اعتراض‌ها در هنگ کنگ؛ ارتش چین ویدئویی از مانورهای «ضد شورش» منتشر کرد

اعتراض‌ها در هنگ کنگ؛ ارتش چین ویدئویی از مانورهای «ضد شورش» منتشر کرد
Copyright عکس گرفته شده از ویدئوی ارتش چین
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ویدئو با فریادها یک سرباز شروع می‌شود که می‌گوید: «مسئولیت هر پیامدی با خود شماست.»

آگهی

ارتش آزادیبخش خلق چین (PLA) در هنگ کنگ ویدئویی سه دقیقه‌ای منتشر کرده است که در آن سربازان در حال انجام مانورهای «ضد شورش» هستند. برخی ناظران انتشار این ویدئو را با تنش‌های اخیر در هنگ‌کنگ مرتبط می‌دانند.

ویدئو با فریادهای یک سرباز شروع می‌شود که می‌گوید: «مسئولیت هر پیامدی با خود شماست.»

تنش‌ها در هفته‌های اخیر در هنگ کنگ با برگزاری تظاهرات ضد دولتی هفتگی در روزهای شنبه و یکشنبه شدت گرفته است.

بیش از ۴۰ کنشگر پس از اینکه تظاهرات روز یکشنبه گذشته به خشونت کشیده شد، به دادگاه احضار و متهم به ایجاد اغتشاش شدند. اگر آن‌ها در دادگاه محکوم شوند، حکمی تا ۱۰ سال زندان در انتظار آن‌هاست.

هنگ‌کنگ مستعمره سابق بریتانیا، بخشی از چین است اما از آزادی‌های ویژه‌ای برخوردار است که در سرزمین اصلی دیده نمی‌شود.

ارتش آزادیبخش خلق چین تاکنون از بیرون نظاره‌گر اعتراض‌هایی بوده‌ که در هنگ‌کنگ هشت هفته ادامه داشته است؛ این نیروها در وضعیت آماده باش قرار دارند و تاکنون پلیس محلی با ناآرامی‌ها مقابله کرده است.

اما روز چهاشنبه فرمانده پادگان ارتش چین در هنگ کنگ تصریح کرد که اعتراض‌ها به‌طور جدی زندگی و امنیت شهروندان هنگ کنگ را تهدید می‌کند. چن داوشیانگ افزود: «این موضوع نباید تحمل شود و به شدت آن را محکوم می‌کنیم.»

ویدئوی ارتش که در ویبو، شبکه اجتماعی چین منتشر شده است، سربازانی را در خطوط منسجم نشان می‌دهد که با سپر و باتوم در حال انجام تمرینات ضد شورش هستند. در این تصاویر، تانک‌ها، سکوهای پرتاب موشک، خودروهای زرهی آب پاش، سیم‌های خاردار نشان داده می‌شود و سپس تصاویر نیروهای مسلحی را شاهد هستیم که از هلی‌کوپترها پایین می‌آیند و در خیابان‌ها و خانه‌های مردم اقدام به تیراندازی می‌کنند. در این ویدئو، همچنین معترضانی دیده می‌شوند که بازداشت شده‌اند و با دست‌های بسته در حال حرکت به سمت بازداشتگاه هستند.

ناظران و افراد آگاه بر این باورند که احتمالا این ویدئو در هنگ کنگ ضبط شده است و از آن به‌عنوان هشداری برای معترضان هنگ کنگی یاد می‌کنند.

لایحه‌ای با عنوان «استرداد متهمان به چین» از روز نهم ژوئن (۱۹ خرداد) آتش اعتراض‌ها را در هنگ کنگ شعله‌ور کرد.
اگرچه در نهایت دولت محلی در تاریخ ۱۵ ژوئن پیگیری این لایحه را برای مدت نامعلومی به حالت تعلیق درآورد اما این موضوع برای معترضان کافی نبود و آن‌ها خواستار حذف کامل این لایحه از دستور کار دولت محلی و استعفای رئیس دولت شدند. اما رفته رفته مطالبات گسترده‌تر شد و اکنون شعارهایی مبنی بر «آزادی هنگ‌کنگ» در تجمعات اعتراضی شنیده می‌شود.

مقام‌های چینی خشونت‌ها را به شدت محکوم کرده و یادآور شده‌اند که مقام‌های هنگ کنگی می‌توانند در صورت نیاز از ارتش آزادیبخش چین درخواست کمک کنند.

دیپلمات‌ها و کارشناسان حوزه امنیت خارجی از نزدیک مراقب اوضاع هستند اما معتقدند پکن علاقه به استقرار نیروهای آزادیبخش در خیابان‌های هنگ کنگ ندارد.

اساسنامه «یک کشور، دو سیستم» که در دهه ۸۰ میلادی تنظیم شده است حق داشتن سیستم‌های مستقل اجتماعی، قانونی و سیاسی را برای منطقه خودمختار هنگ‌کنگ تا ۵۰ سال پس از انتقال به چین از بریتانیا در سال ۱۹۹۷ تضمین می‌کند.

با این حال حزب کمونیست چین در پی انکار کردن این اساسنامه و به دنبال الحاق هنگ‌کنگ به چین است، مساله‌ای که سبب بروز تنش‌های بسیاری میان این دو شده است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مرد عنکبوتی فرانسوی با هدف انتقال پیام صلح از ساختمان ۶۲ طبقه بالا رفت

رسیدن به کلاس یک جهانی تا ۲۰۲۷؛ مقام نظامی آمریکا: ارتش چین در حال چینش لازم برای حمله به تایوان است

هنگ کنگ با تصویب قانون جدیدی قدرت دولت را برای سرکوب مخالفان بیشتر کرد