آتش‌سوزی جنگل‌های آمازون؛ ارتش برزیل به یاری آتش‌نشانان می‌شتابد

 آتش‌سوزی جنگل‌های آمازون؛ ارتش برزیل به یاری آتش‌نشانان می‌شتابد
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئيس ستاد مشترک ارتش برزیل اعلام کرد که ۴۴ هزار سرباز در جنگل‌های شمالی آمازون حضور دارند و برای خاموش کردن آتش در دسترس هستند.

آگهی

شش ایالت در برزیل از نیروهای ارتش این کشور خواستند تا برای خاموش کردن آتش در جنگل‌های آمازون به یاری آتش نشانان بشتابند.

به گفته رئيس دفتر رئيس جمهوری برزیل، یک روز پس از آنکه بولسانرو رئیس جمهوری برزیل به ارتش دستور داد تا برای خاموش کردن آتش در جنگل‌های آمازون وارد عمل شوند، روز شنبه ۲۴ اوت، ایالت‌های پارا، رندنیا، رورامیا، توکاتیس، آکره و ماتو گروسو از نیروهای ارتش برزیل خواستند که برای خاموش کردن آتش به آنها کمک کنند.

جنگل‌های آمازون که بزرگ‌ترین جنگل‌های بارانی گرمسیری در جهان است درگیر آتش‌سوزی شدیدی شده که رهبران جهان دولت بولسانرو را مسئول و مقصر آن می‌دانند.

بیشتر بخوانید:

رائول بوتلو، رئيس ستاد مشترک ارتش برزیل روز شنبه اعلام کرد که ۴۴ هزار سرباز در منطقه آمازون شمالی مستقر هستند که برای خاموش کردن آتش در دسترس قرار دارند. او همچنین تاکید کرد که ارتش این آمادگی را دارد که در صورت لزوم تعداد بیشتری نیرو به نقاط مختلف درگیر حریق در جنگل‌های آمازون بفرستد.

رئيس جمهور برزیل پس از شدت گیری انتقادات رهبران جهان نسبت به بی مسئولیتی او در قبال آمازون، روز جمعه ۲۳ اوت طی یک سخنرانی اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور برای مهار آتش در جنگل‌ها اعزام می‌شوند.

طی روزهای اخیر امانوئل ماکرون، رئيس جمهوری فرانسه، همتای برزیلی خود را به دروغگویی درباره موضعش در قبال جنگل‌های آمازون و پدیده گرم شدن کره زمین متهم کرده بود.

پاریس همچنین به همراه جمعی دیگر از رهبران کشورهای اروپایی برزیل را تهدید کردند اگر برای مقابله با آتش‌سوزی‌های آمازون اقدام جدی صورت ندهد، قراردادهای تجاری این کشور با اتحادیه اروپا متوقف خواهد شد.

رئيس جمهوری برزیل اما شدیدا از انتقادات طرح شده نسبت به خود به ویژه آنچه از طرف ماکرون گفته شد، عصبانی است. ژائیر بولسونارو در توییتر خود آتش‌سوزی در آمازون را یک «مشکل داخلی برزیل و چند کشور دیگر منطقه آمازون» خواند و ضمن انتقاد از «استفاده ابزاری» رئیبس‌جمهوری فرانسه از این رویداد «برای مطامح سیاسی» و نیز استفاده از عکس‌های «جعلی» نوشت: «لحن حساسیت‌برانگیزی که او برای واقعه آمازون به کار می‌برد، آن هم با تصاویر قلابی، کمکی به حل مشکل نمی‌کند.»

پیش از ماکرون، سازمان ملل نیز نسبت به پیامدهای خطرناک آتش‌سوزی گسترده در جنگل‌های آمازون هشدار داده بود. آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد با دعوت از جامعه جهانی به تلاش برای «نجات» آمازون گفت که نسبت به این رویداد «شدیدا نگران» است. سازمان جهانی هواشناسی نیز روز پنج‌شنبه این حریق را یک «بحران بین‌المللی» توصیف کرد.

آقای بوتلو که به همراه فرناندو آیزدو، وزیر دفاع برزیل در یک نشست خبری حضور داشتند اعلام نکردند که چه میزان از سربازان برای خاموش کردن آتش اعزام شده‌اند.

وزیر دفاع برزیل می‌گوید نیروهای ارتش بسته به ماموریت فردی در مناطق خاصی متمرکز خواهند شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بحران آتش‌سوزی جنگلی در خائیز کهگیلویه؛ جان محیط‌‌‌بانان در خطر است

ویدئو؛ آتش‌سوزی در آمازون تظاهرات در لندن

«پنهان شدن» بولسونارو در سفارت مجارستان باعث احضار سفیر از سوی مقامات برزیل شد