احتمال پیوستن لهستان به ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس

ناوگان دریایی آمریکا در خلیج فارس
ناوگان دریایی آمریکا در خلیج فارس Copyright رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سخنگوی وزارت امور خارجه لهستان یادآور شده است که بررسی ها در این ارتباط در حال انجام است و باید منتظر بود و دید که کشور ما به چه نحو در این ائتلاف مشارکت می کند.

آگهی

لهستان می گوید در حال بررسی پیشنهاد ایالات متحده آمریکا برای پیوستن به ناوگان دریایی تحت رهبری واشنگن برای حفاظت از امنیت کشتیرانی در خلیج فارس است.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه لهستان روز جمعه با اعلام این مطلب تصریح کرد که از دیدگاه کشورش هرگونه اقدام برای ایجاد ثبات در آب های خلیج فارس موجه و قابل قبول است. از این رو و با توجه به دیدگاه مطرح شده از سوی دیپلمات لهستانی این کشور در نظر دارد از ماموریت تحت رهبری واشنگتن برای تامین امنیت تنگه هرمز حمایت کند اما تا این لحظه هنوز تصمیم خود را در این خصوص به صورت رسمی اعلام نکرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه لهستان در ادامه یادآور شده است که بررسی ها در این ارتباط در حال انجام است و باید منتظر بود و دید که کشور ما به چه نحو در این ائتلاف مشارکت می کند.

بر اساس این گزارش پس از به قدرت رسیدن دولت برآمده از حزب «قانون و عدالت» در سال ۲۰۱۵ لهستان همواره سعی داشته تا در جهت تقویت روابط با آمریکا حرکت کند و با این احتساب احتمال پیوستن این کشور به ائتلاف دریایی واشنگتن دور از انتظار نیست اما باید همچنان تا اعلام رسمی این تصمیم منتظر ماند.

یاجیک جاپوتوویچ، وزیر امور خارجه لهستان روز جمعه در گفتگو با یک خبرگزاری آلمانی به سوالهای مربوط به پیوستن کشورش به این ائتلاف پاسخ داده و موضع کشورش را آنطور که تاکنون اعلام شده بیان کرده بود.

این در حالیست که هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان پیش از این به صراحت اعلام کرده بود که کشورش در ماموریت دریایی تحت رهبری واشنگتن در تنگه هرمز شرکت نمی کند و ترجیح می دهد بخشی از یک نیروی اروپایی در این خصوص باشد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز روز چهارشنبه گفته بود که ایده تشکیل یک نیروی محافظ اروپایی در خلیج فارس قرار است بار دیگر در نشست آینده وزرای امور خارجه و دفاع اتحادیه اروپا در فنلاند به بحث گذاشته شود.

تنش ها میان ایران و آمریکا در منطقه پس از خروج یکجانبه واشنگتن از برجام در هشتم مه ۲۰۸ و در پی اقدام متقابل تهران در کاهش تعهدات برجامی یکسال پس از این ماجرا وارد مرحله نگران کننده ای شده است.

بالا گرفتن تنش که از یک سو با تشدید تحریم های واشنگتن و فشار حداکثری به تهران و از سوی دیگر با حوادث پراکنده ای چون حمله به نفتکش ها، سرنگون شدن پهپاد آمریکایی و توقیف تانکرها همراه شده آمریکا را برآن داشته تا تحت حمایت بریتانیا به تشکیل یک نیروی دریایی محافظ در خلیج فارس اقدام کند.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که از ۶۰ کشور جهان برای پیوستن به این ناوگان دریایی دعوت به همکاری به عمل آمده است. گفتنی است که در میان کشورهای مهم اروپایی در حال حاضر بریتانیا برای شرکت در این ائتلاف اعلام آمادگی کرده و آلمان این همکاری را پس زده است.

بیشتر بخوانید:

ژاپن نیز از جمله متحدان آسیایی واشنگتن در آسیا است که مشارکت در ائتلاف نظامی آمریکا در خلیج فارس را نپذیرفته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ظریف: آمریکا خلیج فارس را به انبار باروت تبدیل کرده است

اتحادیه اروپا روند آزادسازی میلیاردها یورو از بودجه تخصیص‌یافته به لهستان را آغاز کرد

اتحادیه اروپا ۱۳۷ میلیارد بودجه مسدود شده لهستان را آزاد می‌کند