وزیر دفاع آمریکا: برای دستیابی به «توافق خوب» با طالبان تلاش می کنیم

وزیر دفاع آمریکا: برای دستیابی به «توافق خوب» با طالبان تلاش می کنیم
Copyright 
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر دفاع آمریکا می گوید که واشنگتن در تلاش برای دستیابی به یک توافق سیاسی با طالبان است اما این تلاش‌ها به معنی آن نیست که آمریکا به هر نوع توافقی تن خواهد داد.

آگهی

مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا می گوید که واشنگتن در تلاش برای دستیابی به یک «توافق خوب» با طالبان است.

وزیر دفاع آمریکا روز شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی با همتای فرانسوی‌اش در پاریس گفت که واشنگتن در تلاش برای دستیابی به یک توافق سیاسی با طالبان است اما این تلاش‌ها به معنی آن نیست که آمریکا به هر نوع توافقی تن خواهد داد. او گفت که نظر آمریکا این است که بهترین راه مواجهه با طالبان دستیابی به یک توافق سیاسی است.

رئیس پنتاگون همچنین افزود: «اطمینان می دهیم که توافق خوبی خواهیم داشت، معامله‌ای به اندازه کافی خوب که دست کم امنیت کشورهای ما را تضمین کند و مسیر روشن‌تری برای مردم افغانستان در پی داشته باشد.»

سخنان وزیر دفاع آمریکا در حالی مطرح می شود که انفجارهای روزهای گذشته در افغانستان و افزایش حملات طالبان بر این گفتگوها سایه افکنده است.

رهبران افغانستان از جمله اشرف غنی، رئیس جمهوری در روزهای گذشته پیش نویس توافق‌نامه میان زلمای خلیل‌زاد، فرستاده ویژه آمریکا و نمایندگان طالبان در دوحه را مورد انتقاد قرار داده‌اند.

بر اساس پیش نویس توافق آمریکا با طالبان، هزاران نفر از سربازان آمریکایی در ماه‌های آینده از افغانستان خارج می شوند و در قبال آن طالبان تضمین خواهد داد که از افغانستان به‌عنوان منطقه‌ای برای حمله علیه آمریکا و متحدانش استفاده نکند.

با این حال بر اساس این پیش‌نویس، یک توافقنامه صلح کامل برای پایان دادن به بیش از ۱۸ سال جنگ در افغانستان به «مذاکرات میان افغان‌ها» بستگی خواهد داشت.

با این حال تا کنون طالبان درخواست برای آتش‌بس را رد کرده  و حتی به حملاتش در افغانستان افزوده است.

زلمای خلیل‌زاد، فرستاده ویژه آمریکا روز جمعه به همراه ژنرال اسکات میلر، فرمانده نیروهای آمریکا در افغانستان بار دیگر در دوحه با نمایندگان طالبان دیدار کردند. دیداری که خلیل‌زاد آنرا جلسه‌ای خوب توصیف کرد.

با این وجود دولت افغانستان هنوز در جریان جزئیات این توافق قرار نگرفته است. 

سفر اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان به ایالات متحده برای دیدار با همتای آمریکایی‌اش که قرار بود روز دوشنبه انجام شود لغو شد. 

هنوز علت لغو سفر غنی به آمریکا اعلام نشده است با این حال نارضایتی مقامات افغانستان از پیش نویس توافق آمریکا با طالبان می تواند یکی از دلایل آن باشد.

ایالات متحده آمریکا حدود ۲۰ هزار نیرو در افغانستان دارد که آموزش و پیشیبانی از سربازان افغان در مبارزه با طالبان را بر عهده دارند. خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان این نگرانی را افزایش می دهد که نیروهای ارتش افغانستان در مقابله با طالبان به شدت آسیب‌پذیر شوند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد

غارت میراث فرهنگی افغانستان؛ گنجینه‌های باستانی در ۱۶۲ مکان با بولدوزر تخریب شد

سازمان ملل اعدام‌های در ملاءعام افغانستان را به شدت محکوم کرد