پناهندگی ورزشکاران معلول در خارج، معضل تازه ورزش ایران

دیدار تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایران با چین
دیدار تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایران با چین Copyright عکس از خبرگزاری مهر
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سامان بلاغی، دومین ورزشکار معلول است که در پایان یک تورنمنت بین المللی به ایران باز نگشته است. یک ورزشکار تیم تیر و کمان معلولان نیز اخیرا پس از مسابقات جهانی از بازگشت به ایران امتناع کرده بود.

آگهی

مسئله عدم بازگشت برخی ورزشکاران اعزامی به مسابقات برون مرزی که از مدت ها پیش همواره دغدغه مسئولان ورزش ایران بوده این روزها با کوچ بی بازگشت برخی ورزشکاران معلولو ابعاد تازه ای پیدا کرده است.

دریافت ضمانت بانکی از ورزشکاران تیم های اعزامی راهکاری است که فدراسیون جانباران و معلولان برای کنترل این پدیده در حال گسترش در نظر گرفته است.

به گزارش ایسنا دبیر فدراسیون جانبازان و معلولان ایران روز چهارشنبه اعلام کرد که برای پیشگیری از روی دادن این گونه موارد ورزشکاران در ازای پرداخت هزار دلار ضمانت بانکی به تورنمنت های بین المللی اعزام می شوند.

محمد حسین پور که با خبرگزاری ایسنا گفتگو می کرد ضمن اشاره به مطلب یاد شده تصریح کرد: «فدراسیون برای اعزام هر ورزشکار به تورنمنت‌های بین‌المللی مبلغ ۳۰ میلیون تومان ضمانت بانکی دریافت می‌کند که البته به جز دریافت این مبلغ برای ورزشکاران رشته‌های پرخطر همچون وزنه‌برداری، دوومیدانی و… که دوپینگ آنها در جریان مسابقات مثبت اعلام شود، ده هزار دلار یعنی ۱۳۰ میلیون تومان و برای ورزشکاران رشته‌های کم‌خطر این مبلغ ۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته می‌شود.»

دبیر فدراسیون جانبازان و معلولان همچنین در بخش دیگری از این گفتگو یادآور شده است که کلیه ورزشکاران در همه تیم های اعزامی تحت کنترل شدید ماموارن حراست وزارت ورزشی و جوانان قرار دارند اما این حربه در کشورهای اروپایی زیاد کارساز نیست چون ورزشکاران می توانند ساده تر از دیگر نقاط جهان درخواست پناهندگی کنند.

این مسئول فدراسیون ورزش معلولان ضمن اشاره به مورد سامان بلاغی، عضو سابق تیم بسکتبال با ویلچر که یکسال پیش در پایان مسابقات جهانی آلمان به کشور بازنگشت، اقدام این دست از ورزشکاران را دردسر ساز برای خود و خانواده هایشان قلمداد کرد و یادآور شد: «متأسفانه ورزشکارانی که بعد از پایان تورنمنت‌های بین‌المللی از بازگشت به کشور امتناع می‌کنند، برای خود و خانواده‌هایشان مشکلاتی ایجاد می‌کنند. هر چند به خاطر مسائل فرهنگی حاکم در کشور مربوطه از اقدام خود پشیمان می‌شوند، اما متأسفانه به خاطر ترس از بازگشت اقدامی برای بازگشت انجام نمی‌دهند.»

محمد حسین پور در ادامه تاکید کرده است که فدراسیون بارها تلاش کرده از طریق خانواده وی را متقاعد کند که به کشور بازگردد اما این تلاش هنوز نتیجه نداده است.

سامان بلاغی، دارنده مدال برنز بازیهای آسیاسی ۲۰۱۴ اینچئون سال گذشته میلادی به همراه تیم ملی بسکتبال با ویلچر به مسابقات جهانی هامبورگ اعزام شد اما پس از اتمام این مسابقات پیش از بازگشت اردوی تیم را ترک کرد و به کشور آلمان پناهنده شد.

عکس از فارس
سامان بلاغی سال ۹۵ به عنوان قهرمان برتر اخلاق معرفی شده بودعکس از فارس

پناهنده شدن دو ورزشکاران معلول در کمتر از یکسال

از سوی دیگر فارس در گزارشی با اشاره به این موضوع یادآور شده که سامان بلاغی، دومین ورزشکار معلول است که در پایان یک تورنمنت بین المللی به ایران باز نگشته است. در این گزارش تصریح شده است یک ورزشکار تیم تیر و کمان معلولان نیز اخیرا پس از مسابقات جهانی از بازگشت به ایران امتناع کرده بود.

خبر پناهندگی بلاغی که یکسال پیش به کشور بازنگشته بسیار دیر از سوی مسئولان مورد تایید قرار گرفته و همین مسئله دستمایه ای شده تا رسانه های ایران پناهنده شدن دو ورزشکار معلول به کشورهای محل انجام مسابقات ظرف کمتر یکسال را به عنوان پدیده ای بی سابقه در تاریخ ورزش معلولان ایران قلمداد کنند.

