گام سوم کاهش تعهدات برجامی در نامه ظریف به موگرینی؛ مهلت جدید شهریور

گام سوم کاهش تعهدات برجامی در نامه ظریف به موگرینی؛ مهلت جدید شهریور
Copyright AFP
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در نامه‌ای به فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تهدید کرد که ایران در صورتی به تعهدات خود عمل می‌کند که دیگر طرفین قرارداد به‌ویژه آمریکا به تعهدات خود پایبند باشند و آن‌ها را اجرا کنند.

آگهی

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در نامه‌ای به فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تهدید کرد که ایران در صورتی به تعهدات خود عمل می‌کند که دیگر طرفین قرارداد به‌ویژه آمریکا به تعهدات خود پایبند باشند و آن‌ها را اجرا کنند.

خبر ارسال نامه ظریف به موگرینی پیش از این، روز یکشنبه ۱۶ تیر همزمان با پایان مهلت ۶۰ روزه ایران به اروپا توسط عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران اعلام شده بود.

وی در نشست خبری بدون اشاره به جزییات این نامه گفته بود: «در این نامه به صراحت بندهایی از برجام که بعد از این متعهد نیستیم و مربوط به غنی‌سازی است، اعلام خواهیم کرد و مجدداً مهلت ۶۰ روزه خواهیم داد و بعد از آن، روند کاهش تعهدات ادامه می‌یابد.»

خبرگزاری آلمان، امروز با اشاره به این نامه نوشت که ظریف به موگرینی گفته است، چنانچه امضاکنندگان برجام در ظرف ۶۰ روز به تعهدات خود عمل نکنند، ایران از ماه سپتامبر (شهریور) مرحله سوم کاهش تعهدات برجامی خود را به اجرا درخواهد آورد.

خبرگزاری فرانسه
ظریف و موگرینیخبرگزاری فرانسه

روز یکشنبه ایران با پایان مهلت ۶۰ روزه نخست خود به اروپا اعلام کرد که در گام دوم کاهش تعهدات برجامی، سطح غنی‌سازی خود را به بیش از ۳.۶۷ درصد می‌رساند که فراتر از سطح توافق سال ۲۰۱۵ است.

نخستین گام کاهش تعهدات برجامی ایران، عبور از محدودیت میزان نگهداری مواد هسته‌ای و آب‌سنگین بود به طوریکه در تاریخ ۱۰ تیر، محمد جواد ظریف، تایید کرده بود ذخایر اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ درصد ایران از ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرده است.

ایران: غنی‌سازی ۲۰ درصدی از گزینه‌های گام سوم کاهش تعهدات برجامی است

ایران مهلت ۶۰ روزه دوم خود را در حالی اعلام کرده است که طبق گفته برخی از مسئولان گزینه‌های مختلفی برای گام سوم تعهدات هسته‌ای مطرح شده است.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی هشتم ژوئیه (۱۷ تیر) در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما یکی از گزینه‌های گام سوم را افزایش تعداد سانتریفیوژ‌ها عنوان کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا غنی سازی ۲۰ درصد در برنامه‌های کاهش تعهدات برجامی وجود دارد، گفت: «سوخت ۲۰ درصد اکنون مورد نیاز ما نیست، اما اگر بخواهیم آن را تولید کنیم وقتی ۳.۶۷ درصد غنی سازی را کنار گذاشته‌ایم هیچ مانع و مشکلی برای این کار نداریم.»

آقای کمالوندی درباره اینکه آیا گزینه غنی سازی ۲۰ درصدی هم در جلسات شورای عالی امنیت ملی مطرح شده است، گفت: «بله؛ غنی سازی ۲۰ درصد و گزینه‌های بالاتر نیز مطرح است اما هر یک در جای خودش اجرا می‌شود.»

میزان فعلی غنی سازی اورانیوم ایران پس از عبور از سطح ۳.۶۷ درصد حدود ۴.۵ درصد عنوان شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واکنش‌های جهانی به کاهش تعهدات برجامی ایران

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند

آمریکا در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران را به اقدامات تنبیهی تهدید کرد