هشدار پژوهشگران در باره انقراض حشرات؛ آیا باید با پروانه‌ها خداحافظی کرد؟

هشدار پژوهشگران در باره انقراض حشرات؛ آیا باید با پروانه‌ها خداحافظی کرد؟
Copyright MTI/EPA/Larry W. Smith
Copyright MTI/EPA/Larry W. Smith
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

عوامل بیولوژیک، نظیر گونه های مهاجم و پاتوژن‌ها (عوامل بیماری زا) به عنوان محرک های دیگر دخیل در کاهش جمعیت حشرات معرفی شده است. در این میان همچنین نباید از چهارمین علت حیاتی در مرگ و میر این موجودات یعنی تغییرات آب و هوایی به خصوص در مناطق گرمسیری چشم پوشی کرد.

آگهی

حشرات، موجوداتی که می ترسانند، آسایش را بر هم می زنند، مشمئز می کنند و حتی گاهی ما را مجذوب خود می سازند برای حفظ و بقای زمین و بشریت حیاتی و اجتناب ناپذیر هستند.

اگر به این نکته اثبات شده توجه کنیم حتما از گزارشی علمی که به تازگی منتشر شده بسیار نگران می شویم. بر اساس این گزارش علمی حدود چهل درصد از گونه های مختلف حشرات طی ده های آینده در معرض انقراض هستند.

به موجب این گزارش که در نشریه علمی Biological Conservation (حفاظت بیولوژیکی) منتشر شده جمعیت پروانه ها طی ده سال گذشته حدود ۵۳ درصد کاهش یافته است. بر این اساس میزان کاهش جمعیت برای سوسک ها ۴۹ درصد، زنبورها ۴۵ درصد، سنجاقک ها ۳۷ درصد و مگس ها ۲۵ درصد گزارش شده است.

دکتر پاسی سیوونن، پژوهشگر و استاد بخش تاریخ حیات طبیعی دانشگاه هلسینکی آمارها و اطلاعات منتشر شده در گزارش یاد شده را هشدار دهنده و شوک آور ارزیابی و تصریح می کند: «ما به واقع نباید به همان شیوه ای تاکنون زندگی کردیم ادامه دهیم.»

به گفته این پژوهشگر «طبیعت از این پس و به شیوه های گوناگون به ما نشان خواهد داد که نوع زندگی ما بایست تغییر کند.»

چرا حشرات در معرض نابودی هستند؟

در میان علل مختلف مطرح شده برای به خطر افتادن نسل حشرات می توان به مهمترین آنها یعنی از بین رفتن زیستگاه این موجودات اشاره کرد. بر اساس یافته های پژهشگران، زیستگاه بسیاری از حشرات در جهان به دلیل پیشرفت فناوری های مرتبط با کشاورزی، توسعه شهرسازی، از بین رفتن تدریجی جنگل ها و نیز به خطر افتادن تنوع زیست محیطی در معرض نابودی است که این امر با کاسته شدن از میزان جمعیت حشرات طی سالهای گذشته به صورت مستقیم در ارتباط است.

استفاده از کودها و آفت کش ها در کشورهای مختلف جهان و نیز گسترش انواع آلاینده های شیمیایی از جمله دیگر علل مرگ و میر حشرات و کاهش جمعیت این موجودات ظریف و آسیب پذیر عنوان شده است.

عوامل بیولوژیک، نظیر گونه های مهاجم و پاتوژن ها (عوامل بیماری زا) به عنوان محرک های دیگر دخیل در کاهش جمعیت حشرات معرفی شده است. در این میان همچنین نباید از چهارمین علت حیاتی در مرگ و میر این موجودات یعنی تغییرات آب و هوایی به خصوص در مناطق گرمسیری چشم پوشی کرد.

برای پژهشگرانی که نتیجه تحقیقات خود را در قالب این گزارش ارائه کرده اند این امر بسیار بدیهی و واضح است که اکولوژی سیاره در حال فروپاشی است. به اعتقاد این پژوهشگران یافته علمی یاد دشده به ما گوشزد می کند که برای نجات محیط زیست زمین که در معرض نابودی است بایست هر چه سریعتر دست به کار شد و تلاش های مضاعفی را انجام داد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دانشمندان آمریکایی: خوردن حشرات به سلامت روده انسان کمک خواهد کرد

درخواست دانشمند کانادایی: لاشۀ پشه‌های مرده را برایمان پست کنید

حشره فضایی؛ گونه‌ای جدید یا مهمانی ناخوانده از زمین؟