آغاز کار مجلس هفدهم افغانستان ۶ ماه پس از انتخابات ناتمام

آغاز کار مجلس هفدهم افغانستان ۶ ماه پس از انتخابات ناتمام
آغاز کار مجلس هفدهم افغانستان ۶ ماه پس از انتخابات ناتمام Copyright رویترز
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دور مجلس هفدهم افغانستان روز جمعه ۶ اردیبهشت / ثور در حالی کار خود را آغاز کرد که نتایج کامل انتخاباتی که در روزهای ۲۸ و ۲۹ مهر / میزان برگزار شد هنوز اعلام نشده است.

آگهی

مجلس هفدهم افغانستان پس از ۶ ماه و اندی از برگزاری انتخابات در این کشور آغاز شد. 

دور مجلس هفدهم افغانستان روز جمعه ۶ اردیبهشت / ثور در حالی کار خود را آغاز کرد که نتایج کامل انتخاباتی که در روزهای ۲۸ و ۲۹ مهر / میزان برگزار شد هنوز اعلام نشده است. محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان روز جمعه در آئین گشایش مجلس این کشور ضمن انتقاد از «بی‌کفایتی» برخی از اعضای کمیسیون پیشین انتخابات گفت که مجلس حاضر باید شش ماه پیش افتتاح می‌شد.

اعضای کمیسیون‌های رسیدگی به شکایات انتخاباتی روز ۲۳ بهمن / دلو ۱۳۹۷ عزل و ممنوع‌الخروج شدند و پس از آن نامزدهای انتخابات ریاست‌ جمهوری در تاریخ ۱۰ اسفند / حوت همان سال ۸۱ عضو جدید کمیسیون انتخاباتی از جمله ۵ عضو مسئول رسیدگی به شکایات را انتخاب و معرفی کردند.

انتخابات مجلس افغانستان با سه سال تأخیر نسبت به زمان پیش‌بینی شده در قانون اساسی برگزار شد و با تأخیر در اعلام نتایج آن به دلیل ادعاهایی مبنی بر مشاهده تقلب، اکنون مجلس بعد از حدود ۴ سال بازگشایی شده است.

بیشتر بخوانید:

نتایج انتخابات کابل و پکتیا هنوز اعلام نشده و جای آنها در ۳۱ کرسی پارلمان خالی بود. نمایندگان شش حوزه دیگر نیز همین امروز معرفی شدند. انتخابات ولایت غزنی نیز در سال گذشته به دلیل اختلافات سیاسی بر سر حوزه‌بندی برگزار نشد و بنا شد تا نمایندگان پیشین این ولایت تا زمان برگزاری انتخابات پارلمانی در این حوزه‌ها همچنان به کار خود ادامه دهند. قرار است انتخابات پارلمانی در ولایت غزنی در ماه میزان / مهر آینده همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نیز تا کنون دو بار به تعویق افتاده است. اگر این انتخابات به موقع برگزار می‌شد، دوره ریاست‌جمهوری اشرف غنی می‌بایست اول خرداد / جوزا پایان می‌یافت. اما به حکم اخیر دادگاه عالی افغانستان، قرار بر این شده است که آقای غنی تا زمان برگزاری انتخابات بعدی در ماه مهر / میزان در مسند خود در ارگ باقی بماند.

اختلاف عمده برخی مخالفان اشرف غنی و به ویژه گروه طالبان با دولت بر سر قانون اساسی حاضر است که مورد پذیرش آنها نیست.

غنی در آئین بازگشایی مجلس چه گفت؟

رئیس جمهوری افغانستان در آیین گشایش مجلس هفدهم کشورش از کمیسیون انتخابات خواست که یک زمان معین را برای پایان کار و اعلام نتایج نمایندگان کابل اعلام کنند.

او ضمن انتقاد از مخالفان دولت گفت: ««آنهایی که با پخش ابهام و شک در پی تضعیف وثیقه ملی یعنی قانون اساسی هستند، نزدیک به فکر کودتاچیان هستند اما با رفتار نرم. آنها نمی‌دانند کودتا چه قیمت بزرگی را به ملت به بار آورده و من از این تریبون به آنها می‌گویم که عصر کودتا پایان یافته است.»

احمد اشرف غنی در مورد انتقادها از کوتاهی دولت افغانستان در تأمین امنیت گفت: «اکنون تنها ۱۴ هزار نظامی خارجی آن هم برای مشورت دهی در کشور حضور دارند و نیروهای افغان مسئول تامین امنیت هستند، کاری که هیچ کس انتظار آن را نداشت و فکر می‌کردند که در نبود نیروهای خارجی تامین امنیت ممکن نخواهد بود، در صورتی که آنها اشتباه می‌کردند.»

بیشتر بخوانید:

وی با انتقاد از طالبان افزود: «طالبان با کمک مستقیم بیرونی به جنگ و ویرانی افغانستان ادامه می‌دهد و دولت به جای کارهای بازسازی و بهداشتی مجبور به پاسگاه‌سازی و جنگ شده و بودجه را در این مسیر مصرف می‌کند.»

آقای غنی با تأکید بر اهمیت نقش نیروهای امنیتی ضمن آن که نظارت بر کارهای دولتی را حق مجلس دانست از نمایندگان خواست که با مصروف کردن بیش از حد نهادهای امنیتی برای پرسش و پاسخ در مجلس خودداری کنند، زیرا آنها در این صورت از وظیفه اصلی خود که تأمین امنیت و سرکوب دشمن هستند، باز خواهند ماند.

رئیس جمهوری افغانستان همچنین گفت که ۴۰ سالگی جنگ این کشور امسال تکمیل می‌شود و در ضمن جشن صد سالگی استقلال را نیز برگزار خواهند کرد و به این مناسبت‌ها تلاش نهایی برای صلح صورت می‌گیرد که «لویه جرگه مشورتی» به همین علت فراخوانده شده است.

نشست لویه جرگه مشورتی صلح قرار است در روز دوشنبه برگزار شود و افتتاح مجلس ناتکمیل افغانستان به دلیل شرکت نمایندگان جدید در لویه جرگه پیش از وقت صورت گرفت.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گفت‌وگوهای مسکو؛ طالبان خواهان تدوین قانون اساسی اسلامی برای افغانستان شدند

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد

چرا سربازان اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان گلوله‌های خود را می‌جوشاندند؟