دو سناریوی اوپک برای جایگزینی نفت ایران؛ نشست ریاض برگزار شد

دو سناریوی اوپک برای جایگزینی نفت ایران؛ نشست ریاض برگزار شد
Copyright عکس از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت عضو اوپک به همراه روسیه در جده عربستان گرد هم آمدند تا ضمن بررسی تاثیر تنش‌های رخ داده در خلیج فارس بر عرضه نفت و نیز روند نزولی تولید و صادرات نفت سه کشور ایران، ونزوئلا و لیبی سناریوهای موجود برای حل مشکل کمبود احتمالی عرضه نفت را بررسی کنند.

آگهی

عربستان روز یکشنبه در شهر جده میزبان نشست مشورتی اعضاء مهم سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) و روسیه بود. نشستی که با هدف ارائه پیشنهاد عملی به گردهمایی رسمی ماه آینده نمایندگان اعضاء اوپک در ژنو، برگزار شد.

بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت عضو اوپک به همراه روسیه و در غیبت ایران در جده عربستان گرد هم آمدند تا ضمن بررسی تاثیر تنش‌های رخ داده در خلیج فارس بر عرضه نفت و نیز روند نزولی تولید و صادرات نفت سه کشور ایران، ونزوئلا و لیبی سناریوهای موجود برای حل مشکل کمبود احتمالی عرضه نفت را بررسی کنند.

اعضاء اوپک پیش‌تر و در نشست ماه دسامبر خود در مورد کاهش ۱.۲ میلیون بشکه‌ای تولید روزانه نفت به توافق رسیده بودند ولی تمدید یا لغو این تصمیم برای نیمه دوم سال ۲۰۱۹ میلادی با توجه به افزایش تنش میان ایران و آمریکا و ادامه بحران داخلی در ونزوئلا و لیبی بحث محوری این نشست خواهد بود.

بیشتر بخوانید:حوثی‌ها: تاسیسات حیاتی عربستان سعودی راهدف قرار داده‌ایم

وال استریت ژورنال مدعی شده که در نشست روز یکشنبه تولیدکنندگان عمده نفت دو سناریو برای مدیریت عرضه کافی نفت مورد بررسی قرار گرفته است.

سناریوی اول پیشنهاد می‌کند که کشورهای تولیدکننده نفت به تعهدات پیشین و توافق ماه دسامبر اوپک پایبند باشند. مطابق گزارش اوپک، مجموع کاهش تولید اعضاء روزانه تا کنون ۳۹۶ هزار بشکه در روز بوده و روسیه نیز در این مدت ۴۱۱ هزار بشکه کمتر از توافق ماه دسامبر تولید کرده است. در این صورت عرضه نفت طی نیمه دوم سال ۲۰۱۹ میلادی حدود ۸۰۰ هزار بشکه افزایش خواهد یافت که با ادامه افزایش عرضه آمریکا می‌تواند کمبود احتمالی در بازار نفت را جبران کند.

سناریوی دوم اعطای اجازه به تولیدکنندگان غیرعضو اوپک برای افزایش پایه تولید به حداکثر سطح ثبت شده طی چهار ماه پیش از توافق ماه دسامبر اوپک را مطرح می‌کند.

تحلیلگران بازار نفت معتقدند اجرای سناریوی اول با وجود افزایش کوتاه مدت عرضه، منجر به کاهش ذخایر نفت کشورها در سه ماهه چهارم سال خواهد شد ولی شبیه‌سازی سناریوی دوم نشان می‌دهد که عرضه نفت در سه ماهه چهارم سال به بالاتر از میانگین ۵ سال گذشته خواهد رسید.

البته نهایی شدن اجرا هر کدام از این سناریوها منوط به توافق نهایی اعضاء اوپک در نشست ماه ژوئن در وین خواهد بود.

بیشتر بخوانید:صادرات نفتی ایران در ماه مه به میزان قابل توجهی کاهش می یابد

تولید نفت ایران که پس از اجرایی شدن توافق هسته‌ای با کشورهای ۱+۵ به ۳.۹ میلیون بشکه در روز رسیده بود، با خروج یکجانبه آمریکا از برجام به کمتر از ۲.۷ میلیون بشکه در روز رسیده است.

همچنین با لغو معافیت ۸ کشور از شمول تحریم خرید نفت ایران، صادرات نفت این کشور سیر نزولی به خود گرفته است.

پیشتر ایران تهدید کرده بود که در صورت به صفر رسیدن صادرات نفت این کشور با فشار آمریکا، مانع از صادرات نفت سایر کشورها از تنگه هرمز خواهد شد.

همزمان آمریکا از اعزام ناوگان جدید جنگی به خلیج فارس خبر داد و چهار نفتکش در سواحل امارات عربی متحده و خط انتقال نفت عربستان نیز مورد حمله قرار گرفت.

افزایش نگرانی نسبت به تامین امنیت عرضه نفت از خلیج فارس، کاهش تولید نفت ونزوئلا به روزانه ۷۰۰ هزار بشکه و اختلال در صادرات نفت به دلیل تشدید جنگ داخلی در لیبی، تردیدها را نسبت به عرضه کافی نفت در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ میلادی افزایش داده است.

پیش‌تر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز از عربستان سعودی و امارات عربی متحده خواسته بود با متقاعد کردن اعضاء اوپک، کمبود احتمالی بازار نفت را تامین کنند.

بیشتر بخوانید:فروپاشی اوپک چگونه کلید خورد؟

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خروج مهندسان خارجی شرکت نفت و گاز اکسون‌موبیل از میدان نفتی بصره عراق

آمریکا: اعزام ناو هواپیمابر به تنگه هرمز محتمل است

کدام بازار سرمایه در طول ۱۰ سال گذشته سود بیشتری داشته است: بیت کوین یا مسکن در لندن؟