زنان عربستانی حق رانندگی را در شروط ضمن عقد ازدواج قرار می‌دهند

Female racing driver Aseel Al Hamad celebrated the end of the ban on women drivers with a lap of honour in a Jaguar F-TYPE.
Female racing driver Aseel Al Hamad celebrated the end of the ban on women drivers with a lap of honour in a Jaguar F-TYPE. Copyright Jaguar MENA
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ولی از زمان اعطای حق رانندگی به زنان در عربستان با تلاش فعالان اجتماعی سعودی و فشار بین‌المللی، زنان جوان در هنگام ازدواج حق رانندگی را نیز در شروط ضمن عقد درج می‌کنند.

آگهی

زنان عربستانی می توانند حق رانندگی را جزء شروط ضمن عقد ازدواج قرار دهند.

با گذشت یک سال از اعطای حق رانندگی به زنان توسط پادشاه عربستان، هنوز تعداد زنانی که رانندگی می کنند در مقایسه با مردان بسیار اندک است. مراکز آموزش رانندگی به زنان نیز بسیار محدود است. به عنوان مثال در شهر جده با جمعیت ۲٫۸ میلیون نفر، تنها چهار مرکز آموزش رانندگی به زنان وجود دارد. در نتیجه زنان باید زمان زیادی را در لیست انتظار بگذرانند.

به مناسبت یک سالگی دستیابی زنان به حق رانندگی در عربستان سعودی خبرگزاری فرانسه در گزارشی به این موضوع و حق و حقوق ازدواج در این کشور پرداخته است.

در عربستان سعودی نیز هم‌چون ایران، زنان می‌توانند تعهداتی را در حین ازدواج با توافق دو طرف وارد مفاد قرارداد ازدواج کنند.

زنان سعودی در این قراردادها به طور معمول حق داشتن خانه، استخدام خدمتکار، حق تحصیل و یا کار را جزء شروط ضمن عقد ذکر می‌کنند.

ولی از زمان اعطای حق رانندگی به زنان در عربستان با تلاش فعالان اجتماعی سعودی و فشار بین‌المللی، زنان جوان در هنگام ازدواج حق رانندگی را نیز در شروط ضمن عقد درج می‌کنند.

مجد، مرد جوان بیست و نه‌ ساله اهل شهر بندری دمام که قرار است با نامزد ۲۱ ساله خود ازدواج کند به خبرنگار خبرگزاری فرانسه می‌گوید که نامزدش حق کار کردن و رانندگی را در شروط ضمن عقد قرار داده است: «او می‌گوید که می‌خواهد مستقل باشد. من هم گفتم حتما. چرا که نه؟»

عربستان تا سال ۲۰۱۸ تنها کشور جهان بود که زنان در آن از حق رانندگی محروم بودند.

گروه های حقوق بشری سال‌ها برای این که زنان عربستانی حق رانندگی داشته باشند فعالیت کرده اند.

برخی از زنان عربستان پیش تر به خاطر رانندگی، جریمه یا زندانی شده و یا تحت تعقیب و پیگرد قرار گرفته بودند.

زنان سعودی برای رانندگی نیاز به اخذ موافقت از همسر، پدر و یا ولی قهری ندارند اما هنوز مشخص نیست که در صورت مخالفت ولی قهری، زنان سعودی می‌توانند از لحاظ قانونی شکایت بکنند یا خیر.

عبدالمحسن العجمی، یک روحانی از ریاض به خبرنگار خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «برخی از زنان ترجیح می‌دهند تا حق رانندگی را در شروط ضمن عقد درج کنند تا از بروز مشکلات خانوادگی در این زمینه جلوگیری کنند.»

اگر شروط ضمن عقد رعایت نشود، بر اساس قوانین عربستان سعودی، زنان می‌توانند درخواست طلاق دهند.

هنوز آماری از زنان که حق رانندگی را در شروط ضمن عقد درج می‌کنند، وجود ندارد و وزارت دادگستری عربستان به سوال خبرگزاری فرانسه در این باره پاسخ نداد.

بیشتر بخوانید:

منیره السینایی، زن خانه‌دار ۷۲ ساله اهل شهر ظهران در شرق عربستان به خبرگزاری فرانسه می‌گوید که اخیرا در میان خویشان و آشنایان، زنان جوان بسیاری را دیده است که حق رانندگی جزء شروط ضمن عقدشان است. به گفته خانم السینانی این زنان می‌گویند: «اگر به من اجازه رانندگی نمی‌دهید، به ازدواج رضایت نخواهم داد.»

شروط ضمن عقد تنها شامل حقوق ذکر شده نیست. برخی از زنان شروطی هم‌چون ترک کردن سیگار همسر، دسترسی به حقوق شوهر و جلوگیری از بارداری در سال اول ازدواج را جزء قرارداد ازدواج خود قرار می‌دهند.

یک زن سعودی نیز قرارداد ازدواج خود را که در آن شوهرش را از ازدواج دوم منع کرده بود، در شبکه‌های اجتماعی برای دیگر زنان به اشتراک گذاشته بود.

آگهی

برخی مردان نیز از شروط ضمن عقد استفاده می‌کنند و به عنوان مثال ممنوعیت همیشگی کار زن یا زندگی با مادر شوهر را در قرارداد ازدواج قرار می دهند.

مقامات عربستان سعودی می گویند شروط ضمن عقد ممکن است ضامن خواسته های زنان در ازدواج باشد اما در سال‌های اخیر میزان طلاق را نیز افزایش داده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جشنواره شتر خادم‌الحرمین ریاض؛ دختر فرانسوی پیروز مسابقه شد

عربستان برای نخستین بار از یک مسابقه کشتی کچ زنان میزبانی می کند

عربستان ممنوعیت سفر بدون مجوز زنان را حذف می‌کند