بازگشت ماکرون از تعطیلات برفی در پی بالا گرفتن شعله خشم جلیقه‌زردها

بازگشت ماکرون از تعطیلات برفی در پی بالا گرفتن شعله خشم جلیقه‌زردها
بازگشت ماکرون از تعطیلات برفی در پی بالا گرفتن شعله خشم جلیقه‌زردها Copyright رویترز
Copyright رویترز
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

برخی منتقدان می‌گویند رئیس جمهوری با رفتن به مسافرت شخصی خواسته این طور القا کند که غائله اعتراض جلیقه‌زردها ختم شده و دیگر زمان استراحت است.

آگهی

در پی بالا گرفتن دوباره آتش خشم جلیقه‌زردها، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه تفریح زمستانی خود را رها کرد و به پاریس بازگشت.

حدود ده هزار نفر از معترضان جنبش موسوم به جلیقه‌زردها روز شنبه ۲۵ اسفند برای هجدهمین هفته متوالی به خیابان آمدند و شماری از آنها به تخریب شدید برخی مغازه‌ها و ساختمان‌ها دست زدند. در شورش ضد دولتی شنبه در خیابان معروف شانزه‌لیزه چند مغازه و رستوران به دست کسانی که دولت آنها را «تخریبگر» می‌نامد غارت شد و یک خودرو پلیس و بخش‌هایی از یک مجتمع به آتش کشیده شد.

امانوئل ماکرون که همزمان با پایان برنامه «گفتگوی ملی» برای تفریح و اسکی به تعطیلات زمستانی در کوه‌های پیرنه واقع در جنوب کشور سفر کرده بود، نخست‌وزیر ادوراد فیلیپ را به محل فرستاد. نخست وزیر فرانسه بعد از ظهر شنبه با فروکش کردن موقت ناآرامی به خیابان شانزه‌لیزه رفت و از نیروهای پلیس ضد شورش به خاطر برخورد با «تخریبگران» تشکر کرد.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

اما حضور نخست وزیر در محل نیز کارساز نبود و پس از رفتن او بار دیگر درگیری‌ها در خیابان شانز‌لیزه و در نزدیکی بنای طاق نصرت در میدان اتوال شدت گرفت.

اعتراض به غیبت ماکرون

پس از این رویدادها بود که آقای ماکرون تصمیم گرفت تا بار دیگر شخصا برای مدیریت بحران وارد عمل شود. او حدود ساعت ۱۰ و نیم شنبه شب در محل وزارت کشور جلسه اضطراری با شرکت مقام‌های سیاسی و نظامی را تشکیل داد تا راهی برای برون‌رفت از بحران داخلی موجود بیابد. او در پاریس اعلام کرد در فکر اجرای «تصمیم‌های قاطعانه‌»ای است تا «این گونه خشونت‌ها دیگر تکرار نشوند».

بیشتر بخوانید:

ماکرون همچنین با تکرار سخنان نخست‌وزیرش در روز شنبه تمام کسانی که تخریبگران شانزه‌لیزه را تشویق کرده یا در برابر عمل آنها سکوت اختیار کردند، «همدست» آنها خواند.

اما رویدادهای خشونت‌بار دیروز در پاریس، تنها عاملی نبود که سبب عیش منغص آقای ماکرون و کوتاه کردن تعطیلات او در کوهستان برفی شد. احزاب سیاسی مخالف و به ویژه اپوزیسیون راست نیز از چند روز پیش از رئیس جمهوری به شدت انتقاد کرده بودند که چرا در هنگامه اعتراض و تنش در کشور به مسافرت تفریحی شخصی می‌رود.

بسیاری از مردم و کاربران اینترنت نیز همصدا با مخالفان سیاسی می‌پرسیدند که چرا در بحبوحه اعتراض و درگیری  شدید در پایتخت و شهرهای دیگر، رئیس جمهوری با همسرش به اسکی رفته و عکس‌های دو نفری خود را روی اینترنت همرسان می‌کنند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در مقابل شمار معدودی از طرفداران ماکرون در برابر انتقادها از او حمایت کردند. اورور برژه، نماینده مجلس فرانسه از حزب متبوع ماکرون، «جمهوری به پیش»، روز شنبه در توجیه مسافرت شخصی رئیس جمهوری گفت که این امر «عادی» است زیرا او «هفت روز هفته و ۲۴ ساعته» کار می‌کند.

به جز این سخن نسبتا اغراق‌آمیز، روزنامه لوفیگارو از قول نماینده دیگری از همین حزب نوشت که «تشخیص حضور رئیس جمهوری در پایتخت با خود اوست» و «تا زمانی که ناتوانی رئیس جمهوری در مدیریت بحران ثابت نشده، نقدی به او وارد نیست».

آیا ماکرون وانمود می‌کند که بحران تمام شده؟

امانوئل ماکرون پنج‌شنبه شب پس از بازگشت از یک سفر کاری سه روزه در آفریقا مستقیما به جنوب فرانسه رفت تا به بریژیت، همسرش بپیوندد و سه روز با هم در آنجا که محل سفرهای زمان کودکی‌اش بوده، اقامت کنند و به قول خودش «انرژی دوباره» بگیرد. اما پس از آن مجبور شد تا این اقامت تفریحی خود را کوتاه کند.

بیشتر بخوانید:

با توجه با پایان یافتن برنامه «گفتگوی ملی» که ماکرون خود آن را پیشنهاد داده بود، برخی منتقدان می‌گویند رئیس جمهوری با رفتن به مسافرت شخصی خواسته این طور القا کند که غائله اعتراض جلیقه‌زردها ختم شده و دیگر زمان استراحت است. به تعبیر دیگر ماکرون قصد داشته چنین وانمود کند که برنامه گفتگوی ملی او بهترین راه حل بحران بوده و او در انتخاب این راه‌حل اشتباه نکرده است.

گفتگوی ملی یک برنامه مناظره و مذاکره میان رئیس جمهوری، نمایندگان بخش‌های انتخابی و انتصابی حکومت و نیز رؤسای احزاب و اصناف است که از دیرباز و به طور سنتی به عنوان یکی از آخرین راه‌حل‌ها برای برون‌رفت از بحران سیاسی در فرانسه کاربرد داشته است.

اما مسافرت شخصی ماکرون چه بر اساس نقشه سیاسی انجام گرفته باشد چه جز آن، حقیقت آن است که معترضان فرانسوی در روز شنبه وجه غافلگیرانه بحران موجود را نشان دادند. حوادث خشونت‌بار دیروز بار دیگر نشان داد که دولت امانوئل ماکرون همچنان راه دشواری را برای فائق آمدن بر این معضل سیاسی و اجتماعی در پیش رو دارد، معضلی که تمام مخالفان او از جناح چپ گرفته تا راست و میانه به دفاع از آن برخاسته‌اند.

آگهی

دسترسی آسان به اخبار روز جهان با اپلیکیشن یورونیوز

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ماکرون در «نامه به فرانسوی‌ها» محورهای طرح گفتگوی ملی را تعیین کرد

حمله با چاقو به دو دختربچه در استراسبورگ فرانسه؛ مهاجم بازداشت شد

قوانین عجیب فرانسه؛ از ممنوعیت برهنگی در خانه تا مخالفت والدین با ازدواج فرزندان