ناو هواپیمابر آمریکایی «یواس‌اس نیمیتز» از تنگه هرمز عبور کرد و وارد خلیج فارس شد

the aircraft carrier USS Nimitz
the aircraft carrier USS Nimitz Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

عبور این ناو با حدود ۵ هزار ملوان و تفنگدار از تنگه هرمز در حالی انجام شد که ایران در واکنش به مواضع آمریکا از جمله تصمیم برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه تهران، بارها تهدید کرده بود که این تنگه را خواهد بست.

آگهی

ناو هواپیمابر آمریکایی «یواس‌اس نیمیتز» روز جمعه ۱۸ سپتامبر در بحبوحه تنش‌های ایران و آمریکا توانست از تنگه استراتژیک هرمز عبور کند و وارد خلیج فارس شود.

عبور این ناو با حدود ۵ هزار ملوان و تفنگدار از تنگه هرمز در حالی انجام شد که ایران در واکنش به مواضع آمریکا از جمله تصمیم برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه تهران، بارها تهدید کرده بود که این تنگه را خواهد بست.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد این ناو هواپیمابر که از اواخر ماه ژوئیه در حال گشت زنی در دریای عرب بوده، به همراه دو ناوچه مجهز به موشک‌های هدایت شونده و یک ناوشکن «روز ۱۸ سپتامبر از تنگه هرمز عبور کرده و وارد خلیج شده است.»

«یواس‌اس نیمیتز» اولین ناو هواپیمابر آمریکایی محسوب می‌شود که از دسامبر ۲۰۱۹ میلادی از این منطقه عبور کرده است. بر اساس بیانیه ناوگان پنجم، قرار است این ناو هواپیمابر که «در اوج امادگی» قرار دارد، در دو عملیات ائتلاف بین‌المللی علیه افراط گرایان در منطقه خاورمیانه شرکت کند.

کشتی‌ها در زمان عبور از تنگه هرمز بیش از هر زمان دیگری به مرزهای ایران نزدیک می‌شوند، یعنی به مناطقی که بشدت تحت کنترل نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران هستند.

آب‌های جنوبی ایران در ماه‌های اخیر بارها صحنۀ نمایش قدرت نیروهای سپاه پاسداران بوده که پس از قتل قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران در نزدیکی فرودگاه بغداد به دست آمریکایی‌ها، از هر فرصتی برای نشان دادن قدرت خود در این آبراه بین‌المللی استفاده کرده است.

از جمله آخرین اقدامات سپاه در این رابطه، ساخت ماکتی از ناوهواپیمابر نیمیتز و استفاده از آن در رزمایش‌های خود بوده است.

یک روز پس از عبور «یواس‌اس نیمیتز» از تنگه هرمز، خبرگزاری ایسنا گفتگویی را با علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران منتشر کرد که در جریان آن علیرضا تنگسیری ضمن محکوم کردن «باز شدن پای رژیم صهیونیستی به منطقه توسط حاکمان امارات متحده عربی و بحرین» اعلام کرد که این حضور را یک تهدید می‌دانند.

او در ادامه نیز افزود که «در مقابل دشمنان اعم از منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خواهیم ایستاد و ... میدان را در مقابل آنها خالی نخواهیم کرد و در روز واقعه جنازه‌هایشان را روی تابوت‌های ایرانی از تنگۀ هرمز خارج خواهیم کرد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ناو هواپیمابر یو‌اس‌اس باتان با ۲۵۰۰ تفنگدار وارد خلیج فارس شد

آمریکا: اعزام ناو هواپیمابر به تنگه هرمز محتمل است

اعضای کنگره آمریکا به طور فراجناحی به دنبال واکنش سریع به حملات ایران به اسرائیل هستند