آمریکا: اعزام ناو هواپیمابر به تنگه هرمز محتمل است

آمریکا اعزام ناو هواپیمابر به تنگه هرمز را در دست بررسی دارد
آمریکا اعزام ناو هواپیمابر به تنگه هرمز را در دست بررسی دارد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فرمانده ناوگان دریایی آمریکا در بحرین بدون دادن توضیحات بیشتر در خصوص تهدیدهایی که مقامات امنیتی را وادار به اعزام ناوهواپیمابر به خاورمیانه کرده است تنها بر این نکته تاکید کرد که فعالیت موشکی ایران بخش مهمی از نگرانی های مقامات کشورش را تشکیل می دهد.

آگهی

فرمانده یگان نظارت ارتش آمریکا بر ناوگان این کشور در خاورمیانه می گوید که هشدار سازمان های اطلاعاتی مبنی بر وجود تهدیدهایی از سوی ایران مانع اعزام ناو هواپیمابر به تنگه هرمز نخواهد شد.

دریابان جیم مالوی، فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین به طور مشخص اشاره نکرد که در صورت اتخاذ این تصمیم چگونه و تحت چه شرایطی ناو یو اس اس آبراهام لینکن را به مهمترین آبراه استراتژیک منطقه که یک پنجم از نفت مصرفی دنیا از آن عبور می کند اعزام خواهد کرد.

ناوگروهی که شامل ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن و یگان بمب‌افکن ارتش آمریکا است به تازگی برای آنچه «هشدار جدی نسبت به تهدیدات ایران در منطقه» از آن یاد شده از سوی دولت آمریکا به خاورمیانه اعزام شد. این ناوگروه روز پنجشنبه از کانال سوئز در دریای سرخ عبور کرد و اینک تحت نظارت و فرماندهی دریادار جیم مالوی در منطقه قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

جیم مالوی، فرمانده یگان دریایی آمریکا در خاورمیانه در گفتگو با رویترز گفته است که برای انجام عملیات در هر نقطه از این منطقه هیچ چالشی پیش رو ندارد و با هیچ محدودیتی مواجه نیست و در صورت لزوم ناو هواپیمابر آمریکا را به تنگه هرمز اعزام خواهد کرد.

ایران ادعای واشنگتن مبنی قوت گرفتن تهدیدها بر ضد منافع آمریکا را رد و آنرا «اطلاعاتی جعلی و غلط » توصیف کرده است.

تنش میان تهران و واشنگتن از هشتم ماه مه سال گذشته با خروج آمریکا از توافق هسته ای وین استارت خورد و با بازگشت و تشدید تحریم های ضد ایرانی، مجازات های گسترده اقتصادی، لغو معافیت نفتی برای هشت کشور خریدار نفت ایران و قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان های تروریستی به اوج خود رسید.

اعزام ناوهواپیما بر آبراهام لینکن و یگان بمب افکن ارتش آمریکا به خاورمیانه که پنتاگون مدعی است دریافت اطلاعاتی محرمانه در خصوص تهدیدهای ناشی از تحرکات ایران بر ضد منافع آمریکا در منطقه منشا و دلیل اصلی آن بوده در شرایط کنونی خطری بالقوه برای شروع جنگی فراگیر و گسترده ارزیابی شده و احتمال رویارویی نظامی میان دو کشور را بسیار تقویت کرده است.

دریادار مالوی در این خصوص به رویترز گفته است که سرویس های اطلاعاتی بر اساس حقایقی که ما در منطقه شاهد آن بوده ایم اقدام به انتشار گزارشی محرمانه کرده اند. به گفته این فرمانده ارتش آمریکا «آنچه ما شاهدش بودیم و در منطقه به آن دست پیدا کردیم بی شک کفایت می کند که به عنوان یک تهدید از آن نام برده شود.»

برخی منابع آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود تلاش ایران برای جابجایی موشک های کوتاه برد و حمل آنها بر روی کشتی ها را از جمله نشانه هایی عنوان کرده اند که سرویس های اطلاعاتی آمریکا به عنوان تهدید یاد کرده و پیش تر در گزارش هایی محرمانه مقامات دولتی و امنیتی آمریکا را از آن مطلع کرده بودند.

فرمانده ناوگان دریایی آمریکا در بحرین بدون دادن توضیحات بیشتر در خصوص تهدیدهایی که مقامات امنیتی را وادار به اعزام ناوهواپیمابر به خلیج فارس کرده است تنها بر این نکته تاکید کرد که فعالیت موشکی ایران بخش مهمی از نگرانی های مقامات کشورش است.

آمریکا جدا از ناو هواپیمابر آبراهام لینکن تعدادی بمب افکن بی ۵۲ نیز به خاورمیانه گسیل کرده است. تحلیلگران نظامی بر این عقیده اند که واشنگتن همچنین در تلاش است تا یکسال پس از خارج کردن بخشی از سیستم پدافند موشکی پاتریوت از خاورمیانه باردیگر به تقویت این سیستم موشکی در منطقه اقدام کند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ناو هواپیمابر آمریکایی «یواس‌اس نیمیتز» از تنگه هرمز عبور کرد و وارد خلیج فارس شد

دو سناریوی اوپک برای جایگزینی نفت ایران؛ نشست ریاض برگزار شد

معاون سیاسی سپاه پاسداران: مذاکره‌ای با آمریکا در کار نخواهد بود