سه چالش مهم نشست۲۰: ایران، جنگ تجاری چین و آمریکا، تغییرات آب و هوایی

سه چالش مهم نشست۲۰: ایران، جنگ تجاری چین و آمریکا، تغییرات آب و هوایی
Copyright Kiyoshi Ota/Pool via REUTERS
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دونالد ترامپ اعلام کرد که اولویتش در حل و فصل اختلافات تجاری با چین، رسیدن به نوعی تجارت دوجانبه است که منجر به تقویت اقتصاد آمریکا شود.

آگهی

نشست گروه بیست، متشکل از رهبران سیاسی، وزرای اقتصادی و مدیران بانکهای مرکزی بیست قدرت بزرگ اقتصادی جهان روز جمعه ۲۸ ژوئن در شهر اوزاکای ژاپن رسما آغاز به کار کرد. قرار است میهمانان در جریان این نشست دو روزه، به بررسی چالش‌های مهم بین‌المللی پرداخته و برای حل و فصل آنها چاره‌ای بیندیشند.

ایران و تنش‌های ایجاد شده در منطقه خلیج فارس، تغییرات آب و هوایی و تعهد کشورها برای مبارزه با آن و درنهایت جنگ تجاری چین و آمریکا از جمله موضوعاتی است که در دستور کار این نشست قرار دارد و موضوع گفتگوی رهبران، در نشست اصلی یا در جریان گفتگوهای دوجانبه است.

فعالیت‌های هسته‌ای ایران

شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در جریان گفتگوی دو جانبه در حاشیۀ نشست گروه بیست، بر حل و فصل مناقشۀ هسته‌ای ایران از مسیری صلح‌آمیز حل و فصل تاکید و اعلام کردند که ضروریست از تشدید تنش‌ها در منطقه خلیج فارس خودداری شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز روز جمعه در اوزاکا اعلام کرد که «هیچ عجله‌ای» برای حل و فصل تنش‌ها با تهران ندارد.

آقای ترامپ گفت: «ما زمان داریم. هیچ عجله‌ای نیست. آنها هم می‌توانند وقت صرف کنند.» این درحالی است که آقای ترامپ در هفته گذشته بارها از جنگ علیه ایران سخن گفته بود.

همزمان با این سخنان، در وین پایتخت اتریش نیز نشستی دیپلماتیک تحت رهبری اتحادیه اروپا برای بررسی بحران ایران و جلوگیری از فروپاشی توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی در حال برگزاری بود.

Tomohiro Ohsumi/Pool via REUTERS

جنگ تجاری چین و آمریکا

اختلافات تجاری چین و آمریکا از موضوعات مهمی است که بر نشست جهانی گروه بیست سایه افکنده است. دونالد ترامپ روز جمعه ابراز امیدواری کرد در نشست دوجانبه با همتای چینی خود که قرار است شنبه برگزار شود، مذاکرات سازنده‌ای داشته باشند. با این وجود او تاکید کرد که هیچ قولی دربارۀ توقف روند افزایش تعرفه‌ها نخواهد داد.

آقای ترامپ همچنین پس از برگزاری مجموعه‌ای از دیدارها با میهمنان نشست اوزاکا، مقابل خبرنگاران اعلام کرد که اولویت او در حل و فصل اختلافات تجاری با چین، رسیدن به نوعی تجارت دوجانبه است که منجر به تقویت اقتصاد آمریکا شود.

روز جمعه همچنین لیو هی، معاون نخست‌وزیر چین با استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری دولت ترامپ و رابرت لایتیزر، نماینده تجاری آمریکا در هتل محل اقامت هیات ایالات متحده دیدار کرد.

از دیگر دیدارهای مهم تجاری در این روز، گفتگوی دوجانبۀ ژاپن و آمریکا بود. مقامات دو کشور اعلام کردند که این مذاکرات ثمربخش بوده و بویژه در موضوعات کشاورزی و صنعت خودروسازی پیشرفتهایی در روابط تجاری دو کشور حاصل شده است.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز با دونالد ترامپ و همچنین بطور جداگانه با شی جین پینگ دیدار داشت. صادرکنندگان آلمانی از جمله گروه‌هایی هستند که از آثار منفی جنگ تجاری چین و آمریکا متضرر شده‌اند.

رئیس جمهوری چین در این گفتگو به خانم مرکل اطمینان داد که از سرمایه‌گذاری شرکت‌های آلمانی در چین استقبال می‌کند.

خانم مرکل در پایان این دیدارها گفت: «امیدواریم گفتگوها میان چین و آمریکا و گفتگوی سایر شرکت کنندگان گروه ۲۰ با آنها، باعث شود که موفقیتی در موضوع حل و فصل اختلافات تجاری دو کشور به دست آید.»

REUTERS/Kim Kyung-Hoon

تغییرات آب و هوایی

بر خلاف موضوعات مرتبط با جنگ تجاری چین و آمریکا که تحلیلگران امیدوارند اگرنه بطور کامل، بلکه دست‌کم بخشی از مشکل حل و فصل شود، امیدی به پیشرفت در موضوع مبارزه با تغییرات آب و هوایی نیست. به همین دلیل تقریبا کسی انتظار ندارد که طی این نشست دو روزه، توافقی موثر در این باره حاصل شود.

بنا بر اعلام امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه، موضوع تغییرات آب و هوایی «سخت‌ترین موضوع» نشست اوزاکا خواهد بود.

در این موضوع آمریکایی‌ها بسیار سختگیرند و انعطاف‌پذیری کمی دارند. احتمال می‌رود در نشست اوزاکا دست‌کم سه کشور دیگر نیز از موضع آمریکا دفاع کنند و حاضر به امضای توافقنامه‌ای در حمایت از پیمان پاریس نشوند. این سه کشور عبارتند از برزیل، ترکیه، عربستان سعودی.

اخبار منتشر شده تا این لحظه از گفتگوهای اوزاکا نیز حاکی از آن است که در موضوع مبارزه با تغییرات آب و هوایی، پیشرفتی حاصل نشده است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

توافق اولیه چین و آمریکا؛ میلیاردها دلار تعرفه حذف شد

کاوشگر ژاپنی ماه توانست از دومین شب قمری نیز جان سالم به در برد

موشک فضایی ژاپن لحظاتی پس از پرتاب منفجر شد