درخواست ترامپ از سوریه و روسیه برای پایان دادن به «حملات جهنمی» در ادلب

بمباران شهر ادلب سوریه، ۳۰ مه ۲۰۱۹
بمباران شهر ادلب سوریه، ۳۰ مه ۲۰۱۹ Copyright عکس از خبرگزاری فرانسه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به گزارش سازمان ملل متحد از پایان ماه آوریل تاکنون بیش از ۲۷۰ هزار تن از ساکنان استان ادلب از خانه و کاشانه خود آواره شده اند.

آگهی

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از سوریه و متحد نزدیکش، روسیه خواست فورا «بمباران‌های جهنمی» در آخرین پایگاه شورشیان این کشور در استان ادلب را متوقف کنند.

رئیس جمهوری آمریکا پیش از آغاز سفر رسمی خود به بریتانیا با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توییتر ضمن طرح این درخواست و اشاره به غیرنظامیانی که در حمله به مناطق شمال غربی سوریه قربانی حملات ارتش سوریه و نیروهای نظامی روسیه می شوند، تاکید کرد: «می خواهم از اقدام روسیه، سوریه و در سطح کوچکتری از نقش ایران در بمباران جهنمی استان ادلب در سوریه سخن بگویم که شمار زیادی از غیر نظامیان بی گناه را به کشتن داده است. جهان شاهد این قصابی است. چه هدفی دارید و به دنبال چه هستید؟ این حملات را متوقف کنید.»

واکنش توییتری دونالد ترامپ به حملات هوایی در شمال غرب سوریه در حالی صورت می گیرد که تعدادی از سازمان های غیر دولتی سوری روز جمعه با طرح درخواستی مشترک از جامعه جهانی خواستند برای جلوگیری از بالاگرفتن خشونت ها و متوقف کردن حملات نظامیان وابسته به دولت سوریه و متحدان روس آنها در استان ادلب فورا وارد عمل شوند.

در این درخواست تاکید شده بود که حملات هوایی به پایگاه مخالفان در شمال غرب سوریه شمار زیادی ازغیر نظامیان را از خانه و کاشانه خود آواره کرده و موجی گسترده از آوارگان را از ابتدای مناقشه در این منطقه رقم زده است.

نمایندگان سازمان های مردم نهاد سوری در جریان نشست خبری در استانبول ضمن اشاره به «فاجعه انسانی» در استان ادلب که به گفته آنها روز به روز بر وسعت آن افزوده می شود، یادآور شدند که بمباران مناطق شمال غربی سوریه علاوه بر آن‌که ده‌ها غیرنظامی را به کشتن داده بیش از سیصد هزار تن از ساکنان را از خانه و کاشانه خود آواره و راهی مناطق مرزی سوریه با ترکیه کرده است.

سازمان های غیردولتی سوریه همچنین تصریح کردند که بیش از دویست هزار تن از غیرنظامیان که از استان ادلب متواری شده‌اند به دلیل نبود جا و امکانات مناسب در ارودگاه‌های آوارگان در مزارع زیتون اسکان گزیده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه، نهادی غیردولتی که در جمع آوری اطلاعات و اخبار مناقشه این کشور به منابع گسترده محلی دسترسی دارد به تازگی اعلام کرده است که حدود هزار نفر که اغلب آنها را شبه نظامیان و یک سوم آنها را غیرنظامیان تشکیل می دهند ظرف یک ماه گذشته در جریان نبردها در استان ادلب و مناطق همجوار آن کشته شده‌اند.

واشنگتن پیش از نیز ضمن درخواست برای توقف حملات به مواضع معارضان سوری در استان ادلب از روسیه خواسته بود به تعهدات خود جهت پایان دادن به خشونت‌ها در این منطقه پایبند باشد.

بیشتر بخوانید:

استان ادلب تحت کنترل «هیات تحریر شام»، از جمله گروه‌های اسلام‌گرا و درگیر در جنگ داخلی سوریه است. این گروه طی ماه‌های گذشته با بیرون راندن دیگر مخالفان دولت بشار از جمله گروه‌های تحت حمایت ترکیه از ادلب، کنترل کامل این استان را در دست گرفته‌اند.

ادلب تنها منطقه‌ای بود که به واسطه توافق ماه سپتامبر میان روسیه و ترکیه از تهاجم گسترده ارتش سوریه در امان مانده و تحت کنترل نیروهای دولتی قرار نگرفته است. این درحالیست که از ابتدای سال جاری میلادی، زمان تسلط کامل هیات تحریر شام بر استان ادلب، نیروی هوایی سوریه بر شدت بمباران‌ها در این منطقه افزوده است.

این در حالیست که سوریه و روسیه بارها شبه نظامیان شورشی مستقر در استان ادلب را به حمله بر ضد مناطق تحت کنترل دولت متهم کرده‌اند.

به گزارش سازمان ملل متحد از پایان ماه آوریل تا کنون بیش از ۲۷۰ هزار تن از ساکنان استان ادلب از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دمشق با آتش‌بس «مشروط» در ادلب پس از سه ماه حملات پی در پی موافقت کرد

حمله هوایی به جنوب ادلب ۲۰ کشته و ده‌ها زخمی بر جا گذاشت

درگیرهای خونین در شمال غرب سوریه نزدیک به ۵۰ کشته برجای گذاشت