سال مرگبار نیروی هوایی هند؛ تابوت‌های پرنده

سال مرگبار نیروی هوایی هند؛ تابوت‌های پرنده
Copyright عکس از آرشیو رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ثبت ۲۲ کشته در نتیجه وقوع ۱۰ سانحه هوایی طی نیمه اول سال ۲۰۱۹ میلادی این سال را از هم اینک به مرگبارترین سال فعالیت نیروی هوایی هند بدل کرده است.

آگهی

ثبت ۲۲ کشته در نتیجه وقوع ۱۰ سانحه هوایی طی نیمه اول سال ۲۰۱۹ میلادی این سال را از هم اینک به مرگبارترین سال فعالیت نیروی هوایی هند بدل کرده است.

در تازه‌ترین مورد یک هواپیمای نظامی سوخو مدل ۳۰ اِم‌کِی‌ای چند دقیقه پس از برخاستن از باند نزدیک شهر تِزپور دچار نقص فنی شد، به طوری که دو خلبان آن ناچار به «اجکت» اضطراری شدند. در پی این اقدام یکی از خلبان‌ها چنان دچار مصدومیت شد که امکان پرواز تا پایان عمر خود را از دست داد.

هنوز ۲۸ روز از آغاز سال ۲۰۱۹ میلادی نگذشته بود که یک جنگنده جگوار اندکی پس از آغاز پرواز آزمایشی خود در نزدیکی کوشیناگار واقع در منطقه اوتار پرادش سقوط کرد. البته خلبان آن پس از آن هواپیما را به منطقه غیرمسکونی هدایت کرد موفق شد به سلامت از آن خارج شود.

در حالی که نیروی هوایی هند پس از تقابل موفق ماه فوریه با نیروی هوایی پاکستان به رقم زدن سالی موفق امیدوار شده بود، تقابلی که از جنگ دو کشور در سال ۱۹۶۵ تاکنون بی‌سابقه بود، اما در عمل ماهی تلخ برای ارتش هند رقم خورد.

بیشتر بخوانید:تبادل آتش هند و پاکستان در کشمیر؛ قدرت‌های جهانی خواستار خویشتنداری دو قدرت اتمی شدند

روز نخست این ماه یک فروند میراژ۲۰۰۰ در جریان پرواز آزمایشی سقوط کرد و دو خلبان آن نیز جان خود را از دست دادند. اما دوازده روز بعد یک فروند میگ۲۷ در منطقه راجستان سقوط کرد ولی تنها خلبان آن این حادثه جان سالم به در برد.

تلخی‌های ماه فوریه برای نیروی هوایی هند همچنان ادامه داشت به طوری که یک هفته بعد و تنها یک روز پیش از برگزاری مراسم نمایش هوایی در بنگلور دو فروند هواپیما در حال تمرین نمایشی با هم برخورد کردند. دو خلبان این دو هواپیما نیز موفق به خروج به موقع شدند و زنده ماندند.

البته در این میان نیروی هوایی هند طی عملیات موفق روز ۲۶ فوریه توانست مقر گروه تروریستی جیش محمد را در بالاکوت هم بکوبد و یک روز بعد هم توانست در جریان یورش نیروی هوایی پاکستان، یک فروند جنگنده اف۱۶ این نیرو را ساقط کند. هر چند که پاکستان نیز در اقدامی متقابل یک فروند میگ۲۱ هند را متلاشی کرد.

اما غمبارترین حادثه هوایی ماه‌های اخیر زمانی رخ داد که پدافند هند به اشتباه یک فروند میگ۱۷وی۵ نیروی هوایی این کشور را هدف قرار داد که در پی آن ۶ نفر از پرسنل ارتش و یک شهروند غیرنظامی کشته شدند.

در ماه مارس نیز ابتدا یک فروند میگ۲۱ در منطقه راجستا در برخورد با پرندگان دچار مشکل شد و سپس یک فروند میگ ۲۷ سقوط کرد که ولی خلبان هر دو هواپیما نجات پیدا کردند.

سه ماه بعد یعنی در ژوئن گذشته یک فروند هواپیمای ترابری به دلیل بدی شرایط جوی ۳۳ دقیقه پس از برخاستن به سمت منطقه ای مرزی با چین از صفحه رادار محو شد و تلاش برای نجات سرنشینان آن نیز بی‌نتیجه ماند و تمامی ۱۳ سرنشین آن کشته شدند.

بدین ترتیب نیروی هوایی هند طی ماه‌های سپری شده از سال ۲۰۱۹ میلادی تاکنون ۱۱ هواپیمای خود را در جریان ۱۰ سانحه هوایی از دست داده و در نتیجه آن ۲۲ تن از نیروهایش کشته شده‌اند.

بیشتر بخوانید:پاکستان خلبان اسیر هندی را آزاد کرد

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سقوط قطعات هواپیمای مسافربری نروژ دردسر ساز شد

خلبان هواپیمای آتش گرفته روسی: باک بنزین بیش از حد پر بود

رایج شدن «سبیل مدل خلبانی» در هند