دمشق با آتش‌بس «مشروط» در ادلب پس از سه ماه حملات پی در پی موافقت کرد

دمشق با آتش‌بس «مشروط» در ادلب پس از سه ماه حملات پی در پی موافقت کرد
Copyright خبرگزاری فرانسه
Copyright خبرگزاری فرانسه
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این موضوع بلافاصله مورد استقبال مسکو قرار گرفت.

آگهی

سوریه روز پنج‌شنبه یک اوت (۱۰ مرداد) اعلام کرد که آتش‌بس مشروط در استان ادلب را قبول کرده است. این موضوع بلافاصله مورد استقبال مسکو قرار گرفت.

یک منبع نظامی به خبرگزاری رسمی دولت سوریه، سانا گفت که آتش‌بس در ادلب مشروط به اجرای توافق ماه سپتامبر در سوچی روسیه، بین آنکارا و مسکو است.

طبق گفته این منبع نظامی، گروه‌های مسلح در ادلب باید ۲۰ کیلومتر از خط منطقه حائل غیرنظامی عقب‌نیشنی کنند و سلاح‌های سنگین و نیمه سنگین خود را از این منطقه بیرون ببرند.

الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه پوتین رئیس جمهوری روسیه بلافاصله پس از اعلام این تصمیم که در سیزدهمین دور مذاکرات در شهر نورسلطان (آستانه سابق) پایتخت قزاقستان گرفته شد، گفت: «ما از تصمیم دولت سوریه برای آتش‌بس استقبال می‌کنیم.»
وی در عین حال از قبول آتش‌بس از سوی نیروهای مخالف دولت سوریه ابراز تردید کرد و افزود: «بعید است که آن‌ها [مخالفان] تحریکات علیه نیروهای دولتی را متوقف کنند اما اگر این اتفاق بیافتد تحول اوضاع را خواهیم دید.»

رویترز
وضعیت ادلب پس از بمباران ها پی در پیرویترز

ساکنان استان ادلب و مناطق اطراف، جایی که از آن به عنوان آخرین سنگر شورشیان در خاک سوریه نام می‌برند در پی بمباران‌های بی امان سه ماه اخیر نیروی هوایی سوریه و جنگنده‌های روس این مناطق را ترک و به سوی مناطق شمالی و هم مرز با خاک ترکیه کوچ کرده‌اند.

استان ادلب و مناطق اطراف آن در حال حاضر تحت کنترل نیروهای جهادی موسوم به هیأت تحریر شام قرار دارد و برخی دیگر از نیروهای شورشی و تشکیلات جهادی نیز برای در امان ماندن از حملات دولت مرکزی در آنجا پناه گرفته‌اند.

دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرده است که بیش از ۷۳۰ غیر نظامی طی سه ماه گذشته در جریان حملات هوایی ارتش سوریه و نیروی هوایی روسیه در ادلب کشته شده‌اند. این درحالی است که سازمان ملل هفته گذشته در آماری این رقم را دست‌کم ۴۵۰ نفر اعلام کرده است.

بیشتر بخوانید:هشدار سازمان ملل به احتمال هجوم ۲ میلیون پناهنده سوری به مرزهای ترکیه

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سازمان ملل: بیش از ۱۰۰ غیرنظامی طی ده روز در حملات هوایی به ادلب جان باختند

درخواست ترامپ از سوریه و روسیه برای پایان دادن به «حملات جهنمی» در ادلب

یک سازمان غیردولتی: هشت نفر در حملات روسیه به منطقه تحت کنترل شورشیان در سوریه کشته شدند