اعتراضات عراق؛ ایران می‌گوید زائران اربعین سفرشان را به تاخیر بیندازند

اعتراضات عراق؛ ایران می‌گوید زائران اربعین سفرشان را به تاخیر بیندازند
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در درگیری‌های این روزهای عراق، بخشی از معترضان علیه سیاست‌های ایران در عراق شعار می‌دادند و معتقدند که شبه نظامیان قدرتمند تحت حمایت ایران، در سرکوب معترضان سهیم هستند. بسیاری از معترضان عراقی معتقدند گروههای شبه نظامی مورد حمایت ایران، سال گذشته در سرکوب‌های شدید بصره نیز حضور داشته‌اند.

آگهی

در پی افزایش اعتراضات در برخی از شهرهای عراق از جمله بغداد، وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با انتشار بیانیه‌ای از مسافران اربعین خواست تا سفر به عراق را تا آرام شدن شرایط در آن کشور به تاخیر بیندازند.

بیانیه وزارت خارجه همچین با اشاره به «اهمیت راهپیمایی عظیم اربعین» از مردم خواسته است که به «هشدارهای مسئولین سیاسی و امنیتی اربعین توجه کامل داشته باشند.»

بیانیه وزارت خارجه با «اظهار تاسف از بروز برخی ناآرامی‌های پراکنده در چند شهر عراق» می‌گوید: «اطمینان دارد دولت و ملت عراق با همکاری همه گروهها، احزاب و شخصیت‌ها بویژه مراجع عظام تقلید و دیگر رهبران دینی، مذهبی و سیاسی برای آرام کردن فضای ملتهب کنونی وارد عمل شده و اجازه تداوم برخی تحرکات را که به ضرر ملت عراق بوده و باعث سوء استفاده بیگانگان خواهد شد نخواهند داد.»

ایران همچنین اعلام کرده است به درخواست مقامات عراقی، مرز خسروی تا اطلاع ثانونی و آمادگی طرف عراقی بسته خواهد ماند.
احمد محمدی فر، دبیر ستاد مرکزی اربعین درباره تردد از دیگر نقاط مرزی با عراق از جمله مرز مهران و چذابه نیز گفت: «رفت و آمد به شکل عادی در مرزهای دیگر در حال انجام است و مشکلی وجود ندارد و مرزها باز است.»

در درگیری‌های عراق که از روز سه‌شنبه در اعتراض به بیکاری، فساد دولتمردان و خدمات عمومی ضعیف آغاز شده است تاکنون دست‌کم ۲۱ نفر جان‌باخته‌ و صدها نفر زخمی شده‌اند.

از سوی دیگر صبح پنج‌شنبه افراد مسلح ناشناس، حسین عادل کاریکاتوریست و فعال مدنی شناخته شده اهل بصره را به همراه همسرش ساره در منزل شخصی‌شان در شهر بصره به قتل رساندند. قاتلان به زهرا دختر دو ساله این زوج عراقی آسیبی نرساندند. به نوشته رسانه‌های عراقی این فعال مدنی آخرین بار در اعتراضات چهارشنبه شب بصره دیده شده است.

شرایط اقتصادی و زندگی مردم عراق علی‌رغم ثروت حاصل از فروش نفت در سال‌های گذشته بهبود چندانی پیدا نکرده است. عراق از ابتدای دهه ۸۰ میلادی که جنگ با ایران را آغاز کرد با سلسله فجایعی از جمله تخریب زیرساخت‌ها در اثر جنگ ۸ ساله با ایران، تحریم‌های غرب، جنگ کویت و اشغال این کشور توسط نیروهای آمریکایی، جنگ داخلی و ظهور داعش و سپس شکست داعش در سال ۲۰۱۷میلادی، عملا نزدیک به چهل سال جنگ و ناآرامی را تجربه کرده است و تنها ۲ سال است که از شدت حملات تروریستی در این کشور اندکی کاسته شده است.

با اینکه عراق هم اکنون سطح بالایی از استخراج نفت را تجربه می‌کند اما نابودی زیرساخت‌های این کشور و شهرهایی تخریب شده در اثر جنگ که باید بازسازی شوند، همچنین وجود گروه‌های شبه نظامی و فرهنگ فساد ساختاری ناشی از دیکتاتوری طولانی مدت صدام حسین در عراق، از جمله مهمترین موانعی است که باعث عدم کفایت دولت شده است.

در درگیری‌های این روزهای عراق، بخشی از معترضان علیه سیاست‌های ایران در عراق شعار می‌دادند و معتقدند که شبه نظامیان قدرتمند تحت حمایت ایران، در سرکوب معترضان سهیم هستند. بسیاری از معترضان عراقی معتقدند این گروههای شبه نظامی مورد حمایت ایران، سال گذشته در سرکوب‌های شدید بصره نیز حضور داشته‌اند.

اعتراضات در حالی در عراق آغاز شده است که تنها کمی بیش از دو هفته دیگر (۲۷ مهرماه) راهپیمایی سالانه اربعین برگزار می‌شود و همانند سالهای گذشته میلیون‌ها زائر ایرانی راهی عراق می‌شوند. در اعتراضات روزهای گذشته عراق، شعارهایی از جمله «ایران باید از عراق بیرون برود» شنیده می‌شد.

با وجود اعلام مقررات منع رفت و آمد در بغداد از سوی دولت عراق، تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از درگیری‌های پراکنده‌ای در این شهر و دیگر شهرهای عراق در روز پنج‌شنبه خبر می‌دهند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دولت عراق خواهان محاکمه افسران پلیسِ متهم به اعمال شکنجه شد

اعتراضات جدید در مجارستان؛ مقام سابق با انتشار صدای ضبط شده دولت اوربان را به فساد متهم کرد

ادعای تازه حوزه علمیه امام خمینی: صدیقی شخصاً با حضور در دفترخانه سند انتقال ملک را امضا کرده است