ژاپن دومین نیروگاه هسته‌ای در فوکوشیما را تعطیل و منهدم می‌کند

نیروگاه هسته ای فوکوشیما داینی در ژاپن
نیروگاه هسته ای فوکوشیما داینی در ژاپن
نگارش از euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

زمان آغاز عملیات انهدام و برطرف ساختن خطرهای ناشی از نشت مواد رادیو اکتیو مشخص نیست اما هزینه این عملیات حدود ۲۸۰ میلیارد ین، معادل ۲ میلیارد و سیصد هزار یورو تخمین زده شده است.

آگهی

هشت سال پس از وقوع زلزله شدید ۹ ریشتری در فوکوشیمای ژاپن و سونامی ناشی از آن که به تخریب نیروگاه هسته‌ای این شهر منجر شد، شرکت نیروی برق توکیو، تپکو اعلام کرد که قصد دارد دومین نیروگاه فوکوشیما، موسوم به فوکوشیما داینی را منهدم کند.

این نیروگاه نیز در جریان سونامی فوکوشیما و تبعات فاجعه بار پس از آن که به عنوان بدترین فاجعه هسته ای جهان پس از چرنوبیل (۱۹۸۶) شناخته شد، متحمل خساراتی شده اما میزان خسارات بسیار کمتر از نیروگاه اصلی شهر برآورد شده بود.

یک سخنگوی شرکت نیروی برق توکیو در این خصوص به خبرگزاری فرانسه گفت: «رئیس ما (ریاست شرکت) استاندار فوکوشیما را در جریان تصمیم و قصد تپکو برای انهدام و برچیدن نیروگاه فوکوشیما داینی قرار داده است.»

این مسئول شرکت برق ژاپن در ادامه یادآور شد که تصمیم یاد شده در جریان جلسه شورای اداری تپکو اتخاذ شده است. وی همچنین تاکید کرد مسئولان تپکو به این نتیجه رسیده اند که برچیدن نیروگاه یاد شده بسیار عقلانی و منطقی تر از نگهداری آن است.

تپکو بدین ترتیب با انهدام چهار رآکتور نیروگاه فوکوشیما داینی به درخواست و انتظار ساکنان منطقه پاسخ مثبت می‌دهد. اهالی فوکوشیما از استاندار و مقامات محلی خواسته بودند با توجه به تجربه قبلی و فجایعی که تخریب نیروگاه اصلی به بار آورده بود اقدام به برچیدن دومین نیروگاه حادثه دیده این منطقه کنند.

سخنگوی تپکو همچنین به واکنش ماسائو اوشیبوری، استاندار فوکوشیما اشاره و به نقل از وی گفته است: «این نخستین گام برای حذف و از بین بردن تمامی رآکتورهای منطقه است.»

منبع یاد شده به زمان آغاز عملیات انهدام و برطرف ساختن خطرهای ناشی از نشت مواد رادیو اکتیو اشاره ای نکرده اما هزینه این عملیات را حدود ۲۸۰ میلیارد ین، معادل ۲ میلیارد و سیصد هزار یورو تخمین زده است. زمان لازم برای از بین بردن هر رآکتور نیز دست کم ۳۰ سال برآورد شده است.

نیروگاه فوکوشیما داینی در منطقه ای ساحلی واقع در اقیانوس آرام و در ۱۲ کیلومتری نیروگاه حادثه دیده فوکوشیما دای‌ایچی واقع شده است. فوکوشیما داینی نیز در سونامی یازده مارس ۲۰۱۱ متحل خساراتی شد اما منبع تغذیه الکتریک و سامانه‌های خنک‌کننده رآکتورهای آن سالم ماند، به انضمام اینکه هیچیک از رآکتورهای آن منفجر نشد.

فاجعه هسته ای فوکوشیما که برای سالها همواره موضوع اول رسانه های ژاپن بود حدود هجده هزار کشته برجای گذاشت و ۱۴۰ هزار تن از ساکنان را مجبور به ترک این منطقه کرد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نیروگاه‌های خورشیدی و بادی بر ویرانه‌های نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما سر بر می‌آورند

شکار گرازهای آلوده به مواد رادیواکتیو در فوکوشیما

تجمع در توکیو در مخالفت با ریختن پساب نیروگاه فوکوشیما در اقیانوس