برگزاری اولین راهپیمایی افتخار دگرباشان جنسی در بوسنی و حضور پررنگ پلیس برای محافظت از شرکت‌کنندگان

برگزاری اولین راهپیمایی افتخار دگرباشان جنسی در بوسنی و حضور پررنگ پلیس برای محافظت از شرکت‌کنندگان
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

با وجود تهدید به خشونت از جانب گروه‌های ضد دگرباشی جنسی در فضای مجازی، اولین راهپیمایی افتخار دگرباشان جنسی در سارایوو بدون برخورد و درگیری برگزار شد.

آگهی

هزاران نفر از شهروندان بوسنی روز یکشنبه ۹ سپتامبر (هجده شهریور) در اولین راهپیمایی افتخار دگرباشان جنسی (گی پراید) شرکت کردند.

این راهپیمایی با حضور پررنگ پلیس و در حالی برگزار شد که گروه‌های «محافظه‌کار» مسلمان در واکنش به این راهپیمایی، تجمعات اعتراضی برگزار کردند.

با وجود تهدید به خشونت از جانب گروه‌های مخالف دگرباشان در فضای مجازی، اولین راهپیمایی افتخار دگرباشان جنسی در سارایوو بدون برخورد و درگیری برگزار شد.

بیش از ۱۰۰۰ تن از نیروهای پلیس با نصب موانع و دیوارهای موقت در مسیر راهپیمایی، امنیت شرکت‌کنندگان را تامین کردند. نیروهای تک‌تیرانداز نیز بر روی پشت‌بام‌ ساختمان‌هایی در مسیر اصلی منتهی به مرکز شهر حضور داشتند.

در میان کشورهای بالکان، بوسنی از آخرین کشورهایی است که راهپیمایی افتخار دگرباشان جنسی را برای اولین بار برگزار کرده است. برخی از تحلیل‌گران برگزاری راهپیمایی‌هایی از این دست را تلاشی برای به نمایش گذاشتن احترام به حقوق اقلیت‌ها و از جمله اقدامات برای عضویت این کشور در اتحادیه اروپا می‌دانند.

رویترز
حضور پررنگ نیروی ويژه پلیس برای محافظت از راهپیمایانرویترز

تعدادی از دیپلمات‌های اتحادیه اروپا و کشورهای غربی از جمله سفیر ایالات متحده در بوسنی که خود همجنس‌گرا است در این راهپیمایی شرکت کردند.

یوهانس هان، دیپلمات اهل اتریش و فرستاده اتحادیه اروپا در بوسنی در حساب توییتر خود اعلام کرد: «برگزاری این راهپیمایی قدم مهمی برای محافظت از حقوق اقلیت‌ها از جمله دگرباشان جنسی در بوسنی و هرزگوین است. همه حق دارند آزادانه و به دور از تبعیض و تهدید زندگی کنند.»

برگزار کنندگان این راهپیمایی از میان قومیت‌های مختلف ساکن بوسنی بودند.

صدها نفر از مخالفان راهپیمایی افتخار دگرباشان جنسی همزمان با این راهپیمایی، تجمع اعتراضی برگزار و با شعارها و پلاکاردهایی همجنس‌گرایی جنسی را محکوم کردند.

شامگاه شنبه و پیش از راهپیمایی افتخار دگرباشان جنسی، گروه‌هایی راهپیمایی در حمایت آنچه «ارزش‌های سنتی خانواده» می‌خواندند، برگزار کردند.

گروه‌های مختلفی از جمله راست‌گرایان افراطی، مسلمانان محافظه‌کار و رهبران دینی راهپیمایی افتخار دگرباشان جنسی را محکوم کردند اما از طرفداران خود خواستند که به خشونت متوسل نشوند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جمهوری صرب‌نشین بوسنی برای جلوگیری از مهاجرت حقوق کارمندان را افزایش داد

نتایج جدیدترین تحقیقات: همجنسگرایی تحت تاثیر یک ژن خاص نیست

پوستر زوج همجنسگرا در مجارستان؛ محافظه کاران خواستار تحریم کوکاکولا شدند