السالوادور؛ رئیس‌جمهوری که با پیام توییتری مقامات را عزل می‌کند

نجیب ابوکیله، رئیس جمهوری السالوادور
نجیب ابوکیله، رئیس جمهوری السالوادور Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

برخی از مسئولان مورد خطاب او نیز در همان توییتر به او پاسخ داده و نام او را منشن می‌کنند.

آگهی

رئیس جمهوری جدید السالوادور که پیش از انتخابات کارزار تبلیغاتی خود را عمدتا به کمک شبکه‌های اجتماعی پیش برده بود، اکنون با استفاده از توییتر برای دستور دادن تعجب همگان را برانگیخته است.

نجیب ابوکیله ۳۷ ساله که تا پیش از این شهردار سان‌سالوادور، پایتخت الساوادور بود پس از پیروزی در انتخابات ریاست‌ جمهوری روز شنبه گذشته سوگند یاد کرد. یکی از نخستین اقدامات او در مسند ریاست‌جمهوری برکنار کردن برخی مقام‌های بلند پایه پیشین با همرسان کردن چند توییت بود.

دستور برکناری مسئولان در توییتر

افراد برکنار شده عمدتا از نزدیکان سانچز سرن، رئیس جمهوری پیشین کشور و نیز شخصیت‌هایی از حزب متبوع او «جبهه آزادی ملی فارابوندو مارتی» بودند.

او در یکی از توئیت‌های خود در روز سه‌شنبه نوشت: «به رئیس کمیسیون انرژی آبی-برقی کشور دستور داده می‌شود تا کلاودیو سانچز ویلالتا، دختر رئیس جمهوری پیشین سانچز سرن را برکنار کرده و کسی را نیز به جای او منصوب نکند.»

ابوکیله که در حساب توییتر خود ۷۰۰ هزار فالوئر دارد، تاکنون افراد دیگری را نیز به همین روش از کار برکنار کرده است. برخی از مسئولان مورد خطاب او نیز در همان توئیتر به او پاسخ داده و نام او را منشن می‌کنند. برای مثال رئیس مربوطه وقتی دستور را دریافت می‌کند در توییتر می‌نویسد: «دستور شما بی‌درنگ اجرا خواهد شد.»

نمونه یکی از دستورات حکومتی نجیب ابوکیله در توییتر

واکنش‌ها

بعضی از طرفداران آقای ابوکیله از این روش ارتباطی او برای صدور دستورات استقبال کرده‌اند اما مخالفان او اعم از دست راستی و دست چپی این رفتار را «خودکامگی» می‌دانند.

نورمن کویخانو رئیس گروه پارلمانی جناح راست در مجلس السالوادور به خبرنگاران گفت که کشورش دارای «نظام سلطنتی» نیست که این چنین در آن دستور صادر کنند. وی افزود: «کشورهای دارای حکومت سلطنت مطلقه مربوط به قرون وسطی بوده‌اند و ما اکنون در قرن بیست و یکم به سر می‌بریم. بنابراین جایگاه نهادهای دموکراتیک باید حفظ شود.»

لوئیس آساردو، خبرنگار السالوادوری مقیم گواتمالا در این زمینه می‌گوید: «ابوکیله توییتر را نتخاب کرده چون به وسیله آن می‌تواند خود را بیشتر به مردم السالوادور بشناساند و هر روز مستقیما با آنها صحبت کند. به این ترتیب او دیگر برای انتقال اطلاعات مورد نظر خود نه به مطبوعات و نه به هیچ واسطه دیگری نیاز ندارد.»

پیشینه

به کارگیری شیوه توییتری برای اعلام تصمیم‌های مهم دولتی در جهان بی‌پیشینه نیست.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا هر روز از طریق توییتر با مسئولان حزب جمهوری‌خواه در تماس است. وی تاکنون برکناری چند تن از مسئولان را نیز تاکنون از طریق توییتر اعلام کرده است.

آقای ترامپ از جمله پیام تبریک خود برای آغاز ریاست جمهوری آقای ابوکیله را نیز روز شنبه در توییتر منتشر کرد و در همانجا گفت کشورش آماده همکاری با دولت جدید السالوادور است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فرانسیسکو فلورس، رئیس جمهوری سابق السالوادور درگذشت

شبکه ایکس برای جذب دوستداران محتوای جنسی بزرگسالان، قابلیت جدیدی را آزمایش می‌کند

کمپین بایدن با حضور اوباما و کلینتون رکورد جمع آوری بیشترین کمک مالی انتخاباتی آمریکا را شکست