی آمریکا: ارتش چین در حال چینش لازم برای حمله به تایوان است