فارس در این گزارش به مورد یکی از ملی پوشان تیر و کمان معلولان مردان اشاره می کند که در پایان مسابقات جهانی هلند در این کشور ماندگار شد و به کشور بازنگشت. بر اساس این گزارش یک ورزشکار معلول دیگر که نامی از وی برده نشده و مشخص نیست در چه رشته ای فعالیت می کند نیز به جمع کوچ کنندگان از ایران پیوسته و در پایان تورنمنتی بین المللی در کشور محل مسابقات ماندگار شده است.

پوریا جلالی پور، کماندار تیم ملی معلولان اخیرا در پاسان مسابقات جهانی هلند به همراه تیم ایران به کشور بازنگشت و چند روز پس از منتشر این خبر مسئولان انجمن تیر و کمان معلولان اعلام کردند که وی گفته بود به دلیل داشتن ویزای یکماهه تمایل دارد چند روزی را در بلژیک نزد برادرش در آن کشور بماند و سپس بازگردد.

این ورزشکار معلول اما همچنان در اروپا است و مسئولان همچنان منتظر بازگشت وی هستند. مجید کهتری، رییس انجمن تیروکمان معلولان در گفتگویی یادآور شده که پوریا جلالی پور برای نخستین نبود که به یک تورنمنت برون مرزی اعزام می شد. وی ابراز امیدواری کرده است که این ورزشکار ملی پوش پس از اقامت کوتاه در بلژیک و دیدار با برادرش به کشور باز گردد.

شکسته شدن ویلچر یکی از معلولان کاروانی اعزامی به هلند یکی دیگر از موضوعاتی بود که پیشتر در جریان انتشار خبر بازنگشتن پوریا جلالی پور در رسانه ها مطرح شده بود. رییس انجمن تیروکمان معلولان در این زمینه می گوید: «زمانی که راهی هلند شدیم در فرودگاه آمستردام زمانی که بارها را تحویل می‌گرفتیم متوجه شدیم که ویلچر رمضان بیابانی یکی از کمانداران کامپوند به دلیل فشار زیاد شکسته شده و قابل استفاده نبود. همان جا یکی از مسؤولین هواپیما به ما گفت شما ویلچر تهیه کنید ما غرامتش را پرداخت می‌کنیم. همان لحظه پوریا به برادرش که در بلژیک اقامت داشت زنگ زد و از او خواست که برای بیابانی ویلچر تهیه کند.»

این توضیحات به ظاهر با این هدف مطرح شده که تاکید شود پوریا جلالی پور از ابتدا با قصد پناهندگی با تیم همراه نشده است. مجید کهتری تاکید می کند که برادر جلالی پور ویلچریی را تهیه کرد و به تیم تحویل داد و در طول تورنمنت نیز همواره کنار تیم حضور داشت.

جلالی‌پور یکی از ورزشکارانی است که سهمیه پارالمپیک توکیو را کسب کرده و بنا به گزارش برخی از رسانه ها مسئله بازنگشتن وی تقریبا قطعی است. بدین ترتیب بایست وی را از جمله پناهندگان جدید در جامعه ورزش ایران دانست.

تیم های ورزشی معلولان طی سالهای گذشته پیشرفت های چشمگیری داشته و به کسب افتخارات بزرگ در مسابقات بین المللی و بازیهای المپیک نائل شده اند. این در حالیست که کوچ و عدم بازگشت برخی از آنها پدیده ای نادر و کم سابقه ارزیابی می شود. برخی کارشناسان علت این مسئله را شرایط نابسامان اقتصادی در ایران و نیز کمبودها و محدودیت های آشکار در زمینه ورزش معلولان و نیز زندگی اجتماعی پر معضل آنها یاد کرده اند.

عماد خلج، عضو تیم ملی ریكرو مردان ایران چندی پیش به مسابقات لاس وگاس اعزام شد و به دلیل حضور همسرش در آمریکا در این کشور ماندگار شد. وی اخیرا در مصاحبه با یک سایت ورزشی در ایران تاکید کرده که بحث پناهندگی وی در آمریکا صحت ندارد.

آگهی

صدف خادم، بوکسور زن ایرانی دیگر ورزشکاری است که اخیرا پس از انجام مسابقه ای پر سرو صدا و نیز پر حاشیه در فرانسه با طرح ادعای احتمال دستگیری و بازداشت قید بازگشت به ایران را زد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا همچون تیم ملی کاراته به تیر و کمان‌بازان ایران هم ویزا نداد

آمریکا به کشتی‌گیران ایرانی ویزا نداد، ایران از تیم کشتی آمریکا دعوت کرد

تیراندازان ایرانی در برزیل سرگردان شدند