آخرین وضعیت سیل در ایران؛ یورونیوز از آق‌قلا و گمیشان گزارش می‌دهد

آخرین وضعیت سیل در ایران؛ یورونیوز از آق‌قلا و گمیشان گزارش می‌دهد
Copyright 
نگارش از جواد منتظری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

گزارش خبرنگار اعزامی يورونيوز حاکیست که با گذشت بيش از ۱۳ روز از جاری شدن سيل همچنان آب بيشتر خيابان‌های گمیشان را در بر گرفته است و عملا جريان زندگي را مختل ساخته است. در شهرستان آق قلا بيش از ۵۰ درصد از شهر درگير آب گرفتگي است و در برخي مناطق ارتفاع آب همچنان بالاست.

آگهی

پس از گذشت بيش از ۱۳ روز از بارندگي‌هاي گسترده و جاري شدن سيل در بخش‌هاي وسيعي از شمال تا جنوب ايران موج جدید بارش‌ها از غرب و جنوب غرب کشور، استان‌های زيادي را همچنان در معرض خطر سیل قرارداده است. از بین این استان‌ها، در خوزستان وضعیت فوق‌العاده و در لرستان هم وضعیت اضطراری اعلام شده است. از سوی دیگر امدادرسانی به دو استان سیل‌زدۀ شمالی نیز، همچنان ادامه دارد.

احد وظيفه مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با بیان اینکه با ورود سامانه بارشی از روز یکشنبه یازدهم فروردین بر شدت بارندگی‌ها افزوده شده، اضافه كرد که در روز دوشنبه (۱۲ فروردین) به جز استان‌های هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان در سایر مناطق کشور شرایط مشابه روز یکشنبه خواهد بود.

وي خاطرنشان كرد كه شدت بارش در روز دوشنبه در استان‌های کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال غرب فارس، همدان، مرکزی، زنجان، قزوین، البرز، تهران و شمال سمنان وجود دارد.

با توجه به موج بارش‌هاي جديد اما مردم سيل‌زده شهرستان‌هاي آق قلا و گميشان از توابع استان گلستان در شمال ايران همچنان از آسيب موج اول بارندگي‌ها و سيل ناشي از آن در رنج هستند.

بیشتر بخوانید:سیل در استان گلستان؛ اظهارات ضدونقیض درباره وضعیت گمیشان

به گزارش جواد منتظری، خبرنگار يورونيوز كه عازم اين دو منطقه شده است با گذشت بيش از ۱۳ روز از جاري شدن سيل همچنان آب بيشتر خيابان‌ها را در بر گرفته است و عملا جريان زندگي را مختل ساخته است. در شهرستان آق قلا بيش از ۵۰ درصد از شهر درگير آب گرفتگي است و در برخي مناطق ارتفاع آب همچنان بالاست. رفت و آمد مردم به وسیله تریلی، کامیون، قایق و تراکتور انجام می‌شود. آب و برق منطقه قطع شده و ساکنان به کمپ‌هاي اسکان موقت منتقل شده‌اند.

همچنين در پي بارندگي‌هاي اخير و جاري شدن سیلاب و افزایش سر ریز آب گرگان رود، در بخشی از آق قلا، ارتفاع آب در حال افزايش است. از سوي ديگر نیروهاي امدادي، داوطلبان و مردم عادي با كمك به يكديگر در تلاش هستند که با مهار آب، از وارد آمدن خسارت بیشتر به شهر جلوگیری کنند.

وضعيت در منطقه تركمن‌نشين گميشان تاسف بارتر است. روان آبهایی که در چند روز گذشته در دشت‌هاي اطراف گسترده شده بودند به گمیشان رسید و برخی مناطق این شهرستان به زیر آب رفته، راه‌هاي زميني براي ارتباط با اين شهرستان كاملا مسدود شده است. نيروهاي نظامي از جمله سپاه و ارتش در تلاش هستند تا يك راه زميني با گميشان إيجاد کنند(تا زمان نگارش اين گزارش خبري از افتتاح اين راه ارتباطي به دست نيامده است) تنها راه ارتباطي با گميشان از طريق قايق يا بالگرد است.

مصلي نماز جمعه شهر گميشان به ستاد بحران اين شهرستان تبديل شده و نيروهاي امدادي هلال احمر و ديگر داوطلبان اقلام مورد نياز از جمله خوراك و ملزومات اوليه زندگي را از اين نقطه توسط خوروهاي شاسي بلند به محلات محاصره شده در ميان آب مي‌برند. از سوي ديگر هر لحظه میزان آب افزایش می‌یابد و مناطق بيشتري را در گميشان درگير مي‌كند.

بیشتر بخوانید:بررسی‌های پهپادی؛ سیلاب‌های جدید به سمت گمیشان در حرکت است

مسئولان ارشد سازمان جمعيت هلال احمر كه در گرگان مستقر هستند اعلام كرده‌اند كه ۵۶ هزار بسته غذایی یک ماهه در میان سیلزدگان مناطق مختلف کشور در ۳ روز اخیر توزيع شده است كه از اين ميزان ۲۶ هزار بسته یک‌ ماهه در آق قلا و گميشان استان گلستان توزیع شده است. این بسته‌های غذایی برای مصرف یک ماهه یک خانواده ۳ نفره تدارک دیده شده‌اند.

بر اساس آمار رسمي در پي سيل اخير در بخش‌هاي مختلف ايران تاکنون ۴۵ تن كشته شده‌اند كه هفت تن از آنها مربوط به استان گلستان است. هلال احمر در اين مدت به ۵۳ هزار نفر صرفا در سیل گلستان امداد رساني کرده است. از ابتدای بحران، ۱۳ هزارنفر در اين استان اسکان موقت داده شده‌اند که زندگی بخشی از آنها به حالت عادی بازگشته و اسکان موقت را ترک کرده‌اند.

هلال احمر ايران مي‌گويد از ابتداي اين بحران در استان گلستان ۱۴ میلیارد تومان کمک از سوی مردم به حساب اين جمعيت واريز شده است. اين در حالي است كه از ۲۶ اسفند ماه تاکنون هلال احمر حدود ۲۵ میلیارد تومان برای فعالیت‌های امدادرسانی خود هزینه کرده است و برای کنترل کلان بحران و انجام وظایف حوزه هلال احمر در بحران سیل اخیر نیاز به ۳۰ میلیارد تومان بودجه دارد.

با همه اينها علاوه برخطر جاري شدن حجم بيشتري از روان آب‌ها به آق قلا و گميشان، باقی ماندن و تجمع آب در اين مناطق خطرناک است و علاوه بر آلودگي زيست محيطي و تخريب شبكه‌هاي زيرساختي، می‌تواند به ریزش ساختمان‌ها منجر شود.

بیشتر بخوانید:هشدار و آماده باش برای مقابله با سیل در کلیه استان های ایران

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وقوع سیل و طغیان رودخانه‌ها در استان مازندران ایران دست‌کم ۲ کشته و ۲ مفقود برجای گذاشت

پایتخت تشنه و گرما‌زده؛ وزیر نیرو: آب تمام نقاط تهران وصل است

سیل دبی نتیجه تغییرات آب و هوایی بود یا باروری ابرها؟