فرانسه به عنوان اولین کشور به قانون جدید کپی‌رایت اتحادیه اروپا پیوست

فرانسه به عنوان اولین کشور به قانون جدید کپی‌رایت اتحادیه اروپا پیوست
Copyright عکس از رویترز
Copyright عکس از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فرانسه به عنوان اولین کشور اصلاحیه قانون حق مولف (کپی رایت) را که پارلمان اروپا در ماه مارس گذشته مصوب کرد، به اجرا گذاشت.

آگهی

فرانسه به عنوان اولین کشور اصلاحیه قانون حق مولف (کپی رایت) را که پارلمان اتحادیه اروپا در ماه مارس گذشته مصوب کرد، به اجرا گذاشت.

بر اساس مفاد مهم این اصلاحیه، از این پس غول‌های تکنولوژی و شبکه‌های مجازی همچون فیس‌بوک و گوگل که محتوای برخط (آنلاین) تولید می‌کنند، موظف هستند پیش از استفاده از محتوای تولیدی مولفان و ناشران فرانسوی، نسبت به پرداخت حقوق مادی و رعایت حقوق معنوی آنها توافق لازم را حاصل کنند.

فرانک ریستر، وزیر فرهنگ فرانسه با غرورانگیز خواندن الحاق به این قانون به عنوان اولین کشور عضو اتحادیه اروپا، اجرای آن را از ضرورت‌های اساسی دموکراسی، استقلال و توسعه مطبوعات آزاد دانست.

همچنین کارلو پرون، رئیس مجمع ناشران روزنامه‌های اروپا با صدور اطلاعیه‌ای فرانسه را رهبر اروپا در مسیر احقاق حقوق ناشران و مولفان لقب داد.

پیشتر کمیسیون اروپا نیز اعلام کرده بود، هدف از اصلاح قانون کپی رایت حمایت از میراث فرهنگی و هنری تولید شده توسط هنرمندان و مولفان است که در حال حاضر به طور غیرمنصفانه‌ای از سوی غول‌های اینترنتی استفاده می‌شود.

لایحه پیشنهادی اصلاح قانون کپی رایت در اتحادیه اروپا نخستین بار در سال ۲۰۱۶ ارائه شد. در طول ۳ سال گذشته غول‌های اینترنتی با این استدلال که اجرایی شدن آن مانعی بزرگ در برابر تبادل مجانی اطلاعات در جهان است با آن مخالفت کرده‌اند. در مقابل بسیاری از مولفان و هنرمندان این قانون را حامی حقوق مادی و معنوی خود می‌دانند که به راحتی در بستر آنلاین به سرقت می‌رود.

این قانون تا ماه آوریل سال آینده میلادی باید در تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا اجرایی شود.

بیشتر بخوانید:رای مثبت پارلمان اروپا به لایحه قانون کپی‌ رایت؛ جدال بر سر چیست؟

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشاورزان ورودی دفتر نماینده حزب ماکرون را با فضولات حیوانی مسدود کردند

درباره نکات بحث برانگیز اصلاحیه قانون حق مولف اتحادیه اروپا چه می دانیم؟

قوانین جدید کپی رایت چالش جدید برای توسعه غول‌های فضای مجازی