بن سلمان: در مورد ایران راه‌حل سیاسی را به گزینه نظامی ترجیح می‌دهم

بن سلمان: در مورد ایران راه‌حل سیاسی را به گزینه نظامی ترجیح می‌دهم
Copyright  Mandel Ngan/Pool via REUTERS
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در مصاحبه اخیر خود هشدار داد که اگر جهان برای جلوگیری از اقدامات ایران کاری نکند ممکن است قیمت نفت ممکن است به «طرز غیرقابل تصوری» بالا رود.

آگهی

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان گفت ترجیح می‌دهد در برابر ایران از راه‌حل‌های سیاسی به جای گزینه نظامی استفاده کند.

وی در گفتگویی که در برنامه «۶۰ دقیقه» شبکه سی‌بی‌اس آمریکا پخش شد هشدار داد که اگر جهان برای جلوگیری از اقدامات ایران کاری نکند ممکن است قیمت نفت ممکن است به «طرز غیرقابل تصوری» بالا رود.

ولیعهد عربستان در این باره گفت: «اگر جهان اقدامی محکم و قاطع برای بازداشتن ایران انجام ندهد شاهد تشدید تنش‌هایی خواهیم بود که منافع جهانی را تهدید می‌کند. منابع نفتی مختل می‌شوند و قیمت نفت به طرز غیرقابل تصوری بالا خواهد رفت به گونه‌ای که تاکنون در عمر خود ندیده‎‌ایم.»

ولیعهد عربستان در پاسخ به این پرسش که «چرا ایران به آرامکو حمله کرد؟» بدون نام بردن از ایران گفت: «به نظرم این یک حماقت بود.»

خبرنگار سی‌بی‌اس همچنین از وی پرسید: «مایک پومپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده آنچه را كه ایران انجام داده "عملی جنگی" خوانده است. آیا این یک عمل جنگی بود؟»

ولیعهد عربستان در پاسخ به این پرسش نیز با متهم کردن تلویحی ایران گفت: «بله، بدون شک.»

با این حال بن سلمان تاکید کرد که یک تصمیم صلح آمیز را برای حل مناقشه میان کشورش و ایران ترجیح می‌دهد زیرا جنگ بین این دو کشور باعث سقوط اقتصاد جهانی خواهد شد.

وی در این باره گفت: «منطقه خلیج فارس حدود ۳۰ درصد منابع انرژی جهان، حدود ۲۰ درصد معابر تجارت جهانی و حدود ۴ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می‌دهد. تصور کنید این سه مورد متوقف شوند. این مساله به معنای فروپاشی کامل اقتصاد جهانی است، نه فقط عربستان سعودی یا کشورهای خاورمیانه.»

بیشتر بخوانید:

شبه نظامیان حوثی روز شنبه چهاردهم سپتامبر اعلام کردند که با ۱۰ پهپاد به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان در «بقیق» و «خریص» حمله کردند. آنها گفتند که این حملات را در واکنش به حملات هوایی ائتلاف نظامی تحت رهبری ریاض علیه مواضع آنها صورت گرفته و قصد دارند در آینده دست به حملات گسترده‌تری بزنند.

حمله پهپادی به تاسیسات نفتی آرامکو باعث توقف عرضه ۵ درصدی نفت و افزایش ۱۰ درصدی قیمت جهانی آن شد.

عربستان سعودی، ایالات متحده و برخی دولت‌های اروپایی ایران را در این حملات مقصر می‌دانند. با این حال تهران هرگونه حمله به خاک عربستان را تکذیب کرده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز پیشتر اعلام کرده بود شواهدی مبنی بر دست داشتن ایران در حملات پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان سعودی وجود دارد و به همین علت قصد دارد بر تعداد نیروها و تجهیزات نظامی خود در پایگاه‌های عربستان بیافزاید.

پرونده خاشقجی

ولیعهد عربستان در این گفتگو صدور دستور قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد ریاض را انکار کرد اما گفت که در نهایت «مسئولیت کامل» این واقعه بر عهده اوست زیرا قتل در زمان صدارت او انجام شده است.

در حالی که قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول خشم جهانی را برانگیخته و شهرت ولیعهد را خدشه‌دار کرده است، به نظر می‌رسد تنش سیاسی و اقتصادی میان ایالات متحده و ایران و تمرکز بر مساله حملات آرامکو، مساله قتل این خبرنگار را به حاشیه رانده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سخنگوی دولت ایران : تهران از تغییر رفتار عربستان استقبال می‌کند

خودداری پنتاگون از تایید یا رد نقش مستقیم ایران در حمله به آرامکو

عربستان سعودی می‌گوید ۵ میلیارد دلار در بانک مرکزی ترکیه سپرده‌گذاری کرده است