در کشور لائیک فرانسه بودجۀ بازسازی کلیسای نوتردام چگونه تامین می‌شود؟

در کشور لائیک فرانسه بودجۀ بازسازی کلیسای نوتردام چگونه تامین می‌شود؟
Copyright REUTERS/Gonzalo Fuentes
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

قانون لائیسیته فرانسه: جمهوری فرانسه هیچ مذهبی را به رسمیت نمی‌شناسد و به هیچ مذهبی یارانه نمی‌دهد.

آگهی

آتش بزرگی که عصر دوشنبه کلیسای جامع نوتردام پاریس را در خود فرو برد، خسارت قابل توجهی به این بنای عظیم تاریخی و مذهبی وارد کرد و حتی باعث فرو ریختن سقف آن شد.

بر اساس برآوردهای اولیه بازسازی این بنا به بودجه‌ای سنگین که هنوز مبلغ آن روشن نیست نیاز دارد و سالها طول خواهد کشید. رسانه‌های فرانسوی تخمین میزنند صدها یا بلکه بیش از یک میلیارد یورو برای بازسازی کامل و واقعی این بنا لازم باشد. 

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز در شب وقوع حادثه اعلام کرد که «این کلیسا را بازسازی خواهیم کرد».

اما اکنون این پرسش مطرح است که در کشور لائیکی مانند فرانسه که دولت مطابق قانون به مراکز مذهبی کمک مالی نمی‌کند، چگونه می‌توان پروژۀ عظیم بازسازی نوتردام را تامین مالی کرد؟

قانون اساسی فرانسه: جمهوری فرانسه لائیک است، هیچ مذهبی را به رسمیت نمی‌شناسد، به هیچ مذهبی یارانه نمی‌دهد

از سال ۱۹۴۶ میلادی مطابق با قانون اساسی فرانسه، این کشور یک «جمهوری یکپارچه، لائیک، دموکراتیک و اجتماعی» است و بر اساس ماده ۲ قانون مصوب ۹ دسامبر ۱۹۰۵ میلادی در موضوع جدایی کلیسا از دولت نیز «جمهوری هیچ مذهبی را به رسمیت نمی‌شناسد و به هیچ مذهبی نیز یارانه‌ پرداخت نمی‌کند.»

بر این اساس، پرداخت هرگونه یارانه و کمک مالی، مستقیم یا غیرمستقیم، به نفع یک جامعه مذهبی ممنوع است.

با این وجود در ماده ۱۲ قانون جدایی دین از دولت در فرانسه آمده است ساختمانهایی که برای عبادتهای مذهبی عمومی استفاده می‌شوند، در مالکیت دولت هستند. علاوه بر این در قانون ۳۱ دسامبر سال ۱۹۵۹ میلادی در موضوع روابط میان دولت و موسسات آموزشی بخش خصوصی قید شده است که این موسسات در صورت عقد قرارداد با دولت می‌توانند از کمکهای مالی بهره‌مند شوند.

دولت فرانسه احتمالا می‌تواند در چهارچوب سیاست حمایت از بناهای فرهنگی و میراث تاریخی نیز در بازسازی این کلیسا مشارکت داشته باشد اما بخش بزرگی از این بودجه احتمالا از مسیر کمکهای خیریه تامین خواهد شد.

فعالیتهای خیریه برای بازسازی نوتردام

امانوئل ماکرون در پیامی توییتری اعلام کرد که از روز سه‌شنبه یک پروژۀ «مشارکت ملی» در این کشور راه اندازی خواهد شد که حتی کمکهایی «فراتر از مرزهای فرانسه» را دربر خواهد گرفت.

زمان راه اندازی پروژه‌ای که آقای ماکرون از آن خبر داده هنوز روشن نیست اما از هم اکنون سازمان‌های دیگری از جمله بنیاد خصوصی و مستقل «حفظ میراث فرانسه» (la Fondation du patrimoine) و بنیاد نوتردام که یک انجمن خیریه کاتولیک است (Fondation Notre Dame) کار جمع‌آوری کمک‌های مالی را آغاز کرده‌اند.

اهدا کنندگان کمکهای مالی از مسیر این نهادها مشمول تخفیفهای مالیاتی می‌شوند و ژان ژاك ایاگون، وزیر فرهنگ پیشین فرانسه خواستار تعیین تخفیفهای مالی بیشتری برای کمک کنندگان به بازسازی این کلیسا شده است.

ثروتمندان به کمک نوتردام می‌آیند

دو تن از میلیاردرهای فرانسه به نام‌های برنار آرنو، کارآفرین و کلکسیونر مشهور آثار هنری و مالک برندهایی از جمله کریستین دیور، لویی ویتون و گروه تولید کنندۀ محصولات لوکس LVMH luxury همچنین فرانسوا پینولت، بنیانگذار شرکت هلدینگ چندملیتی کرینگ اعلام کردند که مبلغ ۳۰۰ میلیون یورو را به بازسازی این بنا اختصاص خواهند داد.

Kremlin- S. Plaine
فرانسوا پینولت و برنار آرنوKremlin- S. Plaine

آفریقا؛ اعلام آمادگی پادشاه سانوی برای کمک مالی

آمون ندوفووی پنجم، پادشاه سرزمین سانوی در جنوب شرق کشور ساحل عاج نیز اعلام کرد که در تامین بودجۀ بازسازی این بنای تاریخی-مذهبی مشارکت خواهد کرد.

مرکز این پادشاه‌نشین سنتی سانوی، دهکدۀ کرینجابو است.

پیش از این در سالهای ۱۷۰۰ میلادی مراسم غسل تعمید یکی از شاهزادگان این سرزمین کوچک در کلیسای نوتردام پاریس برگزار شده بود.

آمون ندوفووی پنجم اعلام کرد: «تصاویر آتش‌سوزی خواب من را پریشان کرده‌اند و من به‌سختی شب را به صبح رسانده‌ام زیرا این کلیسا نشان دهندۀ پیوند قوی میان خاندان سلطنتی من و فرانسه است. من در حال گفتگو با مشاورانم هستم. ما نیز مبلغی را برای بازسازی این بنا اهدا خواهیم کرد.»

Aman ADO
آمون ندوفووی پنجم، پادشاه سرزمین سانویAman ADO

کمک‌های مالی بخش خصوصی فرانسه

پاتریک پویان، مدیرعامل شرکت نفت و گاز فرانسوی توتال اعلام کرد که این شرکت مبلغ ۱۰۰ میلیون یورو برای بازسازی نوتردام اهدا خواهد کرد.

آگهی

بر اساس قانون فرانسه شرکتهای خصوصی می‌توانند با اهدای پول یا تامین تجهیزات، در فعالیتهای خیریه‌ای که در راستای منافع عمومی یا حفظ یک گنجینۀ فرهنگی باشد شرکت کنند و در مقابل از تخفیف مالیاتی برخوردار شوند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بریتانیا؛ گلف بازی در کلیسای شهر روچستر

اعتراض بی‌خانمان‌های پاریس علیه کمک‌ میلیاردی به بازسازی نوتردام

انتقال مهاجران برای «پاکسازی» پاریس در آستانه المپیک خشم شهرداران فرانسه را برانگیخت