غذای ایرانی‌های پرخرج ۹ درصد بیش از خانواده‌های کم‌هزینه‌ گران شد

غذای ایرانی‌های پرخرج ۹ درصد بیش از خانواده‌های کم‌هزینه‌ گران شد
Copyright عکس از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فاصله هزینه‌ای که پرهزینه‌ترین دهک ایرانی به دلیل افزایش نرخ تورم نقطه‌ای اردیبهشت ماه گذشته برای تامین مواد غیرخوراکی و خدمات پرداخته، ۱۶ درصد بیش از هزینه کم خرج‌ترین دهک افزایش یافته است.

آگهی

فاصله هزینه‌ای که پرخرج‌ترین دهک ایرانی به دلیل افزایش نرخ تورم نقطه‌ای اردیبهشت ماه گذشته برای تامین مواد غیرخوراکی و خدمات پرداخته، ۱۶ درصد بیش از هزینه کم خرج‌ترین دهک، افزایش یافته است.

مرکز آمار ایران در حالی نرخ تورم نقطه‌ای اردیبهشت ماه گذشته را ۵۲.۱ درصد اعلام کرد که درصد رشد قیمت‌ مواد خوراکی در مقایسه با اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ نزدیک به ۸۲.۶ درصد افزایش یافته است. اما نرخ تورم نقطه‌ای ۳۹.۹ درصدی کالاهای غیرخوراکی و خدمات طی مدت مورد گزارش موجب شده تا نرخ تورم نقطه‌ای دومین ماه سال ۱۳۹۸ قدری تعدیل شود و کاهش یابد.

اما در همین مدت شتاب رشد متوسط قیمت خوراکی مورد مصرف دهک‌های مختلف هزینه‌ای فاصله بیشتری پیدا کرده است. به طوری که متوسط قیمت خوراکی‌های خریداری شده توسط پرخرج‌ترین دهک ۹.۱ درصد بیشتر از اقلام خوراکی مورد مصرف کم‌هزینه‌ترین دهک جامعه ایران افزایش یافته است.

مرکز آمار ایران تفاوت افزایش قیمت خوراکی‌های خریداری شده توسط دهک‌های پرهزینه و کم‌هزینه‌ترین را در فروردین ماه گذشته ۸ درصد گزارش کرده بود.

بیشتر بخوانید:توزیع استانی گرانی در ایران؛ بالاترین در کردستان و پایین‌ترین در قم

در همین حال، شتاب رشد قیمت اقلام غیرخوراکی و خدمات مورد مصرف دهک‌های اول و دهم هزینه‌ای طی اردیبهشت ماه گذشته در مقایسه با ماه مشابه سال پیش از آن ۱۶.۳ درصد افزایش یافته است.

این در حالی است که کالاهای غیرخوراکی و خدمات مورد استفاده دهک دهم هزینه‌ای طی فروردین ماه گذشته ۱۳.۲ درصد بیش از اقلام غیرخوراکی و خدمات دهک‌های اول هزینه‌ای گران‌تر شده بود.

در مجموع تورم نقطه‌ای که دهک دهم هزینه‌ای در اردیبهشت ماه گذشته تحمل کرده ۳.۴ درصد بیش از تورم حاکم بر سبد مصرفی خانوار دهک اول هزینه‌ای بوده است. تفاوت نرخ تورم نقطه‌ای این دو دهک طی فروردین ماه گذشته ۴ دهم درصد گزارش شده بود.

نرخ تورم نقطه‌ای درصد تغییر متوسط قیمت کالاها و خدمات مصرفی یک خانوار را در ماه مورد بررسی با ماه مشابه سال پیش از آن نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید:تحریم نفتی کامل ایران؛ سفره و سبک زندگی ایرانی‌ها چگونه تغییر می‌کند؟

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یکه‌تازی تورم؛ اقلام خوراکی تهرانی‌ها ۸ ماهه ۵۲ درصد گران شد

شوک بی‌سابقه تورمی در ایران؛ جهش ۶۱ درصدی بهای تولیدات صنعتی

بازگشت موج اول تحریم‌ها؛ تورم ۴۰ درصدی و بیکاری ۱ میلیون ایرانی