ایران توقیف نفتکش خود در جبل‌الطارق را «راهزنی» خواند

ایران توقیف نفتکش خود در جبل‌الطارق را «راهزنی» خواند
Copyright رویترز
Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مقام وزارت خارجه ایران با یادآوری این که بر اساس اطلاعات موجود توقیف این نفتکش به درخواست آمریکا صورت گرفته، خواستار «رهاسازی سریع» نفتکش مزبور شد.

آگهی

ایران از بریتانیا خواستار «رهاسازی سریع» نفتکش توقیف شده خود در جبل‌الطارق شده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا رئیس اداره سوم غرب اروپای وزارت امور خارجه ایران اقدام نیروی دریایی بریتانیا در توقیف نفتکش ایرانی را «غیرقانونی» و معادل با «راهزنی دریایی» دانست و تاکید کرد: «ایران از تمامی ظرفیت‌های سیاسی و قانونی خود برای رهاسازی این کشتی و استیفای حقوق خود استفاده خواهد کرد.»

راب مک‌ایر سفیر انگلیس در تهران عصر پنجشنبه ۱۳ تیر در اعتراض به توقیف نفتکش حامل نفت ایران به مقر وزارت امور خارجه در تهران احضار شده بود.

در جریان این احضار، مقام وزارت خارجه ایران با یادآوری این که حسب اطلاعات موجود توقیف این نفتکش به درخواست آمریکا صورت گرفته، خواستار «رهاسازی سریع» نفتکش مزبور شد.

وی با اشاره به حرکت این نفتکش در آبراه‌های «بین‌المللی»، اقدام نیروی دریایی انگلیس را معادل با «راهزنی دریایی» دانسته و گفت آن کشور حق ندارد تحریم‌های یک‌جانبه خود یا اتحادیه اروپا را به صورت فراسرزمینی علیه کشورهای دیگر اعمال نماید زیرا این همان سیاست «زورمدارانه» آمریکا است که کشورهای اروپایی همواره نسبت به آن معترض بوده‌اند.

بیشتر بخوانید:

در این دیدار مدارک و مستندات مربوط به این نفتکش و محموله آنکه حکایت از حرکت کاملاً قانونی نفتکش دارد در اختیار سفیر انگلیس قرار گرفت.

سفیر بریتانیا با اظهار این که مراتب را سریعاً به لندن منتقل خواهد کرد، تاکید کرد که کشورش از تحریم یک‌جانبه آمریکا علیه ایران تبعیت نمی‌کند.

دولت محلی جبل‌الطارق روز پنجشنبه اعلام کرد که مقامات این منطقه و نیروی دریایی بریتانیا یک ابرنفتکش را که «گریس ۱» نام دارد و حامل نفت ایران به سوریه بود توقیف کرده‌اند.

جوسب بورل، سرپرست وزارت امور خارجه اسپانیا در این زمینه گفت: «توقیف نفتکشی که از ایران حرکت کرده بود پس از ارائه درخواست آمریکا از انگلیس صورت گرفته است.»

وی که به عنوان جانشین فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا معرفی شده، خاطرنشان کرد: «مادرید در حال بررسی توقیف این کشتی و تاثیر آن بر تمامیت ارضی اسپانیاست».

اسپانیا حاکمیت بریتانیا بر آب‌های سرزمینی در منطقه جبل‌الطارق را به رسمیت نمی‌شناسد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ظریف خطاب به بریتانیا: فورا به توقیف نفت‌کش حامل نفت ایران پایان دهید

فایننشال‌تایمز: صادرات نفت ایران به بالاترین میزان در ۶ سال گذشته رسید

چرا آمریکا نمی‌تواند در پاسخ به حمله ایران به اسرائيل تحریم‌های نفتی علیه تهران را شدت بخشد؟