حمله انتحاری شبه نظامیان بوکوحرام به شمال نیجریه ۳۰ کشته برجای گذاشت

تقابل ارتش نیجریه با شبه نظامیان بوکوحرام (عکس آرشیوی)
تقابل ارتش نیجریه با شبه نظامیان بوکوحرام (عکس آرشیوی) Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حملاتی انتحاری از این دست که به طور معمول توسط زن ها یا دختران جوانی بر ضد اهدافی شهری نظیر مساجد یا ایستگاه های اتوبوس انجام می شود به عنوان امضاء و نشانه عملیاتی شاخه ای از بوکوحرام تلقی می شود که هدایت آنرا ابوبکر شکائو بر عهده دارد.

آگهی

سه حمله انتحاری که یکشنبه شب در شمال شرق نیجریه به وقوع پیوست، دست کم ۳۰ کشته و بیش از ۴۰ زخمی برجای گذاشته است.

منابع خبری در کانو با نسبت دادن این حملات به بوکوحرام تاکید کردند که حملات شب گذشته مرگبارترین مورد از نوع خود محسوب می شود که فعالترین گروه اسلامگرا در آفریقا طی ماه های گذشته مرتکب آن شده اند.

حمله زمانی به وقوع پیوست که تعدادی زیادی از ساکنان شهر کوندوگا، واقع در ۳۸ کیلومتری مرکز ایالت بورنو مشغول تماشای یک مسابقه فوتبال در محیطی باز بودند. سه عامل این حملات انتحاری مقابل محل اجتماع تماشاگران چاشنی انفجاری همراه خود را فعال کردند و ده ها تن را به کشتن دادند.

رئیس سرویس های امداد و نجات منطقه بورنو به خبرگزاری فرانسه گفته است که تاکنون دست کم ۳۰ نفر در این حملات جان خود را از دست داده و بیش از ۴۰ تن نیز زخمی شده اند.

این در حالیست که نخستن آمار ارائه شده از قربانیان این حملات از کشته شدن ۱۷ تن و مجروح شدن ۲۰ نفر حکایت داشت. بسیاری از منابع محلی احتمال افزایش شمار قربانیان را تا ساعتی دیگر بسیار محتمل توصیف کرده اند.

مسئول سرویس های امداد و نجات این منطقه شمالی از نیجریه کمبود زیرساخت ها و تجهیزات مناسب پزشکی برای رسیدگی به قربانیان این نوع حوادث و نیز تاخیر در صدور اجازه حضور در محل انجام حملات را به عنوان عوامل اصلی بالارفتن شمار قربانیان اعلام کرده است.

به گفته علی حسن، یکی از فرماندهان شبه نظامیان محلی در کوندوگا، شهری که حملات انتحاری یکشنبه شب در آن به وقوع پیوست، انفجار زمانی انجام شد که مالک محل پخش تلویزیونی مسابقه فوتبال در میان جمعیت با یکی از سه عامل انتحاری وارد مشاجره شده بود. به گفته این شاهد محلی پس از شدت گرفتن نزاع عامل انتحاری چاشنی انفجاری خود را منفجر کرد.

بر اساس این گزارش، پس از این انفجار دو عامل انتحاری دیگر خارج از محل یاد شده اقدام به فعال کردن چاشنی انفجاری خود کردند.

شهر گوندوگا مدت ها است که هدف حملات عاملان انتحاری بوکوحرام قرار می گیرد. افرادی که در این نوع حملات شرکت دارند از جمله وفاداران به ابوبکر شکائو، رهبر تاریخی گروه اسلامگرای بوکوحرام معرفی شده اند.

محل استقرار نیروهای وابسته به بوکوحرام در این منطقه یکی از جنگل های مجاور آن است و همین امر به آنها امکان می دهد که به سادگی به شهر تردد کنند و در آنجا دست به عملیات بزنند.

آخرین مورد از حمله شبه نظامیان بوکوحرام به این بخش از شمال شرق نیجریه ژوئیه سال ۲۰۱۸ در داخل یک مسجد انجام شده که هشت کشته برجای گذاشت.

به گزارش منابع محلی حملاتی انتحاری از این دست که به طور معمول توسط زن ها یا دختران جوانی بر ضد اهدافی شهری نظیر مساجد یا ایستگاه های اتوبوس انجام می شود به عنوان امضاء و نشانه عملیاتی شاخه ای از بوکوحرام تلقی می شود که هدایت آنرا ابوبکر شکائو بر عهده دارد.

شبکه خبری سی ان ان در گزارشی اعلام کرده است که دو تن از عاملان انتحاری دختران جوان و یک تن از آنها پسر بوده است.

بیشتر بخوانید:

این بخش از تشکیلات بوکوحرام که حتی از سوی گروه موسوم به دولت اسلامی نیز خیلی تندرو توصیف شده عمدتا در بخش های غربی آفریقا دست به عملیات می زنند.

شورش شبه نظامیان بوکوحرام در مناطق شمال شرق نیجریه که ده سال پیش آغاز و با سرکوب ارتش همراه شد تاکنون بیش از ۲۷ هزار کشته برجای گذاشته است. گفته می شود که نزدیک به دو میلیون نفر نیز در جریان ناآرامی های ناشی از این مناقشه از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند.

دامنه حرکت‌های خشونت آمیز این گروه که تشکیل خلافت اسلامی در آفریقا را هدف خود عنوان می‌کنند، مدت‌ها است پس از نیجریه به محدوده کشورهای همسایه از جمله چاد، نیجر و کامرون کشیده شده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بوکو حرام ویدئویی از دانش آموزان ربوده شده در نیجریه منتشر کرد

آمریکا به فرانسه: معضل تروریسم با حضور نظامی ما در آفریقا حل نمی‌شود

پلیس نیجریه ۲۵۹ اسیر را از یک مرکز توانبخشی غیرقانونی نجات داد