بهای گاز در پاکستان ۲۰۰ درصد افزایش یافت

بهای گاز در پاکستان ۲۰۰ درصد افزایش یافت
Copyright Sputnik/Alexei Druzhinin/Kremlin via REUTERS
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این افزایش بها کمتر از یک هفته قبل از آن گرفته شد که صندوق بین‌المللی پول دربارۀ پرداخت یک وام ۶ میلیارد دلاری به این کشور تصمیم بگیرد.

آگهی

بهای گاز طبیعی روز دوشنبه در پاکستان بیش از دویست درصد افزایش یافت؛ افزایش بها کمتر از یک هفته قبل از آن گرفته شد که صندوق بین‌المللی پول دربارۀ پرداخت یک وام ۶ میلیارد دلاری به این کشور تصمیم بگیرد.

پاکستان هم اکنون با بحران پرداخت بدهی‌ مواجه است و صندوق بین‌المللی پول به اسلام آباد هشدار داده تا برای ایجاد تعادل در نحوۀ هزینه سازی بودجه، تلاش بیشتری کند. پاکستان می‌گوید که افزایش بهای گاز به تامین سریع‌تر کسری ۱ میلیاردی کمک خواهد کرد.

خبر افزایش بی‌سابقه بهای گاز از سوی سازمان تنظیم مقررات نفت و گاز پاکستان (OGRA) اعلام شد. به گفتۀ این سازمان، افزایش بهای نفت و گاز حاصل کاهش یارانه‌های دولتی است.

این سومین بار از زمان به قدرت رسیدن عمران خان است که بهای گاز افزایش می‌یابد و از لحاظ سیاسی برای کشور پاکستان که برای دهه‌ها از گاز ارزان قیمت بهره می‌برده، موضوعی حساسیت برانگیز محسوب می‌شود.

وضعیت اقتصادی پاکستان در یکسال گذشته نیز هیچ بهبودی را نشان نمی‌دهد.

رشد اقتصادی این کشور در سال مالی منتهی به ۳۰ ژوئن ۲۰۱۹ میلادی ۳.۳ درصد افت داشت و پیش بینی می‌شود در سال آینده بار دیگر دست‌کم ۲.۴ درصد افت داشته باشد. نرخ تورم در پاکستان ماه مه ۹ درصد بوده و انتظار می‌رود در سال آینده نیز تا ۱۳ درصد افزایش یابد.

قرار است صندوق بین‌المللی پول روز چهارشنبه دربارۀ پرداخت یا عدم پرداخت این وام به پاکستان تصمیم گیری کند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آزار و اذیت کشمیری‌ها در سراسر هند در پی حملۀ مرگبار کشمیر

عمران خان نخست‌وزیر پاکستان شد

حمله به پادگان ارتش پاکستان در نزدیکی مرز افغانستان چندین کشته بر جای گذاشت