رقابت ۲۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری در تونس که یکی از آن‌ها در زندان است

رقابت ۲۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری در تونس که یکی از آن‌ها در زندان است
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

زمانی که محمد باجی قائد سبسی، رئیس جمهوری تونس در اواخر ژوئیه درگذشت تنها سه ماه به پایان دوره ریاست جمهوری وی باقی مانده بود و همه چیز سریع اتفاق افتاد.

آگهی

زمانی که محمد باجی قائد سبسی، رئیس جمهوری تونس در اواخر ژوئیه درگذشت تنها سه ماه به پایان دوره ریاست جمهوری وی باقی مانده بود و همه چیز سریع اتفاق افتاد.

خبر درگذشت وی بلافاصله به اطلاع مردم رسید، رئیس پارلمان به‌عنوان رئیس جمهور موقت سوگند یاد کرد و کمیسیون انتخابات تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد.

تونسی‌ها روز یکشنبه ۱۵ سپتامبر(۲۴ شهریور) برای انتخاب جانشین باجی قائد سبسی به پای صندوق‌های رای می‌روند و از بین ۲۶ نامزد انتخابات که دو نفر زن هستند، یکی را برمی‌گزینند.

تعداد زیادی از چهره‌های شاخص برای این سمت رقابت می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به یوسف شاهد، نخست وزیر، عبدالکریم زبیدی، وزیر دفاع، نبیل قروی، مدیر یکی از شبکه‌های تلویزیونی اصلی تونس،منصف المرزوقی، رئیس جمهور سابق، عبدالفتاح مورو، نامزد جنبش النهضه و ... اشاره کرد.

تعداد زیاد چهره‌های مشهور و سختی در پیش‌بینی نتایج انتخابات

تحلیلگران می‌گویند تعداد زیاد کاندیداهای مشهور باعث می‌شود که پیش‌بینی نتایج سخت باشد.

یکی از آخرین نظرسنجی‌های قبل از انتخابات نشان می‌دهد که نبیل قروی از مدیران تبلیغاتی و تلویزیونی تونس با برتری اندکی از سایر رقیبان پیش است.

رویترز
حامیان نبیل قروی که هم اکنون به اتهام پولشویی در زندان استرویترز

مالک شبکه تلویزیونی نسمه، یکی از محبوبترین شبکه‌های تلویزیونی تونس در اواخر اماه اوت به اتهام پولشویی و فرار مالیاتی بازداشت شده بود و همچنان زندانی است با این حال در رقابت‌های انتخاباتی باقی مانده است.

کارزارهای انتخاباتی با سه مناظره تلویزیونی پیگیری شد که برای نخستین بار در این کشور اتفاق می‌افتاد و مردم نیز با علاقه این مناظره‌ها را دنبال می‌کردند.

موضوعات اقتصادی و اجتماعی محور وعده‌های کاندیداهای ریاست جمهوری

اکثر کاندیداها در رقابت‌های انتخاباتی بیشتر روی موضوعات اقتصادی و اجتماعی تاکید کردند. تونس با بیکاری ۱۵ درصدی، نرخ تورم هفت درصدی و افزایش ۳۰ درصدی هزینه‌های زندگی از سال ۲۰۱۶ روبرو است.

هفت میلیون و دویست هزار نفر برای شرکت در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند. ۶۳ درصد افراد واجد شرایط جوان هستند اما مشخص نیست که چه تعداد از آن‌ها روز یکشنبه پای صندوق‌های رای می‌روند. این قشر در تونس امروز به خاطر مشکلات اقتصادی نا امید است. در کافه‌های شهر فارغ التحصیلان بیکار وقت خود را می‌گذرانند. طبق آمار، یک سوم از ۶۰۰ هزار بیکار تونستی مدرک دانشگاهی دارند.

حسام سهلی، ۲۳ ساله همراه با سه جوان دیگر در یک کافه حضور دارد و به خبرنگار رادیو فرانسه می‌گوید: «نامزدهای انتخاباتی من را قانع نکردند. نمی‌دانم چه کاری انجام می‌دهم. شاید رای سفید دادم. علاقه‌ای به گوش دادن به صحبت‌های آن‌ها ندارم چون دروغگو هستند.»

در شهر تونس، پایتخت این کشور کارگران مسن نیز دچار مشکلات زیادی هستند. بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ بیش از ۱۵۰۰ کارخانه تعطیل شده‌اند.

تونس به عنوان زادگاه بهار عربی توانست از خشونت و هرج و مرجی که دیگر ملت‌های متاثر از این موج را در بر گرفت فاصله بگیرد و در این هشت سال نیز به پیشرفت‌های دموکراتیک رسید؛ از تصویب قانون اساسی گرفته تا تصویب قوانین در راستای برابری حقوق زن و مرد، تضمین حقوق سیاسی شهروندان، محدود کردن نقش مذهب و برگزاری انتخابات آزاد اما در مقابل ناتوانی دولت در پاسخ به خواسته‌های اقتصادی جامعه، مایۀ نگرانی است.

تحلیلگران تونس بر این باورند که اگر مشکلات اجتماعی حل نشود، نمی‌توان انقلاب تونس را انقلابی موفق دانست. هشت سال پس از انقلاب، دولت‌هایی که روی کار آمدند هنوز نتوانسته‌اند برای بحران اقتصادی که مردم را در سال ۲۰۱۱ میلادی به خیابان‌ها کشاند راه حلی پیدا کنند.

این دومین انتخابات ریاست جمهوری پس از انقلاب یاس تونس در سال ۲۰۱۱ است. این انتخابات ابتدا برای ماه نوامبر پیش بینی شده بود اما به‌دلیل درگذشت سبسی حدود دو ماه جلو افتاد.

بیشتر بخوانید:

یکی از کاندیداهای زن در انتخابات ریاست جمهوری تونس
رویترز
حامیان یوسف شاهد، نخست وزیر تونسرویترز
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تونس؛ اعتراض به سفر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی

ممنوعیت ورود هیئت پارلمانی اروپا به تونس؛ بروکسل توافقنامه مهاجرتی را تعلیق می‌کند؟

دیده‌بان حقوق بشر تونس را به «سوءاستفاده جدی» علیه مهاجران آفریقایی محکوم کرد