توافق شورای نظامی سودان با رهبران معترضان بر سر بیانیه قانون اساسی

خوشحالی مردم سودان از توافق بر سر بیانیه قانون اساسی
خوشحالی مردم سودان از توافق بر سر بیانیه قانون اساسی Copyright خبرگزاری فرانسه
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

نمایندگان دو طرف پیشتر در اوایل ماه ژوئیه پس از مذاکرات بسیار فشرده بر سر تشکیل یک شورای حاکم متشکل از پنج نظامی و شش غیر نظامی برای هدایت فرایند انتقال قدرت ظرف کم تر از سه سال آینده به توافق رسیده بودند.

آگهی

شورای نظامی حاکم بر سودان و رهبران جنبش اعتراضی در این کشور بر سر بیانیه قانون اساسی به توافق نهایی رسیدند. این بیانیه سندی است که گفته می شود راه را برای انتقال قدرت به غیرنظامیان هموار می کند.

محمد حسن ولد لبات، فرستاده اتحادیه آفریقا در امور سودان روز شنبه با اعلام این مطلب یادآور شد: «نمایندگان دو طرف بر سر بیانیه قانون اساسی به توافق کامل دست یافته اند.»

این درحالیست که اندکی پس از اعلام این خبر در نخستین ساعات بامداد شنبه جمعی از ساکنان خارطوم، پایتخت سودان با اجتماع در محل برگزاری مذاکرات با در دست داشتن پرچم های کشورشان شعارهایی در حمایت از غیرنظامیان سر دادند.

خوشحالی ساکنان پایتخت سودان ساعاتی بعد با هلهله شادی زنان و نیز بوق های ممتد رانندگان در خیابان های خارطوم تکمیل شد.

خبرگزاری فرانسه
خوشحالی خیابانی ساکنان پایتخت سودان پس از توافق بر سر بیانیه قانون اساسیخبرگزاری فرانسه

یکی از تظاهرکنندگان که برای شادی به خیابان آمده بود به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما در ازای خون های فرزندانمان خواهان تشکیل حکومتی غیرنظامی در کشور هستیم.»

این توافق که قرار است طی مراسمی رسمی به امضاء برسد پس از دو روز گفتگوهای فشرده میان نمایندگان ائتلاف برای آزادی و تغییر، مهم ترین تشکل حامی معترضان و نیز شورای نظامی حاکم بر این کشور حاصل شده است.

نمایندگان دو طرف پیشتر در اوایل ماه ژوئیه پس از مذاکرات بسیار فشرده بر سر تشکیل یک شورای حاکم متشکل از پنج نظامی و شش غیرنظامی برای هدایت فرایند انتقال قدرت ظرف کم تر از سه سال آینده به توافق رسیده بودند.

بیشتر بخوانید:

توافق بر سر تشکیل این شورا در حالی حاصل شده بود که دو طرف همچنان در باره برخی نکات از جمله اختیارات شورا، آرایش و نحوه استقرار نیروهای امنیتی و مصونیت ژنرال های مسئول در سرکوب تظاهرات اعتراض آمیز، خصوصا سرکوب خونین سوم معترضان در روز سوم ژوئن با یکدیگر اختلاف داشتند.

بر اساس آخرین آماری که کمیته پزشکان نزدیک به جنبش اعتراضی در سودان منتشر کرده در جریان سرکوب خونین معترضانی که سوم ژوئن مقابل ستاد کل ارتش این کشور تجمع کرده بودند دست کم ۱۲۷ نفر کشته شده اند.

شورای نظامی حاکم بر سودان پس از سقوط حکومت عمر البشیر، رئیس جمهوری سابق در یازدهم آوریل گذشته با آنچه «ربودن کودتای مردمی» تحلیل می شود قدرت را در دست گرفت و وعده داد در فرایندی دراز مدت به تدریج عرصه را به غیرنظامیان واگذار کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شورای امنیت خشونت علیه غیرنظامیان سودان را محکوم کرد

چگونه شبه نظامیان سودانی به محل فرمانده ارتش یورش بردند و بخش‌هایی از خارطوم را تصرف کردند؟

همزمان با مذاکرات صلح، سودان بار دیگر هدف بمباران هوایی قرار گرفت